Markskygg pålle

S

SofieAndersson_88

Skulle behöva tips & råd på övningar man kan göra för en markskygg ponny. Det är inte såpass hysteriskt att det påverkar vardagen, eftersom det är en liten "behändig" shettis det handlar om men bakom vagn är det inte så kul när herrn helt plötsligt väjer undan för ngt man inte själv ser :P.

Har några s.k tricks som används men vill se vad (och om) ni svarar.
Alltså vardagliga övningar som kan utföras bland annat på hemmaplan.

Mvh Sofie Andersson

Sv: Markskygg pålle

Oj, det kanske inte kallas markskygg ;)
(Om ngn vet ett annat ord för det jag menar så svara gärna).

Det jag menar är iaf att han reagerar starkt på vissa saker som ligger på marken. T.ex A-brunnar, färgskiftningar på bland annat asfalt (ibland vill han inte ens korsa vägen pga de vita mittmarkeringarna) ect.

Vet inte om han uppfattar sånt som "hål"?
OBS! Han har normal syn

Har en likadan hemma...men nu, äntligen, efter många tömkörningspass så börjar det ge med sig. Med vagn är riskerna så mycket större så jag tränar med vagn bara en gång i veckan, på väl kända vägar och sen tar vi resterande pass på töm enbart. Då tar jag honom till okända miljöer, provocerar fram lite med att driva honom igenom skyggningarna, över brunnslock, på grenar, fläckar i asfalten etc. Och nu börjar det faktiskt släppa!

Ett tag funderade jag på de skydd som ofta ses på travarna, kommer inte ihåg namnet på dem nu, som används på markskygga hästar. Nu kommer det inte att behövas och det känns bra. Kan tillägga att min shettis är ung och bara körd i ca 8 månader.

Så; tipset är alltså träna mycket på töm, utan vagn.

Vi verkar ha samma syn på "träning". Tömkör nästan uteslutande men nu när vi kört igång lite smått med vagnen igen så känns det som att han blir mer osäker :(

Draghjälp av annan häst underlättar men målet är ju att han ska gå att köra ensam så småningom.
Nackdelen är att man har fått lära om honom allting på töm på nytt, haft en ganska jobbig bakgrund med mycket boxvila hos ägaren innan.

Är det skygglappar du syftar på ;)
Finns det ngt man kan göra för att öka självsäkerheten bakom vagn?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, inte skygglappar. Jag har FÖR mig att det heter jordblinkers men kan ha fel. Skygglapparnas funktion är väl mer för allmänt "tittiga" hästar, hindrar nog inte så mycket från att se marken?

Jag tror att det enda sättet är att tömköra mycket parallellt med körning för vagn. Jag är noga med att alltid köra samma runda med vagnen när det är unga hästar. Det ska vara välkänt för hästen och hans koncentration ska vara på mig och vagnen, inte på omgivningen. Sen bryter jag ofta mot den gyllene regeln om att man aldrig ska sitta av vagnen ute när man kör själv. Blir han osäker på ngt så söker han, och får mitt stöd i form av att jag går vid hans huvud några meter för att sen sitta upp i vagnen igen. Det får helst inte gå så långt att han hinner blir rädd för ngt innan jag sitter av, jag kör också enbart i skritt och korta travsträckor det första året. Tempot får komma när han är väl körd och avspänd i vagnen, han ska känna sig helt trygg innan vi ökar tempo. Däremot tränar jag mycket på att prassla i lövbuskar, dra med spöet längs staket, släpa fötterna i grus m m, när vi tömkör. Är han rädd för kor, får etc så tömkör jag honom förbi där femtielva gånger innan jag ens funderar på att köra honom där med vagnen. Jag vet inte, är kanske omständig men känner att jag måste köra på ett sätt som jag känner att jag behärskar och se till att jag inte skrämmer min unghäst. Jag har kört mycket förr men det var länge sen och då var det inte unghästar så det skiljer ju en del.

Tack för svaren & tipsen!!
Det är klart, skygglappar döljer ju inte marken ;P

Eftersom jag inte är såpass rutinerad kör jag honom aldrig med vagn ensam, vill ha hjälp tillhands ifall han behöver ledas samtidigt som jag inte litar på att han är kvar om jag själv skullle hoppa ur.
Kor, får, trafik, gräsklippare är han en klippa på - reagerar inte på annorlunda ljud eller lukter utan det är just saker på marken.
Medryttaren har sagt att han sneglar på sin egen skugg när den är jämnsides/framför vilket jag "avfärdat" som inbillning, men tycker på senaste tid att det verkar stämma.
Är det helt ologiskt?

Nej, det gör min också, sneglar på sin egen skugga alltså:D Det är ett litet elände när vi är ute och kör sena, soliga kvällar också, med alla långa skuggor som är överallt!

Men om din häst är ung så tror jag inte att du behöver bekymra dig, med mängdträning kommer det att försvinna mer och mer. Jättebra att du har medhjälpare också så kan denne ge hästen stöttning med dig kvar vid tömmen, mkt bättre och säkrare. Jag kör ensam i brist på medhjälpare.

Liknande trådar

J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar