Mask av råa märgben?

C

Charlotte

Hej!

Jag brukar ge min hund råa märgben. Vilket hon verkligen älskar.
Jag undrar kan dom få mask av att äta det?
Och om det är någon mer som ger det till sin hund. Hur ofta eller hur många brukar ni ge?

Sen det här med avmaskning. Jag har pratat med veterinärer och dom säger att man bara ska avmaska om hunden verkligen har mask.
Hur gör ni med avmaskning?
Min hund går alltid lös i stallet och pillar nog i sig det mesta. Så det är väl lika bra att avmaska henne.
Men att ta ett träckprov är väl det smartaste så man får veta säkert.

MVH/ Charlotte

Sv: Mask av råa märgben?

Mina har fri tillgång på märgben och de är då maskfria..

Mask får de snarare av att äta hästskit och annat omumsigt.

Mina får nya märben varje vecka. De gamla brukar finns kvar någonstans på tomten eller i en rabatt.
Även fast de gräver upp ett riktigt gammalt ben så blir de inte dåliga av det.

Benen (gammal märg) kan ibland bli maskangripna, men det är inte en masksort som sedan flyttar i i hundens tarmsystem.
Bara lite extra protein... ;-)

Avmaskar heller aldrig om jag inte ser att dom har mask eller misstänker det av andra orsaker.
Dessa hundar äter både det ena och det andra. Gamla slaktrester i skog och mark, t ex.

En frisk hund klarar detta normalt bra.

Men va bra då kan jag forsätta ge henne märgben som jag har gjort hitills. Och kan andas ut...

Men hur ser du att din hundar kan ha mask?

Kan dom få mask av att äta hästskit? Trodde maskarna var artspecifika?

Om det inte syns i avföringen kan man se det på sättet de ev tunnar ur.
Dock var det otroligt många år sedan någon hade mask.
Jag har ändå avmaskat hela bunten då det flyttat in nya valpar i flocken. Annars inte.

Jag upptäckte en gång när jag skulle slänga ett märgben som hundarna hade haft ett tag, att det var fullt i vita små maskar. Skitäckligt :eek: rent ut sagt. men det ska alltså inte inte vara ngn risk att de "kryper" in i hunden? min vovvar fick aldrig ngn mask så jag antar att det kan stämma.
Angående hästskiten så har mina monster varit med i stallet i 7 års tid och ätit hästskit.. bakom mattes rygg förstås:angel:.. och de har aldrig fått mask av det. Jag har däremot hört att det ska vara nyttigt för hundar att äta hästskit :confused: Kan det stämma?? Äckligt är det i alla fall när hunden spyr upp det.. eller vill komma och ge sin matte en puss i ansiktet:eek: :D.

Spolmask får även hundar..

Inälvsmask kan vara orsaken till mag och tarmproblem hos din hund. Smittan kan spridas från djur till djur genom kontakt med infekterad avföring.

Om en häst med spolmask bajsar, så medföljer en hel del ägg och om hunden då äter skiten, så får den spolmask.

Spolmasken överförs som
ägg eller larver från andra djurs
avföring eller från smittade bytesdjur.

Spolmaskens ägg är mycket motståndskraftiga
och kan överleva flera år i jorden.

Senast ändrad:

Inälvsmask kan vara orsaken till mag och tarmproblem hos din hund. Smittan kan spridas från djur till djur genom kontakt med infekterad avföring.

Detta innebär att även vi människor kan få det.. :o Om vi kommer i kontakt med hundens avföring.

Hur fungerar det från katt till hund då eller vice versa? Finns det fler mask än inälvsmask som kan smitta på detta vis? E urusel på detta.:(

Nu blir jag helt förvirrad - kan _hunden_ verkligen smittas av _hästens_ spolmask? Alltså kan hästens spolmask leva och förökas i en hund? Eller menar ni något helt annat? :confused:

Jag upptäckte en gång när jag skulle slänga ett märgben som hundarna hade haft ett tag, att det var fullt i vita små maskar. Skitäckligt :eek: rent ut sagt. men det ska alltså inte inte vara ngn risk att de "kryper" in i hunden? min vovvar fick aldrig ngn mask så jag antar att det kan stämma.
Angående hästskiten så har mina monster varit med i stallet i 7 års tid och ätit hästskit.. bakom mattes rygg förstås:angel:.. och de har aldrig fått mask av det. Jag har däremot hört att det ska vara nyttigt för hundar att äta hästskit :confused: Kan det stämma?? Äckligt är det i alla fall när hunden spyr upp det.. eller vill komma och ge sin matte en puss i ansiktet:eek: :D.

Maskar som kryper omkring på "föda" är inte samma sak som inälvsmask.
Fluglarver mm överlever inte i en magsäck, utan dör.
Färdigutvecklad inälvsmask (t ex spolmask) överlever inte utanför kroppen, utan dör.
Lite skillnad på mask och mask :)

Ok. Jag är verkligen urusel på det här med maskar.:o Får ta och läsa på det antar jag..

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 448
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
982
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka