Marsvin och grönt

McMarco

Trådstartare
Finns det några grönsaker/frukter/bär som är olämpliga att mata marsvin med?

Själv ger jag våra lite av varje men inte sådana med stark och kryddig smak (lök, pfeferoni och liknande). Men så berättade min dotter att hennes kompis absolut inte får ge olika saker till sitt marsvin för sin mamma, framför allt var det kål (broccoli och vitkål) som skulle vara rentav farligt eftersom det är gasbildande. Visst, det är de, men stämmer det verkligen att marsvin skulle må dåligt av att få av dessa (eller andra) grönsaker?

Vad ger ni? Vad undviker ni?

Sv: Marsvin och grönt

Det här med kål har jag också hört. Men jag har av många också fått det rekommenderat som en bra C-vit. källa.
Mina marsvin har fått kål så gott som dagligen så länge jag haft dem (2 år) och de mår utmärkt! Det man ska tänka på är att introducera det försiktigt för marsvinen så att de hinner vänja sina magar.

Jag undvikeratt ge avokado som är giftigt. Jag ger sällan syrliga grönsaker och frukt som kan ge munsvamp. Sedan ger jag inget starkt och kryddigt och inte heller lök såklart. Jag tror att man kommer långt genom att använda sunt förnuft när man väljer grönt till sina marsvin :)

Mina marsvin ger jag ganska varierande grönsaker såsom morötter, vitkål, broccoli, blomkål m.m
Och sen om jag äter äpple så brukar jag ge dem lite sådant också. Men vitkål är en absolut favorit och jag har bara hört att man ska vänja dem lite försiktigt och sedan är det inga problem.
Vitkål är ju väldigt rikt på C-vitamin så det är ju bara bra! :)

För mycket tomat kan orsaka munsvamp har jag för mig, så det ska man väl vara lite försiktig med.

det jag hört är precis vad dom andra säger, att vänja dom vid dom grönsakerna så är det ingen fara!

mina ÄLSKAR vitkål!

Vitkål är ju jättebra för marsvin. :o
Det är en jättebra c-vitaminskälla som marsvinen älskar att äta.
Se upp med SYRLIGA frukter och grönsaker då dessa kan ge munsvamp.
Även stenfrukter ska man inte ge dom.

Vitkål är ju jättebra för marsvin. :o
Det är en jättebra c-vitaminskälla som marsvinen älskar att äta.
Se upp med SYRLIGA frukter och grönsaker då dessa kan ge munsvamp.
Även stenfrukter ska man inte ge dom.

Potatis har jag hört att man inte ska ge marsvin, någon stärkelse i det..

Däremot Biggaråer har mina marsvin upptäckt är supergott så nu har jag 5 blåa marsvin :love:

Marsvin i princip äter väl allt jag har bara hört att för mkt tomat kan dom få munsår av men din kompis har nog hört fel för det är kaniner som inte kan äta kål

/ G

Marsvin är allätare i princip, VITKÅL skall man inte ge ofta eller för mkt för de är lite starkt för deras magar!!!! :laugh:

Rå potatis kan du visst ge dom, innehåller jätte mkt protein i detta, titta in på min hemsida så kan ni läsa om allt med marsvin med o göra :idea:

www.hjartlyckansmarsvin.piczo.com där har ni massa tips o råd

Men på din hemsida står det såhär om potatis:"Potatis innehåller mycket stärkelse och ska därför ges i en mycket liten mängd och väldigt sällan. De kan få smaka på potatis någon gång ibland, men det är inte deras favoritmat heller."

Avcado är en helt idiotisk frukt att ge till smådjur. Det är inte nödvändigtvis giftigt, men när det är giftigt så är det dödligt! Dumt att chansa.

Potatis har jag hört att man inte ska ge marsvin, någon stärkelse i det..

Däremot Biggaråer har mina marsvin upptäckt är supergott så nu har jag 5 blåa marsvin :love:
Biggaråer och körsbär är stenfrukter, skalet och kärnorna innehåller garvsyra som inte är bra för djur att få i sig.

Avocado är giftigt för alla djur bla för marsvin ;)
Krasse tror ja du kan ge till dom :crazy:

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Jag undrar ALLT om kaniner så alla som har något klokt kaninskötselråd att skriva får gärna skriva här i fall jag missat något...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: Yrja
·
R
Övr. Djur Jag hatar egentligen gnagare. Saken var bara den att min vän Jenny fyllde 20 i oktober och önskade sig en kanin. Jag kunde inte stå...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: rulana_korsbar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama