Marsvin med c-vitaminbrist! vad händer?

lilstar

Trådstartare
Jag har letat och letat i läroboken, på internet och självklart här på buke men hittar inte riktigt det jag letar efter ändå så jag skapar en ny tråd. Länka om det redan finns en tråd som svarar på dettta!
jag har ingen direkt efrarenhet av marsvin därför hoppas jag att någon här är kunnig :)

Såhär ligger det till: Jag har gnagarprov på måndag 26/3 och pluggar instuderingsfrågor. en fråga lyder "marsvin behöver dagligen tillskott av C-vitamin. Beskriv varför de behöver det och vad som händer om de inte får sitt C-vitamin, både akut och smygande brist"

Jag vet att de inte kan tillverka C-vitamin själva och så men det andra hittar jag ingenstans. :confused:

Jag vill självklart inte att nån sk göra mina äxor utan jag håller som sagt på och pluggar til ett prov och har missat en lektion pga sjukdom...:(

Sv: Marsvin med c-vitaminbrist! vad händer?

De kan få massor med sjukdomar, eller de får det om de har C vitaminbrist.

C-vitaminbrist (skjörbjugg). Marsvin kan inte själva tillverka egen c-vitamin, därför måste de få det dagligen i form av grönsaker och frukt. Drabbar främst dräktiga honor och ungar. Symptomen är vingliga ben, ovilja att röra sig, svullna leder och revben, spontana blödningar från bla. tandkött, ev. diarre´. Om sjukdomen inte botas, får marsvinet så småningom sk. marsvinsförlamning, dvs. bakbenen förlamas helt och marsvinet kan inte gå. Kontakta veterinär! Denna sjukdom kan vara dödlig!

Det är vad jag hittade iallafall, annars är det bara söka på google efter marsvins sjukdomar.

Symptomerna för c-vitamin brist eller skörbjugg som det också heter är:

*slöhet, svaghet, ovillig att röra sig
*hoppar istället för att gå, svullna eller stela ben
*äter inte, förlorar vikt
*diarré
*smuts i ögonen och näsan
*sträv päls
*verkar få ont av berörning (marsvinet skriker oftast om håller fast det), dålig hy

Marsvinen jag hade fick det och det vart stora kala fläckar där pälsen ramlade av. De kliade också en hel del på det med bakfötterna. Vi tog dem till veterinären där de fick en c-vitamin spruta och då vart det bra igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka