marsvinen bråkar

lizan

Trådstartare
Moderator
nu är jag tillbaka med ännu ett problem med mina små marsvin!

idag var vädret så fint så jag tänkte att dom kunde få vara en stund i uteburen o få lite frisk luft. tack o lov hade jag dörren ut öppen så jag hörde att något hände, som att dom jagade varandra REJÄLT. kommer ut o då jagar roland (större och 1 år äldre) lilla glenn. jag öppnar varpå dom slutar jagas med då sätter dom sig o tittar på varandra och verkligen hackar tänder helt hysteriskt!

tar dom till neutral mark och plockar en massa gräs åt dom så dom får annat att tänka på och allt är lugnt. bland annat så lägger dom sig o sover riktigt nära varandra.

sen nu så går roland på glenn lite hårdare igen och sätter sig o "hackar" igen fast inte alls som förut. första bråket var runt 17tiden idag och nu är klockan 23.

roland fyller 2 på söndag och glenn 1 om ett par veckor. dom har bott ihop i snart ett år. vissa småbråk har ju hänt, roland sätter glenn på plats ibland men aldrig något allvarligt och i mitt nybörjaröga så är dom ju bra vänner!

bör jag bli orolig över det här?

Sv: marsvinen bråkar

Man ska inte ha könsmogna marsvinshanar ihop. De är revirbundna, det är därför de bråkar.

Man ska inte ha könsmogna marsvinshanar ihop. De är revirbundna, det är därför de bråkar.

Det är en rätt vanlig uppfattning som inte alls behöver stämma. Har själv två jämngamla hanar ihop som visserligen bråkar ibland, men det är sällan något allvarligt.
Jag tycker att så länge de inte gör varandra illa så kan du ha dem ihop, men kontrollera så att de inte får bettsår osv.

fast enligt allt jag läst och fått höra från alla möjliga uppfödare och andra marsvinsälskare så går det alldeles utmärkt.

det här är ju det enda egentliga bråket som varit på ett år så.

jag kollade ju igenom dom och hittade inget. lillen springer ju ifrån den stora, och oftast så är dom ju dessutom bra kompisar. inget bråk vid matdags eller så.

haft lite problem med att dom inte gillade höet jag köpt så kanske var dom extra sura pga det, men höt jag köpte idag var supergott tyckte dom så kanske lugnar det sig igen!

*puttar*

marsvinen bråkar fortfarande, inte som det första storbråket men flera mindre, där den store sen sitter o vaktar på den lille. sen är allt bra igen ett tag, sen bråk igen osv. men det kommer aldrig så långt att den lille skadas- han hinner undan och går sedan undan och håller sig borta ett tag.

börjar tro att det inte kommer lösa sig, och då undrar jag- vad tusan gör jag då?

jag vill inte ha några andra marsvin än just dom här två, och sälja dom vill jag ju inte heller. :(

men finns det ens några andra lösningar?

Jag har två hanar tillsammans, de är 3½ och tre år gamla. Dom har bott ihop sen den äldre var 1½ och den yngre 1 år. Dom har aldrig bråkat på allvar, visst var det lite gnabb från början men det gick snabbt över. Dom bor numera i samma rum som mina två honor och inte ens nu bråkar dom. Så det går oftast utmärkt att ha två hanar ihop!

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 727
Senast: Fraegd
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 455
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama