mask experter ,se hit!

zilla

Trådstartare
Min häst går på bete . Hagarna växlas mellan hästar ,kor och får.
Han är fin i hull och päls.
Men hur ofta ska jag/viavmaska.Och med vilka preparat?

p.s
Hästarna som går där är 2 st shettisar ca 20 gammla.
1 st shettis föl
1 st d-ponny 21 år
1 st isis (d poony) 10 år
1 st liten häst 10 år
d.s
 
Jag skulle börja med träckprov i vår för att se hur högt parasittrycket är och sen utgå från det, kanske du inte ens behöver avmaska alls!

Hur delas betet med de andra djuren? Betar alla på all yta varje år, eller är det speciella hagar de växlar mellan år för år?

Fölet skulle jag se till att hålla efter, förrutom de vanliga sommaravmaskningarna behöver den kollas upp eller avmaskas i jan-feb mot spolmask.
 
Det är första sommaren jag står där .Dom säger att dom växlar varannat år .mellan kor och får.Hästarna får gå i den hage som e ledig .
Fåren och korna brukar få gå ut några veckor var i hästarnas vintehage som har varit bete ena året om det inte har varit vall.
Det finns inga speciella vinter hagar. utan öppna beten växlas mellan djuren och jordbruk och mer stängda beten växlas år från år.Är det mucket bete kvar brukar fåren få beta av i ko och häst hagarna.
:o hänger du med :confused:
 
Det låter ju bra! Troligtvis lågt parasittryck, men säker kan man ju inte vara förrän man kollat upp det.

Hur är de avmaskade tidigare i år, medel och tidpunkt?
 
Och inget mer sen dess? Då skulle jag ta träckprov nu och se hur det står till med parasittrycket!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 906
Senast: Joro253
·
Avel Av 41 visade hingstar godkändes 12 och 4 fick premie. Segrare blev Kissinger e.Singolo - Arogno - Ginster. Såldes för 250.000 euro...
Svar
1
· Visningar
1 176
Senast: ranunkel
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 191
Senast: Kiwifrukt
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 910
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp