Mask efter en enda fågel?

mandalaki

Trådstartare
Jag avmaskar inte eftersom mina katter är inne och aldrig har visat tecken på mask.

Men. Nyss tog den ene en fågel på balkongen:eek: och har noggrant tuggat i sig HELA fågeln.

Ska jag avmaska?

Sv: Mask efter en enda fågel?

Om du märker att katten har mask, annars känns det inte nödvändigt. Mammas katt tog en fågel genom glipan i fönstret, och han maskas inte om mamma inte ser att han har mask.
Avvakta, märker du att han har mask, så avmaska, annars kan du låta honom vara :D

Hrrm. Jag måste leta mask i lådan alltså? Uääk;)

Jag har ju en katt till. Frågan är om jag skulle avmaska fågelätaren innan han hinner smitta den andre?

Nej, det tror jag inte behövs. Det är nog ganska liten risk att de smittar varandra.

Vår katt är utekatt någon månad per sommar, och äter då med förtjusning möss och fåglar. Men *peppar, peppar* hittills har hon inte fått mask ändå.

På djurapoteket när jag var inne och frågade kring avmaskningsmedel sa hon att bara avmaska om det syns att katten har mask. Det är inte bra att avmaska slentrianmässigt. Mina katter är ute och tar sig både möss och fåglar när de kommer åt. Hur skulle man kunna ha koll på det? Kolla avföringen istället.

De smittar inte direkt till varandra utan där måste finnas en mellanvärd.

Vänta med att avmaska dels för att masken inte går att komma åt ännu och dels därför att du kommer att se om det behövs.
Katten kommer att kräkas mask när det är dags.
Eller åtninstone att hulka och kräkas.

Äckligt - javisst jätteäckligt.
Men det upphör omedelbart efter avmaskningen.
Maskarna tvärdör.

Nej det tycker jag inte. Har katten fått mask märker du det tids nog och då kan du avmaska då. Får katten mask och det inte märks... ja, då tar katten uppenbarligen ingen skada av masken och kommer antatligen göra sig av med den på egen hand.

Har katten inte fått mask behövs såklart ingen avmaskning. ;)

Så, vänta och se.

*KL*

Tack alla! Inte minst till Mabuse vars katt käkat bytesdjur utan att få mask, skönt att höra:o

Jag väntar, helt klart.

I_U: Jo, det är skitäckligt, det inser jag. Fast största bekymret kring en eventuell avmaskning är att det är skitsvårt att få i dem maskmedlet, jag försökte när jag nyss hade köpt dem. Hällde flytande maskmedel i deras favoritmat vilket bara resulterade i att de aldrig mer åt favoritmaten.:smirk:

Tabletter och våld är min metod.
Och ordentliga handskar.
Och så måste man vara två personer.
En som håller katten och en som stoppar i pillret.
Jag avmaskar 4-5 stallkatter runt 3ggr/år.
Så jag har vanan inne.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Toni verkar så himla hungrig hela tiden och går omkring och skriker på mig. Hon är normalt sett en rätt kräsen katt som inte äter...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 695
Senast: Sel
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 221
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama