Marsvin och möss/råttor.

B

BobiiBullen

Vad tycker ni är lagom mått på en bur till 2 normalstora marsvin?
Hur motionerar man ett marsvin på bästa sätt och hur ofta bör man göra det?

Kan man ha 2 möss/råttor i samma bur? (Av samma kön förståss.)
Och vad ska måttet vara?

Något speciellt man bör tänka på innan man skaffar något av dessa djur?

Tacksamma för svar! :)

Sv: Marsvin och möss/råttor.

Det finns ett bestämt mått för både marsvin och råttor och möss. Ska du ha två marsvin ska bootenytan vara 3 m2 och höjden minst 25cm. Detta är minsta mått men det är alltid bättre med större! Vad möss och råttor ska ha vet jag inte. Men dom behöver nog exempelvis högre bur eftersom de klättrar mer än marsvin.

Motionerar man inte sina marsvin så mycket borde man ha en större bur än vad minstamåttet anger. Får de vara ute en bra stund varje dag behöver inte måtten hålla kraven, men det ska ju fortfarande vara så att djuren kan röra sig normalt. Annars motionerar du marsvinen bra genom att låta dem springa fritt på golvet (under uppsikt naturligtvis) eller göra hinderbanor åt dem. För att locka dem kan du till exempel lägga ut lite godisbitar ( i form av gurka tex) här och där.

Jag har en jättebra bok som tipsar om hur man kan aktiver sina marsvin! Köp den! Den var inte dyr (ca 60:-). En bra investering enligt mig iaf!

Den heter

Marsvin -lyckliga och friska

och är skriven av Immanuel Birmelin

Lycka till!

Tack så mycket för svaren :)
Vet du möjligtvis vart boken är köpt?

100x50 är det litet till 2 marsvin?

3 kvadratmeter för 2 marsvin? vart köper man en sån bur då? har faktiskt aldrig i hela mitt liv sett en så stor bur.. och att det ska finas ÄNNU STÖRRE burar, scheisse... :crazy:
(jämför i huvudet med vårat badrum på 6 kvm med toa, tvättställ och badkar, och halva det ska vara en bur för 2 marsvin)

de minsta måttet jag sett har vart 45x60 cm dvs 27 kvardratdecimeter för ensamt marsvin(dvs 2 burar bredvid varandra då, eftersom att man inte får ha marsvin ensamma) och var det runt 50x80 som var för två marsvin, dvs 40 kvadratdecimeter..

boken kan du söker efter på internetbokhandlar (sök på "intenetbokhandlar" på google om du inte vet vilka som finns)

100x50 är lagomt till 2 marsvin om du har dem ute på golvet dagligen.. har du inga andra djur hemma(katt etc) så kan du lätt ha dom ute när du inte är hemma bara du skyddar allt som inte ska gnagas på..

Ja, jag tyckte väl också att 3 m2 lät väldigt mycket :crazy: ;)

Nej, man ska aldrig ha råttor i samma bur som möss om det är vad du menar. Råttor är jägare och tar död på musen. Om du menade med marsvin så nej, inte det heller. Dels har arterna inget utbyte av varandra, råttan börjar säkerligen hoppa på marsvinet och så kan råttor och möss få skabb eller annan ohyra av höet.

Det speciella att tänka på innan man skaffar råtta är att dels alltid ha minst två av samma kön då de är flockdjur, läsa på om råttor, (mat, buren, skötsel, visitering, osv och så är det väldigt bra om man läser på ang mycoplasma, tumörer och ohyra för det är allt annat än ovanligt), om man har pengar (okej, så råttan och skötseln är billig - men veterinär är dyrt och kan behövas när du minst anar det!), tiden (råttor kräver mer än man tror för att må bra - de ska springa löst, aktiveras och gosa och nej, då duger inte en timme/dag och så sen in i buren igen. Kort sagt, råttor kräver MYCKET) och var man skaffar råttorna. Skaffar man zooråttor kan jag nästan garantera att de har dåligt temperament och råkar ut för mycoplasma, tumörer eller har ohyra vid köpet eller varför inte alltihop... SRSregistrerade uppfödare är att rekommendera.

Minsta måttet för råttor enligt Djurskyddsmyndigheten är 60*30*30 cm. Det ska man inte ha, det är på tok för litet och råttor mår inte bra i en så liten bur. De behöver både yta att springa på och höjd för att klättra. Minst 50 cm åt alla håll för två råttor brukar väl rekommenderas ganska ofta iaf.

Och innan du ens tänker tanken - råttors motion och utetid kan inte minskas genom att skaffa hjul, för hjul ska de inte ha - det är inte bra, det är rent ut sagt skadligt för råttor att springa i hjul.

Vad vi menade var ifall det gick att ha 2 möss i samma bur.
För vi har hört att om man har två hamster hannar tillsammans så slåss dom tills någon dör :crazy: Tänkte bara om det gällde andra gnagare också?

Det verkar vara lite jobb med råttor, men möss är väl inte alls lika tidskrävande, eller?

:bow:

Jaha okej ;)
Ja, för det var min kompis som sa det och hon har en guldhamster kom jag på nu :)

Ahaa, då fattar jag :D
Tja, jag kan inget om möss men vad jag har hört så kan det vara problem med hanar men att det går ibland. Honor brukar funka.
När det kommer till råttor så går de ihop utan problem, med vissa undantag som har dåliga gener då.

Ja alla kan ju inte polare ;)

Precis som oss människor!

Marsvin sköter motionen ganska bra själv om de har en stor bur med ex ett hus eller något annat att hoppa upp på, i rimlig höjd.
Självklart rätt utfodring också, alltså inga djuraffärs blandningar :smirk:

Möss tillsammans med råttor = good bye for the mousie :smirk:
Mushanar kan gå ihop tills de blir könsmogna, sen kan ett vanligt spånbyte i buren förinta vänskapen för alltid. Mus honor brukar gå bra tillsammans, men jag hade nog haft minst tre stycken om jag skulle ha mushonor igen.. De får mycket lätt tumörer och kan dö helt plötsligt dock är de fina titt djur, inte så mkt att ha till sällskap..

Råttor är mer som en hund, man kan träna de, de är personliga och gosegrisar. Lite ohygieniska av sig dock :D

Modig_Korn skrev:
Lite ohygieniska av sig dock :D

Men vad säger du unge :eek: Råttor är ju så renliga så man skulle bli galen av allt tvättande om de inte vore så söta.
Sen hur länge buren får vara ren efter en rengöring, det är en helt annan historia :angel: :D

Modig_Korn skrev:
Självklart rätt utfodring också, alltså inga djuraffärs blandningar :smirk:
:D

PRECIS! Inga djuraffärsblandnigar, helst inga andra blandningar heller. Helst bara pellets, typ Lootie eller Stampe. Och så grönsaker, frukt och hö förstås! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar