Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Maser 850

**KL**
Jag kan inte få Master ur huvudet, skulle ni våga lägga honom på ett lågställt sto?
/U

Nej...( Om du inte är rädd för att få en lågställd avkomma förståss ), men risken är ju stor att det blir så.

Men det beror också på stammen på ditt sto och vad som ligger bakom henne.
Men en högställd avkomma, det tror jag nog att du skall glömma:D

ja.. det är nog omöjligt att svara på, det var helt generellt. Jag tycker bara att flera av hans avkommor ser mer högställda ut än vad jag uppfattar honom själv. Jag tycker de flesta avkommor jag sett varit ganska kvadratiska faktiskt.
Sedan är det kanske inte ett måste att avkomman blir hypad utseendemässigt om bara allt annat finns där ;). Funderade mest på om han brukade lämna mer lågställt än vad jag inbillar mig, har ju inte sett alla avkommor ;).
/U

Undrar om man ska lägga Master på vårt RP sto när hon har tävlat klart. Hon har en avkomma med Masters son Vermonth RP 133. Undrar om man kan köpa loss ett strå och behålla i frysen i 4 år till:idea:

Det tycker jag absolut att du ska göra;)

Eller varför inte skaffa strån efter Vermont för att göra ett helsyskon. Eftersom han som finns är så lyckad borde väl stråägaren ge rabatt!

Frågan är om de har sparat fryst på Vermonth innan de kastrerade honom? Annars så får det bli Valdo när den dagen kommer :love:
Ronja ska först tävla i 4 år, nästa vecka debuterar de i elitlaget:love:

Nej...( Om du inte är rädd för att få en lågställd avkomma förståss ), men risken är ju stor att det blir så.

Men det beror också på stammen på ditt sto och vad som ligger bakom henne.
Men en högställd avkomma, det tror jag nog att du skall glömma:D

Men har han lämnat speciellt mycket lågställt egentligen? Jag har funderat och googlat, hittar inte någon lågställd denna gången iallafall, flera som jag skulle klassa som normala men inte heller så många extremt högställda.

Jag önskar inte en lågställd avkomma i första hand, men jag har ett lågställt sto och det är ju en risk att avkomman kan få hennes typ, och det skulle inte vara en katastrof (då hade jag inte valt att avla på stoet), men då hoppas jag givetvis på att avkomman även får några av hennes positiva egenskaper (energi, kvickhet, rörlighet, bärighet, elasticitet etc.)
Master ligger ju lite + på typ i blup.
Jag vet inte hur modern till min såg ut, men mormor var Elmiaetta så jag gissar att hon var ok i typen.
Mitt sto har samma typ som flera andra Bernsteinavkommor, faktiskt inte mer lågställd än några andra jag sett bla. här på forumet, men jag är medveten om att det inte är den mest moderna typen. Stoet verkar inte nedärva sin typ till avkommor så här långt, de verkar ha blivit lika sin far utseendemässigt.

Om man ska leta efter en hingst som har samma styrkor som stoet gissar jag att Master är ett bra val, ska inte svagheterna dubblas så är det kanske 2 minus, det ena är höjden, mitt sto är bara 163 enligt stamboksföring, men hon känns större.. Och så är det möjligen typen.

Om man tittar på användarråden så säger de:

MASTER 850. Född 1988, 163 cm, insatt i avel 1992. Betäckt 906 ston.
En hingst med utmärkt prestationshärstamning på både fädernet och mödernet och som på
tävlingsbanan visat sin egen prestationsduglighet genom internationella framgångar i GP
dressyr. Hans BLUP-värden visar på genomgående höga index för framför allt gångarter men
även exteriör med undantag för extremiteterna. Han har flera avkommor som är
framgångsrika i internationell GP dressyr, där Max och Tip Top deltog i 2007 års Världscupfinal
i Las Vegas. Han har fått flera godkända avelshingstar efter sig, där den 2007 godkände
Impuls 1139 är verksam i Sverige. Tip Top 962 och Masterpiece 9068 verkar iUSA.

Master 850 ger oftast hästar av medelstorlek och rekommenderas till de flesta typer av ston
för att producera dressyrhästar av hög klass. För bästa resultat bör han tillföras ston med
välställda bakben och som har en naturlig bärighet.

/U

Intressant val av hingst. Jag har ett Bernsteinsto hemma som jag funderat att lägga Master blod på, iof med en ridponnyhingst, valdo el Verdi som har Master som farfar.
Läste precis en artikel om att Master är hemma igen som pensionär, har vi tur kanske man kan få färska strån till våren :laugh:

Var bombsäker på Twilight till mitt sto men nu när "lilla gulliga" Master är hemma igen så är ju han en stark kandidat... åhh.. en riktig tankenöt... :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pivo
  • Lymfangit