S

Singapore Sling

Någon som har koll på honom och hans avkommor? Vill gärna veta så mycket som möjligt. Jag har noll koll, vet bara att John Hickney och Lisen Bratt ridit honom, om det nu stämmer?

Sv: Marwin

Han har även ridits av Helena Lundbäck. Såg dem vinna en hoppning på Strömsholm för några år sedan.

Han har bl a vunit en 1.60-hoppning i Argentina, tror att det Var Helena L som red honom då.

Han vann en Grand Prix i Sydamerika med Helena Lundbäck.

Hej!
jag har ett sto efter marwin som jag har fött upp själv!
Hon är 5 år i år å det är verkligen en toppen häst!
Hon kan ha humör men är väldigt pålitlig inte rädd för något å hoppar ALLT! skulle inte stanna för något med flit!
Jag är iaf. jätte nöjd med henne.
å det är lite kul för han har ridit mitt sto oxå, ... :)

Senast ändrad av en moderator:

en kompis har en efter honom och hon går 1.40
jätte fin häst

Jag har ett oxå ett sto efter honom. Riktigt temperament i bland men hoppar som tusan. Ridbarheten är väl lite si och så på hästar efter honom så det är nog viktigt att de hamnar hos rätt ryttare för att de inte ska ta över helt själva.

Tack för alla svar :D
Har varit och kollat på en valack, nio år efter honom. Fastnade för honom men får se hur de bli, lär ju få ponnyn såld också..Varför har man inte en massa pengar så man kan ha alla hästar man vill?? :angel:

Jag har en "extra häst" hemma just nu, som är efter Marwin. Han är otroligt trevlig att ha att göra med, lätt rida, går fram överallt och pigg men ändå alltid hanterbar. Han kan vara lite försiktig ibland, men aldrig några problem! En kanon-häst!
Det pratas en del om att Marwins avkommor blir stora, klumpiga och "veka" i huvudet, vilket jag tycker är orättvist! Jag har sett flera mkt trevlig avkommor som bara inte har hamnat hos elit-ryttare som plockat upp dem fort i klasserna. Det är bra att komma ihåg att Marwin första avkommor kom -98 (eller var det -97?).

//trams

Hej på er!
Jag har funderat ett tag nu på att använda Marwin till mitt sto trots att han har åkt ner som vänte hingst...funderat och tror han skulle passa mitt sto väldigt bra...har inte bestämt mig till 100 ännu..
min första tanke var att använda min kompis polska hingst, men den tanken är nog helt borta..
Marwin har fina gångarter, lugnt o harmonisk i psyket, precis vad mitt sto behöver då hon är ganska stissig...
Det kan ju ta sig och visa sig bli en riktig fin avkomma..har några i stallet som betäckte med honom förra öäret men en kastade tvillingar och två tog sig inte...men det kan väl vara väldigt olika från sto till sto..
Nå..vad tycker ni?? är jag helt åt fanders? (Kom dock ihåg att inget är 100 % säkert ännu):)

Det pratas en del om att Marwins avkommor blir stora, klumpiga och "veka" i huvudet, vilket jag tycker är orättvist!
Jag har träffat mer än en virr-panna, med totalt skilda mödernelinjer, efter Marwin runt 08-regionen så lite fog kan nog finnas vad gäller temperamentet vilket är lite ironiskt då det just var hans fina temperament jag föll för då jag använde honom.

Marwin importerades till Sverige från Tyskland som nio månaders föl 1992. 1997 vann han sitt bruksprov på Flyinge med omdömet ”hopphäst med stor kapacitet, speciellt bra benteknik och god spänst. Framåt och uppmärksam för hjälper. Bekväm att rida, god rytm och balans. Hög ridbarhet och utmärkt temperament”. Marwin är även godkänd för avel i NRPS i Holland
Där han också har tävlat i dressyr med segrar o plac tom Msv. I hoppning har han segrar o plac. tom 1.60. Seger i Falsterbo Hunting -00 och i WC-kval CSIO 160 samt en 2:a plats med svenska laget i nationshoppning i Argentina finns också på meritlistan. Marwin gjorde också en hedervärd insats i Sires Of The World i Zangersheide där han gick vidare till final.
Under 1999-2003 hade Marwin 19 avkommor med på treårstesten som gav honom 47 % diplom/klass I i hopp och 53 % i dressyr. Mest välkänd är Winjette som vann Riksutställningen för hopphästar -02 och tilldelades Hornsundspokalen.
Jag har två ston efter Marwin som är helt olika. Den ena är 155 cm (u xx), hoppar som en gummiboll men har inte något lysande steg. Älskar att jobba. Har stort ego och självförtroende men är helt okomplicerad i både ridning och hantering. Robust och tålig. Lite "ponnystuk" på henne.
Den andra är 170 cm, rör sig jättebra, är känsligare men vill alltid göra rätt. Har lämnat mycket fina avkommor.

Jag tycker inte du ska betäcka med Marwin, det finns så många andra hingstar som bevisligen förärver sig bättre/säkrare. Det finns alltid en väl underbyggd anledning till att hingstar får ett V - dom har helt enkelt inte förärvt sig tillräckligt bra. Sen finns det alltid undantag och trevliga avkommor till alla hingstar men som sagt jag skulle välja ngt säkrare

Jag måste säga till Marwins försvar att med tanke på att han står till naturlig betäckning i Stockholm så är de flesta ston han får från mindre seriösa "uppfödare" som vill ha en någorlunda billig fölunge. Dvs att han få betäcka ston som inte alltid håller så hög kvalitet. Det är ju ägarna till Marwin som borde anstränga sig om att han betäcker bättre ston istället för en mängd sämre!? Är kanske mindre lönsamt i början men är ju ett sätt att hålla avelsvärdet uppe i hingsten:idea: .

Jag har en unghäst efter honom. Hon har varit helknepig under det första halvåret och har fått lägga ned mycket jobb men nu börjar det ge resultat och hon är nu mycket välhoppande med felfria rundor i 120. Det är mycket snack om hur hästarna efter honom är men det tror jag mycket handlar om vem som hanterar dem. Tror nog att mamman prägar fölet mer än hingsten, så fram med bättre ston och kunniga ägare, då tror jag Marwin kan få den avelsbokstav han förtjänar!

Jag måste säga till Marwins försvar att med tanke på att han står till naturlig betäckning i Stockholm så är de flesta ston han får från mindre seriösa "uppfödare" som vill ha en någorlunda billig fölunge. Dvs att han få betäcka ston som inte alltid håller så hög kvalitet.
Tack för den :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 881
Senast: Amha
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka