Sv: Markskygg pålle
Nej, inte skygglappar. Jag har FÖR mig att det heter jordblinkers men kan ha fel. Skygglapparnas funktion är väl mer för allmänt "tittiga" hästar, hindrar nog inte så mycket från att se marken?
Jag tror att det enda sättet är att tömköra mycket parallellt med körning för vagn. Jag är noga med att alltid köra samma runda med vagnen när det är unga hästar. Det ska vara välkänt för hästen och hans koncentration ska vara på mig och vagnen, inte på omgivningen. Sen bryter jag ofta mot den gyllene regeln om att man aldrig ska sitta av vagnen ute när man kör själv. Blir han osäker på ngt så söker han, och får mitt stöd i form av att jag går vid hans huvud några meter för att sen sitta upp i vagnen igen. Det får helst inte gå så långt att han hinner blir rädd för ngt innan jag sitter av, jag kör också enbart i skritt och korta travsträckor det första året. Tempot får komma när han är väl körd och avspänd i vagnen, han ska känna sig helt trygg innan vi ökar tempo. Däremot tränar jag mycket på att prassla i lövbuskar, dra med spöet längs staket, släpa fötterna i grus m m, när vi tömkör. Är han rädd för kor, får etc så tömkör jag honom förbi där femtielva gånger innan jag ens funderar på att köra honom där med vagnen. Jag vet inte, är kanske omständig men känner att jag måste köra på ett sätt som jag känner att jag behärskar och se till att jag inte skrämmer min unghäst. Jag har kört mycket förr men det var länge sen och då var det inte unghästar så det skiljer ju en del.