Sv: Marsvin

*Vad är det bästa bottenmaterialet? Jag tycker att ToaLätt med spån över är absolut bäst. Alla marsvin tål dock inte spån, jag har bara ett tunnt lager eftersom den minsta är känslig.

*Finns det toaletter som typ för hamstrar fast större? Ja, jag har två trekantiga toalådor som står ute på golvet, men de går ju att sätta i buren också. De har oftast favorithörn att kissa i. :D

*Vad ska man ha i "toaletten"? Jag kör på bara spån, mjukt och skönt att kissa på! Mina brukar ligga och sova i lådorna.

*Om man köper två honor i en djuraffär, tycker ni att det ska vara en "maxålder" på dem då så att man inte köper för gammla som kan vara svåra att få tama m.m. Vad är det för ålder i så fall? Jag tycker att du ska strunta i att köpa en djuraffär och istället vända dig till en uppfödare för att få djur som är hanterade sen dag ett och garanterat rätt kön. Köper du från djuraffären finns risken att de redan är dräktiga eller att du får en hane och en hona.

*Om jag åker till djuraffären och ska köpa in ALLT, vad behöver jag? Har funderat och funderat och har en liten lista men jag vill ju inte glömma något.
Bur, matskålar i keramik, bottenmaterial, vattenflaska.

*Dricker marsvin ur sån där flaska? Hur stor ska den i så fall vara? Jag har en flaska för kaniner. Den funkar ypperligt!

Lycka till!

Jag vet ju att det bästa hade varit att köpa av någon som har en kull hemma men jag har letat som en galning i tidningar och på internet. Hittar inga häromkring och med tanke på att jag inte själv har körkort och inte kan ta mej några längre sträckor känns det inte så lockande att ge sig iväg någon längre bit. Iofs kan jag be någon annan köra mej men det känns inte helt rätt det heller. :crazy:

Jag ska i alla fall kika runt och se vad de har i djuraffärerna i morgon..

Jag tycker att du ska strunta i att köpa en djuraffär och istället vända dig till en uppfödare för att få djur som är hanterade sen dag ett och garanterat rätt kön. Köper du från djuraffären finns risken att de redan är dräktiga eller att du får en hane och en hona.
Lycka till!

Kan inte djuruppfödare ta fel på könen också? ;) . Och alla djuraffärsmänniskor har ju inte fel precis. Och risken att de är dräktiga är väl lika stor hos en uppfödare?:idea:

Absolut minsta måttet är 40x65 cm. Rekomenderar inte en sådan här liten bur, då jag personligen tycker att 100X50 cm är minsta måttet. Hona/hona brukar gå bättre än hane/hane längre fram, om hanarna inte är kastrerade.
Antingen obehandlat spån eller grus om du har ett korthårigt marsvin. Annat konstgjort strömaterial om du har ett långhårigt marsvin, tex ToaLätt eller Mission.
Det beror på rasen om dom är allergiframkallande. Ett nakenmarsvin
är en bättre rekomendation till dom som har allergier.

Visst finns de toaletter för marsvin, de är nästan lika stora som kaniners, vilket är bra, eftersom marsvin har mer revirbegär runt just toaletten än vad kaniner och hamstrar har.
I toaletten kan man ha, precis som jag skrev där uppe, obehandlat spån eller ToaLätt.
Eftersom vissa djuraffärer håller sina mrsvin tills dom dör om dom inte säljs finns det ingen egentlig maxålder. Det man får se upp med är att marsvinen inte får vara för unga, vilket vissa faktiskt är (för tidigt tagna från mamma). Men personligen så skulle jag inte vänt mig till djuraffärer utan till en uppfödare.
Det finns väldigt mycket ute på marknaden idag som man kan köpa till just marsvin. Men grundsakerna är bur, vattenflaska/skål (ej i plast) bottenmaterial, ett bo och självklart mat.
Ja visst kan dom dricka ur flaska. Jag har märkt att mina marsvin vill ha storlek nr 3, alltså större än hamsterns och mindre än kaninens, men det är självklart en smaksak.

Kan inte djuruppfödare ta fel på könen också? ;) . Och alla djuraffärsmänniskor har ju inte fel precis. Och risken att de är dräktiga är väl lika stor hos en uppfödare?:idea:

Som förstagångsköpare kan det vara svårt att avgöra kompetensen hos en djuraffärsägare. Många, jag säger inte alla, djuraffärer har båda könen tillsammans alldeles för lång tid med följden att honorna blir dräktiga. Ofta har de dessutom svårt att avgöra könet.

Köper man från en registrerad uppfödare är chansen bra mycket större att de har skiljt ungarna åt i rätt tid och sett till att ingen blir dräktig.

Vad är mission strö och var hittar man det? Kan man inte ha bränslepellets som man eldar med? Det luktade mindre när jag hade det till kaninernaoch det somblir blött smulas sönder men flyger ändå inte runt eftersom det är fuktigt, dessutom hamnar det underst oftast. Med halm över blir det mjukt och mysigt. Nackdelen är väl att det är tungt bära hem säckarna som kostar här 45 kr st, minns ej hur många l men billigare än toalätt blir det ju.

En till nackdelmed zoo är att de ibland ljuger om åldern på marsvinen! Ett 8 veckors marsvin är fortfarande väldigt, väldigt litet, så ibland kan de ljuga om en månad och så har du ett marsvin som påbörjat tonåren och det kan bli fel med andra marsvin då.

Fast oftast är det väl hos uppfödarna, som djuraffärerrna köper djur ifårn, som haner och honor går för länge ihop isf?

Jag håller med dig angående halmen. Missionströ är faktiskt bränslepellets :idea: Hittas i vanliga zoo affärer, dock har inte alla detta. Jag tror inte Granngården har, men "zooaffären" har.

Letar du efter marsvins ungar tillsalu ?
Jag föder lite smått upp marsvin och har 4 bebisar här hemma tillsalu ! De är inte leverans klara än men ..
du kan maila till : Yin-yangsmarsvin@hotmail.com

Ja jag letar bebisar, men tvärr är det lite för långt till Uddevalla...

Jag har kontaktat en djuraffär i Växjö som jag tror jag kan lita på, de ska får in 8 veckors bebisar i mån, troligen blir det att jag åker dit och kollar om jag hittar två bebisara jag fastnar för.

Sen är frågan hur många djuraffärer som köper från uppfödare och inte från grossister. Tror snarare att det är de grossistuppfödda grisarna som är dräktiga i affärerna.

Liknande trådar

Däggdjur Efter 4 år utan djur står jag inte uuuut! Så jag har bestämt mig för att skaffa hamster igen. Hade flera stycken (alla i egna burar!)...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: Modig_Korn
·
Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: Lillagoajag
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Däggdjur Är såå sugen på att skaffa gerbiler :love::love: Jag har haft hamster,kanin och marsvin men nu när ingen av dom finns kvar så började...
Svar
14
· Visningar
5 684
Senast: Toffeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama