Marsvin + förkylning

E

Enigma

Nu är min lilla gullegris förkyld, jag kan inte så mycket om marsvin men ringer ev. till vet imorgon och hör. Nu är det så att mitt marsvin har lite hosta och det rinner ur näsborrarna! :( Är det jätte allvarligt?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Sv: Marsvin + förkylning

Hur är han/hon för övrigt, alltså äter h*n? Visar intresse för dig, låter som marsvin brukar? Ställ buren vid dragfritt ställe (om den inte redan står så) och ganska varmt, inte överdrivet då. Risken finns ju att det blir värre och till slut lunginflammation, vilket inte är roligt för en liten gris. :( Om h*n inte dricker/äter själv kan du försöka att få i lite vatten i honom/henne, med hjälp av en pipett/plastspruta. Fick även rådet av min vet när Doris fick plötslig förkylning (senare lunginflammation som hon dog av 12 h senare:() att lägga hö i en skål med vatten, låta dra en stund och därefter ge marsvinet vatten därifrån. Det blir både godare och mer näringsrikt. Lyckat till!! Låt mig gärna få veta hur det går!

Sv: Marsvin + förkylning

Hoppas du redan varit till veterinär. Vore det mitt marsvin skulle jag prova med en kur Bactrim (eller Eusaprim). Om vet. vill skriva ut någon annan antibiotika som Baytril eller Terramycin så be att få Bactrim/Eusamprim istället, tyvärr har vet. lite dåligt med kunskap om marsvin (de flesta iaf).
Jag skulle inte sitta hemma och vänta och se. Det kan gå mycket fort med marsvin, de liksom "ger upp" nästan direkt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka