Marsvinsfrågor

L

Lozzan

Mitt marsvin har "mjäll" eller något, jag har försökt kolla om det är något kvalster men jag ser inget som rör sig eller så. Hon är svart/vit och på det vita är mjällen (vi kallar det så, det kan ju vara något annat) svart. Andtagligen kommer dte från dom svarta fälten. Hon har också någon form av skorpor under fötterna. Det ser ut som gula sårskorpor men hon har aldrig haft något sår och vi städar buren varannan dag. Det blir bättre när jag smörjer med helosan men så fort jag slutar kommer det tillbaka. :confused:
Hon får grönsaker varje dag och extra C-vitamin.

Sv: Marsvinsfrågor

Min kanin hade också sådär, kanske är samma? Det hette typ mjällkvalster, och man var tvungen att ta sprutor mot det.

Prova med att tvätta henne med med nått mjällschampoo från apoteket, finns lite olika.

Det gula under fötterna är som våra förhårdnader, fortsätt smörj och se till att klorna är ordentligt klippta så att fötterna aktiveras mot marken.

Låter som det kan vara static lice.
Dom är ljusa på mörka fält och mörka på ljusa fält.
Brukar vara harmlösa i största allmänhet.
Gå in på:
http://cassiopeias.thorzen.se/
Välj Fakta och sedan ohyra för att läsa om static.

Förhårdnader på fötterna. Kommer aldrig gå bort, inte mkt att göra åt, eller jo smörja in fötterna med handsalva.

Det är garanterat static som dina marsvin har fått. Är kanonsvårt att bli av med kan jag lova dig! Men static skadar inte marsvinet utan bara sitter där och äter gamla hudflagner.

Om du ställer ut dina marsvin skall du inte gå på utställning förren du har fått bort staticen.

Du får skaffa ivomec att ge marsvinen med spruta, och tigusspray att spraya på både marsvin och bur och omgivning om du vill få bort det. Ivomec kan ju ges oralt också kom jag på.

Men om du inte orka rmed detta och du inte ställer ut kan du låta staticen sitta.

Hoppas det går bra!

Marsvin tar upp ivomec väldigt dåligt per oralt och bör därför injiceras.

Det finns ingen anledning att behandla statics med ivomec och ofta är statics ändå immuna mot ivomec samt ivomec skall inte användas i onödan alls då man inte gärna vill riskera att göra sellnic immun på kuppen.
Frontline räcker normalt för att ta död på statics och har avänts i flera år av flera uppfödare utan problem.
Man sprayar 1-3 pumpslag i ljumskarna och sedan ha i huvudet att det tar några dagar för att det skall verka fullt ut.

Liknande trådar

Däggdjur Trots att han är kelig, gullig, gosig och tillgiven så har han snart förtagit all glädje med att ha husdjur... Jag tar upp och gosar...
Svar
15
· Visningar
8 837
Senast: Soppan
·
O
Däggdjur Ytterligare en marsvinstråd från mig... :crazy: (jag jobbar hårt, jag...) Jag sitter här med en liten grabb på 6 månader som har en...
Svar
6
· Visningar
1 710
Senast: sussantuss
·
Däggdjur Ja, nu har Malte och Skogsmusen bestämt sig för att möblera om buren. De liksom går under höet och trampar ut det över hela buren...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: sussantuss
·
N
Katthälsa Förlåt för långt och rörigt inlägg - hoppas någon ändå kan förstå och ge någon typ av svar. För några veckor sedan lade jag märke...
Svar
12
· Visningar
8 931
Senast: NataliTM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur