Marsvingraviditet

Sv: Marsvingraviditet

Då skall det både synas och kännas tydligt att där är ungar.
Celeste är ca 5-6 veckor och där är det fullt ös i även om det inte syns ännu utan bara känns om man lägger fingrarna emot och trycker lite lätt. Man känner också konturer av marsvinsungarna.
Är där inga rörelser och inga ojämnheter i magen tvivlar jag starkt på att där är ungar utan bara en vanlig "marsvinsmage".
Hur gammal är marsvinet?

hon är två år gammal.
beror ju på är ju fösrt nu alldeles strax som det ska börja märkas, det är ju olika från marsvin till marsvin, i normala fall så börjar det märkas två veckor förre födseln men det är ju individuelt för olika marsvin oxå...

jo en grej till, marsvin boar juh inte som andra djur innan dom ska föde men jag har ändå läst att de väljer ut ett sovhörn och sover där rätt mycket sista tiden, så det blir en liten grop.. är det något som du har vart med om?

så dina marsvin visar ingenting första 4 veckorna och sedan går å är kalastjocka sista 5-6 veckorna?
jag har precis som Moonlightgarden läst(på flera ställen) att det är först under de 2 sista veckorna som marsvinet blir tjockare och rör sig klumpigare..

Mina marsvin har gropar dom sover i (hörnen är rätt renrakade från spån i min stora bur) oavsätt om dom är dräktiga eller inte samt jag "tvingar" dom att röra på sig om dom skall ha mat och vatten då det inte är bra att dom är för mycket stilla vid dräktighet = risk för komplikationer ökar så som tex toxicos.
Så det är inget säkert tecken alls att titta efter.
Det säkraste är om man kan känna efter (dvs vet hur man gör) när det gått några dagar efter parning eller att man när dom är 5-6 veckor gamla får magen som börjar att synas att den är lite annorlunda än dräktiga sådana.
Sedan vill jag veta var du läst informationen?
Det finns en massa sidor med felinformation på nätet men det är du medveten om eller hur?
Det finns fortfarande en hel del uppfödare som säger att det är olagligt att ha ett ensamt marsvin tex.
Jag rekommenderar Sopies hörna som är en av dom bästa på just dräktighetsinfo.:
http://hem.passagen.se/sophieshorna/

Att jag säger 5-6 veckor är för att erfarna uppfödare som fött upp flera kullar sagt så och då menar jag inte bara i Svergie utan i USA. Stor fördel när man är med på ett antal olika marsvinslistor.
Pekar också upp mot fotot ovan på Celeste och jämför med mina andra bilder. Dom som bara är runda har runda former samt är mjuka om man känner på magen. Celeste är kantig och har rörelser som inte syns med blotta ögat men för mig som haft bebis i min mage känner av rörelserna när dom var som små fjärlisvingar (flera dagar nu och nu rör det mer på sig). Det har gått på mindre än en vecka från att inte vara rund till poff.

Svårare att känna är det förstås på dom som är runda och sedan blir dräktiga för det tar längre tid innan man kan känna ojämnheten pga rundheten men nu var det tal om ett underviktigt marsvin så syns dräktigheten tidigare precis som det oftast syns tidigare på en underviktig människa än en överviktig.

Mina marsvin är inte kalastjocka vid 5-6 veckor lika lite som jag var kalastjock i mitten av min graviditet. Brukar du vara med om att djur är trådsmala och tjoff jättetjock när dom är dräktiga?
Marsvinsungar växer i magen och naturligtvis tar dom inte lika stor plats sista dagarna som i mitten av dräktigheten.
Däremot så är det vid en viss tid då marsvinsfostren är så stora att man kan känna dom genom magen (gissa vad jag känner på Celestes just nu) och då blir magen knölig. Det är ofta då kan man kan börja se om det blir jämt eller ojämnt antal.
Dom första dagarna i dräktigheten innan fostervattnet har blivit i större mängd kan man känna små "bönor" inne i marsvinsmage (jag är inte duktig på det dock pga för få marsvin och marsvin som inte velat bli dräktiga pga för dåligt ljus), sedan fylls det upp med fostervatten och marsvinsfostren kan inte kännas och magen är inte så ojämn ännu utan liknar mer hos ett marsvin som är lite rund bara på sin höjd. När marsvinsfostren är runt en 5-6 veckor är dom så stora att man kan känna rörelser i mammans magen om man trycker försiktigt och håller kvar fingrarna en stund. Nu börjar också magen att synas mer och bli mer oformlig (kantig) pga fostrens storlek. Dom sista veckorna växer dom förvisso en del men inte lika mycket som i början utan utvecklar sådant som päls mm.

Två veckor innan :eek:
Det var sent tom för en nybörjare att se.
Vad hittade du den infot någonstans?
Möjligen hos en tjock hona med någon unge eller på sin höjd två.
Hade du bott i närheten skulle jag kunna komma och känna om där är ungar eller bara marsvinet som lägger på sig som hon skall.
Om inte annat....får hon inget dom kommande veckorna så var där mat ;)
Har du kännt på magen?
Om du trycker mycket försiktigt och håller stilla, trycker lite till om du inte känner rörelser eller knölighet och håller sedan stilla. Nu borde du känna rörelser.
Celeste för dagen och här ser man hennes magen som är lite oformlig:

celestev12.jpg

Det är en dräktighetsmage och ser du inte den så vet jag inte vad :D
Hon har långt mer än två veckor kvar men kommer nog liksom sin syster och mamma få en 4-5 ungar.

Jag väntar på rapport om en 4 veckor av dig för att höra om där blev något. Själv rapporterar jag med foton när Celeste kläckt sina :cool:

mysigt, skulle gärna ha fler masvin själv, men jag har inte plats för fler i min lägenhet.
skulle gärna köpe en större bur åt dom här två, som desutom har bättre öppning (djurmagasinet har öppnat här nu, dom har en bra moddel så länge som den inte e orange eller nåt...) nu sist hade dom en i blått (vill ha) men jag har ju ingenstans å ha den...
tyckte att jag kände någonting röra sig idag men jag e inte säker, jag e lite upprörd idag så...

Liknande trådar

Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Däggdjur Var och hämtade två kaniner idag, hos två olika personer. Den första var jag och hämtade idag på morgonen, den skulle ha stamtavla (både...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: lilstar
·
Däggdjur Min ena marsvinshona dog idag, vilket blivit en mindre landssorg för hela familjen då den lilla donnan varit med oss i sju år. Kvar...
Svar
9
· Visningar
2 283
Senast: Bodil Åslund
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17