Marsvinstips

A

annele

Vi har precis skaffat oss ett litet marsvin och skulle nu vilja ha lite goda råd och allmäna tips om hur vi bäst sköter om denna lilla krabat. :banana:

För det första bör ni skaffa 2 marsvin då dom är flockdjur. För det andra läs, läs läs och läs massor av fakta INNAN ni skaffar dom små liven. Marsvin skall ha lite specielt kost. Bland annat myckat c-vitamin, men det visste du kanske redan? Jag rekomenderar www.marsvinsnatet.com där det finns mycket fakta, annonser och ett bra forum där många duktiga marsvinsmänniskor håller till.

Lycka till!

:bump:

Nåja, den lagen är ju kass (funkar inte då det är för många undantag) och full med hålor :angel:
Fast jag anser att man skall ha en kompis till den ialla fall :p
Själv har jag 4 hannar (varav 2 varit med flickor innan) i en stor bur på 184*92 cm och det funkar bra så länge jag håller mig till den storleken och större + att dom har flera platser att ligga på + att dom måste runt saker för att ta sig fram i buren :D
Inga ensamma marsvin här inte ;)
Nu skall jag bara få råd och ork så skall vi möblera om här hemma ochinförskaffa likadan bur till mina flickor också :cool:
Den går förövrigt att dela av vid behov till 2-3 delar :banana:

Det lilla marsvinet vill nog väldigt gärna ha en kompis.
Ett äldre välhanterat omplaceringsmarsvin kan vara perfekt = tamare snabbare :cool:
Pellets bör blandas ut med havre då kalciumvärdet mot fosfor är för stort i pelletsen och kan ge marsvinet urinsten.
Fri tillgång till hö och vatten skall den ha.
Sedan behöver den c-vitaminer och då helst genom grönsaker.
Mina får vitkål och morötter varje dag och ibland byter jag ut vitkålen mot andra c-vitaminrika grönsaker som tex broccoli.
Det är väl den stora grunden av vad ditt marsvin har behov av.
Resten kan du läsa på länken som Orfeus har lagt in :)

Jag viste att han ska ha mycket C-vitamin. Oj, då måste vi ge oss i väg och köpa en kompis till honom. Varför sa dom inte det i affären??? :mad: Jag frågade ju om allt som Bamse behövde, men dom sa bara att han måste ha C-vitamin varje dag.

Han bor i en stor bur som är 200 cm * 100 cm. Han har spånn i buren, alltid tillgång till hö, lite halm,saltsten,pellets och vatten. Han har ett hus.

Tack för tipsen.

I en sådan stor bur kan hannar lätt samsas i :)
Bara ha flera "hus" som dom kan gömma sig i så brukar det gå bra :cool:
Saltstenen skall ut.
Totalt onödigt och kan ge urinsten :crazy:
vitkål är billigt och håller sig rätt länge i kylen faktiskt.
½ blad ger fullt tillräckligt med c-vitamin åt honom.
Zoo affärer är oftast inte tillräckligt kunniga tyvärr :(
Det är inte ofta dom har intresse för smådjuren och är oftast bättre på fiskar.

Okunnigheten lyser igenom hos den personalen :angel:
Gurka får mina varje fredag och kål tål marsvin rätt bra faktiskt.
Kaniner har jag för mig däremot är känslig för kål :)
Frukt skall inte ges för ofta däremot då marsvin kan få munsvamp som är besvärlig att bli av med (har jag hört).
Gurka hör inte till den kategorin då den inte är syrlig :p
Mina älskar gruka och huvudsallad men då det inte ger dom så mycket näringsmässigt sätt så får dom det som fredagsgodis :cool:
Då är jag mycket poppis kan jag tala om :bump:
Det är mer omtyckt och mycket mer nyttigt än dessa gnagarstänger som finns :)

Jo, zooaffärs biträderna sa att jag inte skulle kunna ha min hanne med andra hannar och jag hävdade tvärt om :devil:
Nu går han med 3 andra hannar :angel:

Tack för alla bra tips. Du är en räddare i nöden :bow: Vi ska iväg i dag och köpa en kompis till honom och saltstenen har jag plockat bort.

Tusen tack än en gång :bow: :bow:

Många många djuraffärsinnehavare upplyser inte om det här med C-vitamin.Det händer även ofta att dom inte kan avgöra könet på djuret vilket kan leda till ovälkomna ungar :( Köper man ett marsvin från en djuraffär så kommer det för det mesta från en djurgrossist och marsvinet har aldrig fått frukt och grönt. Därför händer det att det helt enkelt vägrar äta det som bjuds, men ge inte upp!
Det är mycket därför vi uppfödare försöker sprida så mycket info som möjligt samt att uppmana att köpa sina marsvin från just en uppfödare. Då får du garanterat ett friskt djur som har växt upp med en näringsrik kost. Priset på att köpa ett djur från en djuraffär eller en uppfödare skiljer sej inte nämnvärt heller.

Marsvin från uppfödare är ofta billigare än djur i djuraffärer. Det är synd att fler folk inte köper djur av uppfödare än djuraffärer...

ok. Vår lilla kille kostade 70 kr och sen var vi iväg nästan precis och köpte en liten kill kompis till honom och han kostade 100 kr (även han från en zoologisk affär, dock mycket bättre än den första).

Det är så bra att man kan gå in här och fråga om allt och sedan få svar snabbt. Det är guld värt för alla som är nybörjare. Man vill ju att djuren ska få bästa möjliga omvårdnad.

Tack alla! :bow:

Lycka till med dina nya djur...tänk bara på att det är smittsamt! Jag började med 2 st marsvin och har idag 14 st varav 3 dräktiga honor :love:

Och en av dom hoppas jag ploppar ut en vecklös himitös till mig :bump: :bump: :bump:
Marsvin är grymt beroendeframkallande :D
Har man börjat med färgavel är man ännu mer fast :o

Just det! En himmis tjej med stoooora öron utan veck och en fantastisk päls!!! Bara att hålla tummarna...bara för det blir det ett gäng lemonagoutihanar :crazy:
Hon är på dygn 76 idag så dom borde vara på väg tycker jag!

Jag tyckte jag skymtade nånstans ovanför att marsvin inte skulle ha för mycket frukt eller saltsten....
Jag har två marsvinstjejer. De har en bur på 100x50, fri tillgång på hö och ett hus som täcker ena kortsidan.
Varje dag får de ½ dl pellets, äpple och morot. Vissa dagar får de även sallad, lite kål, gurka, päron eller liknande. Apelsin är en stor favorit!
Att de skulle kunna få svamp av för mycket grönsaker har jag inte hört. Hade ett marsvin förut som åt massa sorters grönsaker och frukt varje dag i 7 år utan att bli dålig....
Hon bodde dessutom ensam, inget problem eftersom hon var uppe flera timmar om dagen.
De här två som jag har nu är i och för sig också uppe mycket....hoppas det går bra med dina "grisar" om du nu skulle skaffa en till!

Det är ju inte alla grönsaker och frukt som kan ge munsvamp utan dom "sura" dvs röd paprika, äpple och tomat. Vanlig isbergssallad ska man vara mycket försiktig med att ge då det kan bildas gifter i magen av detta. Dessutom är det så gott som noll vitaminer i vanlig sallad utan nästan bara vatten.

Vi har två stycken små killar nu och det fungerar utmärkt. :love:
Har en fråga till, när man har dom uppe i knäet så låter dom väldigt. Är det som dom"pratar" och trivs eller är det av missnöje som dom låter?

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag skulle behöva sälja en stor del av mina kläder. Nu skaffade jag appen Vinted, det verkar smidigt. Någon som har använt den? Eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 744
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 739
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka