Marktäckare.

Pia

Trådstartare
Längs ena sidan på vår trädgård har vi stoooora träd som växer precis innanför staketet och det har blivit små kullar runt dem pga rötterna vilket gör det väldigt bökigt att klippa gräset där. Nu tänkte vi sätta någon marktäckare där som tar över och kväver gräset. Det är ofta riktigt torrt där, träden tar den fukt som blir, så det måste vara ngt som tål torka. Staketet är falu-rött, så ingenting rosa:p.
Vad ska vi köpa?

Sv: Marktäckare.

Geranium machorizza (felstavat, men jag är på Teneriffa utan böcker:p), skitbra växt!

sen har jag en annan växt på tungan, kommer ha kommit på det i morgon... en måra...

och skuggröna har jag odlat med stor framgång i sånt läge.

Jag hakar gärna på i frågeställningen, har en lönnberså som ligger intill en stenmur, skuggigt, lite surare jord skulle jag tro, men inte sur. Skuggigt läge på större delen, en bir är halvskuggig som vätter mot söder och vinbärsbuskarna. Jag vill gärna *erm* ersätta kirskålen som växer där idag med någon trevlig marktäckare, gärna som blommar, är rätt okänsligt med vilken färg här även om ljusrosa inte är någon personlig favorit *S*. Och helst som är hyfsat lätt att få tag på hos en handelsträdgård.
Jag vill ha något härdigt och lättskött, trädgården har varit eftersatt i många år och vi började röja förra sommaren, men mycket av tiden går åt till trädgårdslanden och att bekämpa kirskålen där den är som starkast. Det växer inget gräs där den ska växa.
Bersån har varit hamlad och kommer att hamlas igen i sommar/höst då den är för vildvuxen, men det kommer fortfarande vara skuggigt.

Du skriver inte vad det är för några träd, men det skulle kanske fungera med en marktäckande barrväxt. Det finns en riktigt trevlig krypande gran, Picea abies Repens.
images

Den växer rätt bra när den rotat sig ordentlihgt och går att forma så att den täcker det område du vill slippa klippa. Och det blir inga ogräs i den planteringen! :idea:

Sen finns det ju krypande barrväxter av andra slag, främst enar, men även andra, exempelvis idegran:
images

Taxus baccata Repandens

Nu kom jag på vad jag tänkte på igår! Myskmadra! Klarar sig väl under träd, små vita blommor.

Ang kirskålsbekymmet. Lägg ut tidningspapper, på med 20 cms kompostjord och plantera därefter lämpliga växter, ex myskmadra eller geranium. Det har gjorts väldigt lyckade försök med just den planteringsstilen, görs tidig vår. Fördel såklart om man kan täcka kirskålen med pressenning en säsong innan.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 156
Senast: karini
·
Trädgård & Växter Jag behöver lite tips och ideér om våran gräsmatta. Första april flyttade vi in i våran nya lägenhet och då var det fortfarande snö...
Svar
7
· Visningar
1 413
Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 250
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar