Marsvin som låter...annorlunda..

Fishli

Trådstartare
Vet inte vad som hänt min lilla titti.. Hon låter som en fiskmås/fågelunge.. Hon äter, hon är som vanligt men ibland låter hon som en fågel, och hon är inte den pratiga typen.. Hittar inga fel på henne, hon verkar inte ha ont när man tar upp henne..

Hon sitter inte i drag, men det kan ha kommit in kylig luft till köket genom att jag haft toafönstret öppet korta stunder..

Eller har hon bara fått vårkänslor? men det konstiga är också att pojkarna inte reagerar? :crazy:

Sv: Marsvin som låter...annorlunda..

Det låter väl som vanliga marsvins-skirik? Är inte superbra på marsvin men har haft kontakt med ett gäng.
De kan skrika ganska hemsk när de vill ha mat eller uppmärksamhet i alla fall.
Eller låter det rossligt eller så menar du?

Jag kan inte riktigt föreställa mig pipet du försöker beskriva så jag kan inte säga att jag själv varit med om just det ljudet, men jag har haft marsvin i närmare 15 års tid och hört måååånga olika ljud och vissa av dom bara någon enstaka gång. Ett exempel är en av grisarna jag har nu; hon är över 5 år gammal och två gånger under året hon bott hos mig har det hänt att hon legat och sovit, vaknat till lite och bara pipigt lågt och nästan hysteriskt (ja, det kan nog påminna om en fågelunge faktiskt). Har lyft upp henne och hon har slutat efter någon minut. Har varit precis som vanligt efter det när hon piggnat till och jag vet faktiskt inte vad det berott på men det kan ju varit vad som helst... En mardröm kanske, med tanke på att hon sovit båda gångerna innan det hänt?
Den andra honan brukar prata i sömnen och ibland låter det verkligen ynkligt.

Är du orolig ska du naturligtvis kolla upp det men har det bara hänt någon gång och hon beter sig som vanligt däremellan skulle jag inte bry mig något nämnvärt. Marsvin kan ha mycket lustigheter för sig.

Lyssna på sidan av kroppen där lungorna borde sitta. Om det väser eller rasslar när hon andas så kan det ju vara lunginflamation. Annars kanske bara en vanlig förkylning. Eller bara något helt vanligt läte xD

Jag har också haft marsvin i 15 år och aldrig hört ett sådant läte.. Nu har hon inte låtit något idag.. Så det kanske bara var något för att påkalla uppmärksamhet ändå.. Men har som sagt aldrig hört något liknande..

JA! väldigt väldigt snarlikt i alla fall.. Så jag har helt enkelt ett väldigt speciellt marsvin då? :D

Åh, det är precis det där "hysteriska" pipet jag försöker beskriva i mitt inlägg lite längre upp i tråden!

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hejsan. Det är så att min hund har börjat bete sig annorlunda. Han är i vanliga fall en lite ouppfostrad hund som hänger mycket i...
Svar
8
· Visningar
2 818
Senast: Charlottee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama