Sv: Marsvin !
Stämmer säkert. Vi fick honom från en tjej som hade lånat honom av ägaren, men när vi träffade den rättmätiga ägaren på en utställning så fick vi behålla honom. Var det du det? Han toppar i vilket fall just nu listan för val av hane till de flesta av våra honor, ändå har vi ett större antal nya, fräscha hannar nu.
Malaxis Bolero är ytterligare ett ess i samlingen, men han går just nu för sig själv, för han råkade i gräl med sin burkompis ( annan hane) och blev illa biten på insidan av kinden bland annat. Jag upptäckte inte det inre såret först, bara ett flertal andra sår i ansiktet, men så svullnade läppen och när jag tittade in i munnen var det ingen vacker syn! Ett hål i kinden, rött och svullet, rejält inflamerat och varigt. Jag gjorde rent det med tops doppade i koksaltlösning och till sist ett bakteriedödande medel avsett för munvård på människor. Det var några dagar sedan och det har läkt jättefint. Jag har upprepat behandlingen morgon och kväll.
Så snart han är helt läkt ska han på date till en av syrrans honor.
Idag drabbades jag dock av ny marsvinssorg då jag kom hem och fann den ena högdräktiga honan hängig och apatisk och åt inte, hade inte rört frukosten heller. Troligen har hon drabbats av toxicos, trots minutiös dräktighetsskötsel med bra foder, kalktillskott, och lugn och ro... Hon har fått baktrin och nu håller vi tummarna för att hon kvicknar till igen. Det är min söta satinsheltie, Victorys No Doubt som är drabbad...
/Countrystyle