Nera

Trådstartare
Nu startar jag en tråd där jag kan ställa alla mina dumma frågor istället och hoppas att någon kan svara i alla fall. :bump: Tror jag har bestämmt mej för marsvin nu..

*Vilka är de minsta måtten en bur får ha om man ska ha två marsvin i den?
*Vad är bäst att ha tillsammans hona/hona eller hane/hane?
*Vad är bäst att använda som bottenmaterial?
*Är marsvin väldigt allergiframkallande? Pojkvännen är allergisk mot katter och kor, men inte hundar, hästar och hamster vad vi vet hittils, vad tror ni?

Kommer nog fler frågor framöver, men jag är tacksam för svar på dessa så länge.. :bow:

Sv: Marsvin

Kul att du ska skaffa marsvin! :)

* Jag har mina två på 100x50 cm med öppet ut i köket på 14 kvm. Tror att 100x50 är minimåttet för två vuxna marsvin. Det är iaf vad jag rekommenderar!

* Det är nog sak samma tror jag, marsvin är fredliga djur.

* Jag använder ToaLätt i botten och tunt med spån över. Minimalt med lukt och håller sig fräscht!

* Ja, marsvin är hyfsat allergiframkallande.

Du känner ingen som har marsvin som du kan låna hem för att kolla? Min sambo har utvecklat allergi nu efter tre år med marsvin, men vi behåller dem ändå, det är hans val. Det är omöjligt att veta om din pojkvän kommer att reagera i förväg tyvärr. Om han inte gör ett allergitest såklart.

Gör ett allergitest först då!

Minsta för 2 marsvin är 80 *40 eller ngt sådant men ju stööre bur dessto renligare blir det och lättare för dig hålla rent och godare samvete, minst 120 *60 skulle jag vilja säga faktiskt, så du kan ha ett hus till dem vara och tunnel och ändå springplats!

Hanar är oftast lite mer framåt men tänk på att ta en vuxen och en unge helst, 2 jämngamla är sämsta alternativet då de bråkar om rangen i tonåren då!

Nu är det så att det finns inga möjligheter att bara göra ett allergitest sådär...

Har dock hört att det är bar om man har två jämngammla?

Om du köper två ungar och låter dem växa upp tillsammans så bör det gå bra oavsett vilket kön du väljer. (hona+hane blir dock ungar... :angel: ). Men om du vid något tillfälle särar på djuren för en längre tid att det bli knepigt att sätta ihop dem igen, speciellt om man tar bort en hane för parning har jag hört.

Okej, men vad jag är inne på nu är nog två honor och inte några ungar i framtiden... :p
Måste bara skaffa en bur med... :crazy:

Nej, marsvin är Inte jätteallergiframkallande. Min pappa är allergisk mot nästan alla pälsdjusallergiker, men inte mot marsvin. Det finns ingen som k vara säker...

Mina bråkade som tokar ibörjan eftersom de var olika gamla. Om man köper de samtidigt i samma affär så går det nog om de är jämngamla.

Om man vill hålla sig till lagens mått (som kommer gälla från och med september i år) så är minimimåtten: 0,3 kvadratmeter i bottnen och varje liten gris måste ha minst 0,15 kvadratmeter minsta mått på kortaste sida är 0,4m och minsta höjd är 0,25m. Men som sagt detta är absoluta minimimått och som sagt ju större desto bättre.

Usch då.. Inte kul det där med allergier alls... Får väl städa och flytta ut de från rummet varje gång han kommer annars.... Det funkar ju med katterna så. :crazy:

Det absolut minsta jag skulle rekomendera är 100*50 bur, men helst 120*50 då får dom mer plats :)
Honar eller hanar spelar inte så stor roll har två par med honor och två par med hanar och alla går lika bra, men det finns undantag i båda könen, finns riktigt bitchiga honor och riktigt kaxiga hanar, men det brukar gå bra, det bästa är att köpa två bäbisar som kan växa upp tillsamans, eller en vuxen och en bäbis, det är väl det som är mest säkert :p eller såklart två vuxna som redan går tillsamans :D
Det är svårt det där med allergi, hoppas att det löser sig så du kan köpa två små grisar, dom är supertrevliga djur :)
Lycka till!

Jag håller med övriga om att 120 nog är det kortaste du bör ha om grisarna inte får komma ut och springa lösa ofta. Mina har som sagt öppen bur i köket och är mer ute på golvet än i buren.

Självklart så kommer de få vara ute lösa väldigt ofta, troligen mesta tiden utav det jag är hemma...

Då funkar nog en med 100 cm, det tycker jag iaf som har mina lösa större delen av tiden. De sover mest inne i buren. :D Men det klart, ju större desto bättre!

Ja absolut är det bästa med en så stor som bara möjligt, helst lösa hela tiden... :D Sen kommer ju det där problemet med att man ska ha plats md buren också, det är det som gör att jag kanske inte kan ha sörre än 100 cm...

Lite fler frågor och upprepningar :bump:

*Vad är det bästa bottenmaterialet?
*Finns det toaletter som typ för hamstrar fast större?
*Vad ska man ha i "toaletten"?
*Om man köper två honor i en djuraffär, tycker ni att det ska vara en "maxålder" på dem då så att man inte köper för gammla som kan vara svåra att få tama m.m. Vad är det för ålder i så fall?
*Om jag åker till djuraffären och ska köpa in ALLT, vad behöver jag? Har funderat och funderat och har en liten lista men jag vill ju inte glömma något.
*Dricker marsvin ur sån där flaska? Hur stor ska den i så fall vara?

Liknande trådar

Däggdjur Efter 4 år utan djur står jag inte uuuut! Så jag har bestämt mig för att skaffa hamster igen. Hade flera stycken (alla i egna burar!)...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: Modig_Korn
·
Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: Lillagoajag
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Däggdjur Är såå sugen på att skaffa gerbiler :love::love: Jag har haft hamster,kanin och marsvin men nu när ingen av dom finns kvar så började...
Svar
14
· Visningar
5 684
Senast: Toffeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama