Marsvin ute

_Runaway_

Trådstartare
Vilka här brukar ta ut sina marsvin på sommaren? och udner vilka former, alltså hur mycket, vad för bur?

Själv har jag tagit ut mina nu. De är ute dygnet runt med undantag för ihållande regn då de får komma in. De bor i en stor träbur med nät på ena långsidan. De är väl ca en meter över marken. De älskar sin sommarstuga :D På dagarna får de komma ut och beta. Har då inneburens galler och slår fast med tältpinnar så inga objudna gäster äter upp grisarna.

Sv: Marsvin ute

Jag har tagit ut min lilla sak på dagarna, han kommer ut vid 10 på morgonen och in vid 7-8...men det bros ju oxå lite på vädret!

Mina bor ute på balkongen med 2 kaniner dygnet runt sedan början av maj och gör så till okt. Bara de har ett stort hus med massa halm i sedan när det börjar bli kallt. Kikar på min smarta termometer hur kallt som kallast det är på nätterna sedan så vet jag när de ska in. Men här är höstarna långa och varma oxå!

Förra året var mina två tjejer ute dygnet runt från början av juni till mitten av augusti. Sen om det var fina dagar efter det så fick dom komma ut över dagen. Om det regnade länge och mycket så brukade jag ta in dom. Dom har en trekantig bur av trä som står på marken. I år så tänker jag göra lite annolunda. Jag kommer bara att ha dom ute på nätterna när jag är bortrest, för dom tycker att det är jätteskönt att få komma in på kvällarna. Men då är mina marsvin ute från ca 9 till ca 22-23. Sen har jag två marsvin till nu, två hanar, och dom har en fyrkantig bur på marken, och dom trivs inte riktigt ute så dom är hellre inne, men dom brukar få gå ut ett par gånger i veckan ändå.

jag hade mitt ute under dagarn när det var fint väder, tog bara över delen till buren o satte på gräset o flyttade runt, under översikt såklart ;)

marsvin är känsliga mot gräs och ska därför inte äta för mkt av de goda, dom ska även äta HÖ för tändernas skull dagligen samt grovfoder och som inte ska innehålla enbart pellets,
dom kan va ute ett par timmar om dagen de räcker,
dom är känsliga mot drag, värme mm, så tänk er för om ni vill ha kvar era djur som ska leva länge!!:angel:
gå in på min hemsida för tips och råd!

www.geocities.com/jellowa10

Har mitt marsvin ute på dagarna mellan ca 10.00-19.00 om det är okej väder (någorlunda varmt och torrt).

Han är instängd i sånt där kompostgaller, ca 1kvm stort. Har en handduk över för att sydda mot sol och fåglar.

Maria25. Mitt marsvin har levt på samma sätt i över 5 år nu och en kompis har ett marsvin som är 14 (!) år och lever likadant. Jag tvivlar på att det är skadligt ;)
Mitt marsvin har varit jättedålig i magen (fri tillgång på hö och vatten, gurka eller morot varje dag och lite lite pellets) hela vintern. Efter 2 dagar ute så var han som vanligt igen :)

Fast å andra sidan så är mitt marsvin ensamt (djurplågeriiiiiiiiii!) också och jag har köpt honom på en djuraffär så mig litar du väll inte på ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Däggdjur Hej alla!! Jag har nu nästan övertalat min man till att ha marsvin hemma :laugh: Själv är jag 28 år gammal, och har två barn på 2,5...
Svar
7
· Visningar
9 576
Senast: giowanna
·
Däggdjur Min ena marsvinshona dog idag, vilket blivit en mindre landssorg för hela familjen då den lilla donnan varit med oss i sju år. Kvar...
Svar
9
· Visningar
2 283
Senast: Bodil Åslund
·
Övr. Djur har flyttat hem till föräldrarna och då fick marsvinen flytta ut på altanen (men bor jag kvar till hösten så får dom flytta in i...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama