Markskygg hopphäst?

bapro

Trådstartare
Nån som har bra tips på hur jag kan träna mitt ena sto som är väldigt "markskygg". Hon har stannat ett par ggr på tävling då det är mattor under hinder (både med och utan vatten) har dock märkt att det blir värre om jag visar hindret, om jag inte gör det så hoppar hon oftast eftersom hon inte hinner märka mattan. Det började eg på ett ställe där de hade vattenmatta med badankor i, när jag visade hindret så såg hon att det rörde sig där och efter det blev hon lite skeptisk. Efter det slutade jag såklart visa mattorna. Går som sagt oftast bra med vanliga mattor, men problemet kommer ju nu när vi kommit upp en bit i klasserna att det ibland förekommer vattengrav. Jag gjorde en och tränade hemma, tog lååång tid och många stopp innan jag fick henne att hoppa, men sen när den kom på tävling (har bara hänt en gång hittills) så stannade hon såklart ändå (och andra gången jag red på så stannade hon ännu längre ifrån graven :S. Tips på övningar som kan hjälpa mottages tacksamt. Hemma hoppar hon de mattor jag har utan problem. Men man märker ju även när man rider ut och så att hon är mer tittig på fläckar i gräset, vattenpölar och annat jämfört med mina andra hästar...

Jag har fått tipset att köpa ett stort ludd och sätta på nosgrimman när jag hoppar så begränsar man sikten neråt något.

Sv: Markskygg hopphäst?

Stort nosludd brukar funka bra på markskygga hästar.
Annars är det väl att träna träna och träna. Gärna på bortaplan också.
Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 865
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 608
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka