Mash utan melass

Vet att flera har tipsat om att göra egen mash, det borde bli både billigare och melassfritt om än lite pill.
 
Använd vetekli och tillsätt det du vill ha i, om du nu måste ha mer i. Har aldrig träffat en häst som inte älskat kligröt.
 
Som sagt blanda egen - billigare och du slipper en massa korn- och majsprodukter i.
Bättre än kli är "bokashi kli" eller "Synvital" (mjölksyrad kli - nyttig bakteriekultur för magen)
 

Men tänk på att det är känsligt för syre. Jag vet inte om jag hade blandat det med något annat, utan förvarat det separat och blandat i en skvätt precis innan servering.
Så gör jag nu, gör i ordning resten av fodret och strör på kliet precis innan jag ska fodra. Förvarar bokashin i en liten hink som rymmer ca 1 veckas ranson för två hästar.

Jag gör en egen "mash" till hästen efter träning eller hård ansträngning. Basen är hästens vanliga foderstat (granngården protein special, bokashikli, linfröolja och mineraler) blandat med lite torkade äpplen och morötter, betfor (provpåsar från eurohorse :D) och extra salt.
Funderade på att köpa linfrökaka och betfiber och göra en färdigblandad variant, men har ingen ledig fodertunna ;)
 
Nyfiken, vill du ha melassfri pga fånghäst eller bara för den ska vara nyttigare?
Vi har en allergisk häst med kanske headshaking syndrom. Hennes huvudskakningar kan bero på allergin så nu börjar vi med ögondroppar. Vi har Kerstin Bergvall inkopplad så vi får råd från henne. Men om det inte hjälper ska vi ta bort så mycket socker vi kan ur fodret för att se om det hjälper, för vid headshaking ska man försöka ta bort så mycket socker man kan.
 
Vi har en allergisk häst med kanske headshaking syndrom. Hennes huvudskakningar kan bero på allergin så nu börjar vi med ögondroppar. Vi har Kerstin Bergvall inkopplad så vi får råd från henne. Men om det inte hjälper ska vi ta bort så mycket socker vi kan ur fodret för att se om det hjälper, för vid headshaking ska man försöka ta bort så mycket socker man kan.

Tack för svar. Har haft en häst med headshaking men aldrig hört eller fått råd om att utesluta socker. Synd att man inte visste det! :)
 
Hippolyt = spannmålsfritt = Inte riktigt helt sant.
Innehåller majsgroddar och korngroddar.
Majs och korn är ju spannmål.
 
Åh, det såg jag inte. :eek: Och jag som ändå är glutenintolerant och brukar lusläsa innehållsförteckningar inte bara en utan fem gånger. :D Korngroddar kan ju inte ens jag äta! Kanske är det så låga halter att det får kallas spannmålsfritt? Annars förstår jag inte varför de marknadsför det som spannmålsfritt (och glutenfritt). Mystiskt! Fritt från melass är det i alla fall, som TS efterfrågade. Men ska tilläggas att det innehåller 5% socker även om det är melassfritt.
 
Åh, det såg jag inte. :eek: Och jag som ändå är glutenintolerant och brukar lusläsa innehållsförteckningar inte bara en utan fem gånger. :D Korngroddar kan ju inte ens jag äta! Kanske är det så låga halter att det får kallas spannmålsfritt? Annars förstår jag inte varför de marknadsför det som spannmålsfritt (och glutenfritt). Mystiskt! Fritt från melass är det i alla fall, som TS efterfrågade. Men ska tilläggas att det innehåller 5% socker även om det är melassfritt.
Den har jag faktiskt tittat på och det lutar åt den om jag inte blandar själv. Men kan vara skönt att slippa.;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 330
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 060
Senast: Amk
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 265
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp