Marstall??

fettso

Trådstartare
Granngården har fått in ett nytt specialtillverkat foder för tex Islandshästar,detta heter Marstall och är ett Muslifoder.
Ngn som har det till sin Islandshäst??
Ska vara bra till exsemhästar...

Sv: Marstall??

Jag klistrar in mitt svar på liknande fråga på Islandstråden. Sen spädde Boj på, kanske gör hon det här också..

Isi-mix är spannmål tillsatt kryddor och ogräs. Ytterligare ett relativt proteinsvagt energirikt foder som bygger på missuppfattningen att islandshästar inte behöver så mkt protein som andra hästar.

Islandshästens lättföddhet beror av dess förmåga att processa fibrer extra bra i sin långa tarm och den kan utvinna mer energi ur ett kg hö än vad ett fullblod kan.

Men protein behöver islandshästen minst lika mkt som en jämnstor ädlare häst, möjligen mer t o m eftersom dess tunntarm är mindre. Det är i tunntarmen aminosyrorna kan tas upp.

Isimix är ytterligare ett tillskott till marknaden av fullständigt ointressanta s k islandshästfoder som kommit på senare år. Märkligt egentligen. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 911
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka