Marsling???

V

Vaccan

Mumla (dotter marsvinet) -hennes pappa var nog en Tupphöna, så Mumla vart en korsning mellan kyckling och marsvin = Marsling.

Hur normalt är det att ett brunstande Marsvin av två (hon bor med sin morsa) kvittrar som en liten fågel :confused:
Hon är den första och enda som gjort det av alla våra svin, jag har efter lite forskning kommit på att det är i samband med att hon har PMS -då kan hon sitta för sej själv i ett hörn och kvittra.
Jag lovar det låter precis som en fågel ..
Vadan detta?

Sv: Marsling???

Har två marsvinstjejer och den ena av dem gör det här lätet. Hade heller aldrig hört det förut, men förstått att det inte är alltför ovanligt i alla fall.
Det är nåt läte för att kontakta flocken tror jag, min tös gör det mest när hon brunstar, har jag kommit fram till.

Parningsljudet gör de när de löper.. Man kan säga att de leker mamma pappa barn om det bara är honor i buren...

Låter som en kyckling i princip (ship,ship,ship, ship) ?
Det finns ingen som riktigt vet vad det betyder även om det finns teorier och det är inte alla marsvin som låter så.
Alla andra marsvinen brukar vara alldeles stilla när ett marsvin kvittrar till skillnad från när dom ger i från sig övriga ljud som tex uuuuoooiii, oouuuiii där andra hakar på.

Det är ju när dom kuttrar och inte kvittrar.
När ett marvsin kvittrar så låter den mer som en kyckling.

Jo precis, det låter exakt som en kyckling.
Första gången hon gjorde så (förra sommaren) så trodde vi att det flugit in en fågel i rummet :D
Mamman är förvisso tyst (har inte tänkt så långt) hon brukar sitta i andra hörnet av buren då, men tjuter det gör dom båda två så duktigt så det är inget talfel :D :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka