Marsvingraviditet

M

moonlightgarden

Nu e det som så att jag inte har koll på detta ämne, eftersom att jag egentligen skulle ha marsvinsungar utav mina marsvin. Men olykor händer ju...
Mitt ena marsvin dog när jag flyttade, så vi köpte ett nytt utav en uppfödare som mamma var och hämtade, några dagar senare så berättade hon att den nya honan hade "brytit" sig in till hanarna alldeles innan vi hämtade henne. Och hon börjar bli lite mer rädd om magen och sådär så vi tror att hon är dräktig.
Men som sagt jag har planerat på att inte ta bebisar på mina marsvin någon gång. Så nu undrar jag om vissa saker.
Som tillexempel ska jag sätta henne i en separat bur från den andra honan eller kan dom gå kvar i samma?
Vad ska hon ha för foder under graviditeten och efter?
Ska man ändra på någonting i hanteringen av henne innan födseln eller ska man lyfta henne och hålla på som vanligt?
Alla andra tips och råd välkommnas självklart :)

Sv: Marsvingraviditet

Det ska stå inte i menningen:
Nu e det som så att jag inte har koll på detta ämne, eftersom att jag egentligen skulle ha marsvinsungar utav mina marsvin.
Alltså det ska stå:
Nu e det som så att jag inte har koll på detta ämne, eftersom att jag egentligen inte skulle ha marsvinsungar utav mina marsvin.

Du behöver inte göra ett dugg så länge hon inte blir rundare.
Marsvin brunstar inte så ofta så har hon rymt in över max ett dygn är risken inte så stor att hon blivit parad och då skall man också räkna med att det inte alltid tar första gången.
Såg inte uppfödaren om hon var kladdig baktill?
Om hon börjar att öka i omfång en hel del så kan du ställa frågan igen. När honan är i 5-6 veckan brukar man kunna känna sparkar från bebisarna (är så sött när magen hoppar på marsvinet).
Marsvin är förövrig ofta "killiga" på magen och har inget med dräktighet att göra.

Tycker att hon kan ha blivit lite rundare, om inte annat så har hon blivit mer beskyddande om maggen och jag tycker att den andra har börjat bråka lite mer på henne (det sista kan dock vara inbillning).
Det sa hon ingenting om, ända jag vet är att hon var med dom en hel natt, hur hon rymde in till dom har jag ingen anning om...
Ska man sära på dom om hon är dräktig alltså när man börjar märka av det.

Marsvin kan ha sällskap när dom har ungar. Då får dom hjälp med "barnvakt" mm. Det är endast om den ena skulle stjäla ungarna så dom inte fick lov att dia som man måste sära på dom.
Marsvin är trots allt flockdjur och deras naturliga beteende är att dom hjälps åt med dom små.
Runda kan marsvin bli ändå och jag har fått hem marsvin så rund om magen att man kunde tro hon var högdräcktig med 4 stycken i magen :D
Hon bantades ner när jag var säker att det inte var några bebisar där.
Känslig om magen är tyvärr inget säkert tecken utan man vet helt när hon inte har många veckor kvar. Just nu behöver hon inte ha ökat innehåll i sin kosthållning och du kan ju undvika att lyfta under magen om du är osäker.

Det är ju så att hon har blivit rundare under tiden som hon har varit hos mig, dom får ju det dom ska ha 2matskedar pellets, lite havre c-vitaminrika grönsaker å så mycket hö dom vill, men jag är lite osäker, för hon är väldigt tun o kroppen, sådär som dom blir om dom får växa upp med dåligt foder, mitt marsvin som jag har haft seddan hon var liten är ju bramycket stabilt bygd och större, och ligger bra i vikten, kan viktökningen bero på att hon får bra foder numera?

Kan alldeles utmärkt bero på viktökning ja.
Hämtade hem en hona på 7 månader som var dräktig (medveten om detta) i 5 veckan och vägde 600 g. Hennes normala vikt låg sedan på 850 g så hon var underviktig innan men gick upp med kosten hon fick hos mig.
Bredd över ryggen är snarare en ärflighetsfråga på samma sätt som dessa "mysloksnäsor" är. Det handlar inte bara om kost utan även om gentik :cool:
Vad väger hon och hur gammal är hon?
Mina vuxna får inte pellets varje dag men dom har inget behov av extra på det sättet då höet jag har nu håller en bra kvalite.
Ett mycket bra hö kan tom ge ett tjockt marsvin.
Vänta i några veckor så ser du om där är ungar eller bara lite mat.

Ja du bra fråga, mitt "gamla" marsvin väger ju i närheten av 1,2 kg men hon är ett stort marsvin enligt dom flesta med tjock benskulptur i sig, specielt om man jämför med den nya, skulle definitivt gissa på att hon väger runt hälften utav hennes vikt om inte ännu mindre, hon är ju dubbelt så liten som mitt andra marsvin. Hon är 2 år gammal.
Vet inte vad vi har för värden på höet till marsvinen, har hösilage till hästarna men det kan man ju inte direkt ge till marsvin. Men det vaken känns eller ser ut som ett kanonhö iaf, dom äter inte så där extremt mycket av det heller, mina förra marsvin åt bra mycket mer hö än vad dom här två gör.
Jo jag får göra det, men jag ska ta med mig en av dom andra burarna med mig hemifrån för säkerhets skull, utifall att man skulle behöva sära på dom om det behövs...

Väger det nya bara 600 g och får bättre mat nu så skulle jag tippa på att hon ialla fall kommer att gå upp till ca 800-900 g utan att det är konstigt eller mycket.
Det har mina 600 g gjort som har ätit upp sig här.
Marsvin äter ca 50 g hö/marsvin och dag.

JO kan tänka mig att hon kommer att gå upp, hon e jätte liten nu,
jo dom här två äter ungefär så mycket, men dom två jag hade innan käkade som jag vet inte vad, la man in en riktigt stor hög så var den borta på maximum två timmar, man riktigt såg hur det försvan...

Hon har börjat bygga bon nu, är det någonting man ska beakta?

KOnstigt marsvin jag har köpt, jag skulle inte direkt kalla det för att hon bygger bo, men hon gräver sig ett litet håll i underlaget.

Hon gräver sig en sovplats juh :) det gjorde båda mina marsvin, ett ovalt hål i höet där de var varmt och mysigt :D

Men det har hon aldrig gjort förut liksom...

Har du frågat uppfödaren om det för du har ju faktiskt inte haft marsvinet speciellt länge när du konstaterade att hon grävde gropar.
Nu är det så att mina marsvin gör det ibland men inte alltid. Dom är inte grävare i samma kvantitet som kaniner men gräver i spån man dom göra för att göra sig en liten grop (läs ligga bekvämare).
Dom bäddar inte vid dräktighet av den enkla orsaken att det inte behövs.
Sedan gräver vissa mer än andra :D
Har ett foto någonstans där en hanne nästan grävt ner sig i spånet i en transportbur och hannar föder inga ungar ;)

Nej det har jag inte, men jag vet inte hur stoll koll hon har riktigt heller, marsvinen hennes lever nämligen i ett höns hus och dom har desuttom flera i en å samma bur.
Jassså den bilden får du ta å leta reda på tycker jag =)
NU har jag införskaffat mig en våg (utförsäljning på rusta) 15 kr i vanliga fall 149 kr hoppa på å grappa en likosm (är ju nyflyttad hemifrån så jag har inte råd med vissa grejer om dom inte är osedvanligt billiga likosm...
Hon väger strax under 650 gram

Letade men hittade inte den bilden just nu men har en hel del saker på en massa cd-skivor som jag behöver gå igenom. Det var i alla fall Falling Water's Gaudi (som jag sålde för någon månad sedan) som hade grävt ner sig i spånet ordentligt när jag hämtade hem honom.
Lägger upp bilden om jag råkar hitta den :angel:

650 g är inte mycket för ett marsvin så räkna med att hon kan gå upp en 150 g till utan att det är konstigt utan snarare förväntat.

Här har du en av mina som troligtvis är dräktig just nu:

celeste2.jpg

celeste3.jpg

Skulle vilja tro att hon är i ca 5-6 veckan då jag tycker mig ha känt fosterrörelser.

Jämför gärna då med Jasmine som vägde 600 g när hon kom och var dräktig i 4:e veckan. På detta kortet är hon inte dräktig utan det är 1 år efter hon har fått och vägde då ca 850 g ungefär:

jasmine.jpg

Eller Stina (den gula marsvinet. Det vita är den ovan när hon precis kommit till mig) när hon kom till mig :D
Hon är inte dräktig ;)

marsvinsflickor.jpg

Ser du skillnaden i var det runda börjar?
På dom med lite hull så börjar den längre bak och är mer jämt/slät rundad medans på Celeste längst upp så är det mer kantigt.

JO så hade jag ett marsvin som såg ut fast värre, seddan drog jag ner på pelletsen så gick hon ner till en mer normal vikt, men hon dog desvärre när jag flyttade hemifrån =( hon var den kaxiga av mina marsvin så nu har jag ingen kaxig dam längre...
min är inte fett als någon stans än iaf men vi får väll se om någon vecka eller två det är ju då det ska börja hända något isåfall...
celste var jätte sött tycker jag
kanske ska låna mina föräldrars digitalkamera någon dag, tror jag...

Lär klämma in här att jag kollat lite på datum och sånt OM Buffy "the vampireslayer"(Moonis marsvin) är dräktig så bör hon få sina ungar i mitten på vecka 15.. ca 65-68 dagars graviditet mao..

själv tycker jag att Buffy är tunn i hullet men har mycket mage.. Kimmie å andra sidan har mage hon oxå, men även mycket mer hull på framdelen och runt bröstkorgen.. jag kanske tar me kameran nästa gång och fotar lite :)

Liknande trådar

Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Däggdjur Var och hämtade två kaniner idag, hos två olika personer. Den första var jag och hämtade idag på morgonen, den skulle ha stamtavla (både...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: lilstar
·
Däggdjur Min ena marsvinshona dog idag, vilket blivit en mindre landssorg för hela familjen då den lilla donnan varit med oss i sju år. Kvar...
Svar
9
· Visningar
2 283
Senast: Bodil Åslund
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17