Marsvin som bara river sönder sig

R8n

Trådstartare
Nu är det 3 veckor sedan jag behandlade färdigt med Ivomec mot sellnicen. Och idag var det dags att ta av tröjan på det värst drabbade marsvinet. Dock gick det inte som förväntat.

Klipper in från min dagbok:

"Idag åkte tröjan av efter att honan fastnat i fönstret till ett av husen i buren.

Dock så revs det snabbt upp ett helt nytt sår i nacken, så nu funderar jag på att ringa vet och hoppas på att jag får en tid före midsommar. Eller ska jag hoppas att huden "bara" är extra känslig nu efter skabben?

Vet inte om jag orkar kämpa med henne så länge till :cry:"

Sv: Marsvin som bara river sönder sig

Jo, jag ska göra det imogon. Har tyvärr ingen som kan skjutsa mig till Uppsala ikväll.

Får hoppas jag får en tid imorgon.

Upptäckte nu att "skinnet" runt ögonan är lite rött, det som annars brukar vara mer åt vitt :crazy:

Måste verkligen ringa vet direkt imorgon bitti.

Nyligen hemkommen från veterinären.

Det var ju skabb, igen så nu ska den drabbade honan få 4 Ivomecbehandlingar och de övriga 3.

En fråga bara, jag tänker bada alla marsvinen 3:e omgången med Ivomec i Dermocan och sedan den drabbade veckan efter, då det är hennes sista behandling. Tycker ni det är en bra idé eller borde jag bada dem vid varje behandling?

Ingen som vet?

Andra kvällen som honan river sönder sig så att det blöder. Hon hppar runt i buren nu, antagligen för att det svider :crazy::cry:

Det låter tyvärr som att det är dags att tänka över hur mycket lidande ett litet djur ska behöva gå igenom. För visst har hon varit dålig väldigt länge?

Ja, först 4 veckor sedan blev hon bättre och nu är hon sämre igen. Men idag har hon inte kliat lika mycket. kanske på bättringsvägen, vi får väl hoppas.

Men hjälper det inte den här gången ska hon få somna in.

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Övr. Djur Var idag till veterinären och fick sellnic konstaterat. Fick Ivomec, som ska ges 1 gång i veckan i tre veckor. Jag har tänkt...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 272
Senast: Kira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar