Markpriser

Mist

Trådstartare
Är det någon som vet var man kan få reda på snittpris på åkermark i sitt eget område. Hur är priset på åkermark i jämförelse med skogsmark?

Sv: Markpriser

Eftersom det säljs förhållandevis litet "lös" mark så blir siffrorna mycket osäkra. Hushållningssällskapet kanske kan ge en uppfattning.
De senaste siffrorna som presenterades i ATL visar att priserna i bland annat delar av skåne nått sådana nivåer att det var omöjligt att täcka ens räntekostnaden på ett lån om man odlade stråsäd och fick fulla bidrag. Priserna har stigit kraftigt sedan vi gick med i EU.

Vad är ATL?
Nu bor ju inte jag i Skåne(tack och lov).
Funderar över att få köpa några lägdor av en granne och undrar lite vad som är rimligt att erbjuda!

Är det någon som vet var man kan få reda på snittpris på åkermark i sitt eget område. Hur är priset på åkermark i jämförelse med skogsmark?

olika även inom Skåne :idea:

här i nordöstra kostar åkermark 80-90' /ha
(säkert ännu billigare längre upp i nordöstra skåne)

och det är billigt jmfrt med Södra/Västra

Finns rapport från SCB om markpriser, men de senast publicerade är från 2005 tror jag. I mellansverige ca 50' per hektar för åkermark av ej högsta klass. Men priserna har gått upp sedan dess. Och i Skåne är det riktigt, riktigt dyrt.

I vissa delar av Norrland är man nere på priser runt 3-5' per hektar. Så där kan man bli stor markägare till bra pris...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 348
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 320
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar