Märkligt mejl från booking

fejko

Trådstartare
Jag bokade hotellrum i London för jag ska dit på konferens, men tänkte även ta några dagar extra för att träffa en kompis.
Jag bokade en biljett som man kunde boka av. Nu ca en vecka efter fick jag ett mejl där de vill göra om bokningen till en icke ombokningsbar biljett för samma pris och att jag skulle betala när jag checkade in.
Lite fult kan jag tycka eftersom det blir svårare dag för dag att boka hotellrum i London. Hade jag vetat detta från böjan hade jag bokat en avbokningsbar biljett på ett annat hotell.

Vad tycker bukepanelen?

Maila och fråga. Jag skulle inte gå med den ändringen om jag kunde undvika det. När jag använder booking är det just för att ha möjligheten att avboka, annars bokar jag hellre med hotellen direkt.

Är biljett = rumsbokningen? Om det är Booking som strular, hur hade det påverkat att välja ett annat hotell från början? Jag är inte säker på att jag hänger med.

Jag hade definitivt inte gått med på att Booking ändrat avbokningsbart till ej avbokningsbart och definitivt inte till samma pris! Men - det låter konstigt! Som övriga sagt, maila Booking och kolla. Om det stämmer skulle jag av ren princip boka något annat på annat sätt och sen avboka.

Ringde upp hotellet och de ville ha betalt direkt men jag kunde tydligen fortfarande avboka. Orkade inte bråka med dem så jag sa att det var OK.

Avboka? Utan att få pengarna tillbaka? :confused::confused:

ja, det är så det funkar.

Man ingår ett avtal med booking - inte med hotellet. Så om booking.com har tagit betalt och man inte kan avboka är det helt kört att få pengar tillbaka. Jag var med om det när en väninna fick förhinder till en kattutställning där hon bokat hotellrum via booking, hon ville boka av och det gick bra, men hon fick inga pengar tillbaka av hotellet, för hon hade inte avtal med dom utan med booking.

ja, det är så det funkar.

Man ingår ett avtal med booking - inte med hotellet. Så om booking.com har tagit betalt och man inte kan avboka är det helt kört att få pengar tillbaka. Jag var med om det när en väninna fick förhinder till en kattutställning där hon bokat hotellrum via booking, hon ville boka av och det gick bra, men hon fick inga pengar tillbaka av hotellet, för hon hade inte avtal med dom utan med booking.
Fast det är väl klart? Antingen bokar man ju med full återbetalning, eller (ofta lite billigare) utan återbetalning. Att man inte måste bo på hotellet är väl klart. :D

Fast det är väl klart? Antingen bokar man ju med full återbetalning, eller (ofta lite billigare) utan återbetalning. Att man inte måste bo på hotellet är väl klart. :D

Såklart man inte måste :D
Men det märkliga var att det inte fanns återbetalningsalternativ alls.

Skitsamma det löste sig när vi blev flera i vårt sällskap som helt enkelt tog det rummet också.

Vad fyller då booking för funktion? Jag trodde vitsen med booking var att de skulle stå för risken att man avbokar?

Vad fyller då booking för funktion? Jag trodde vitsen med booking var att de skulle stå för risken att man avbokar?
På Booking och liknande siter kan man jämföra hotell enkelt, det är en av huvudfunktionerna sådana siter fyller för mig. Jag har bokat och avbokat massor av gånger och aldrig betalat för det. Det finns flera alternativ och om jag inte missminner mig är alternativen att betala på plats (men ändå binda upp sig) och gratis avbokning fram till dagen före ankomst snarlika. Jag väljer alltid det sistnämnda och har som sagt avbokat många gånger utan att något hänt.

@Myrten jag gör också likadant.

Senast bokade jag av dagen innan p g a att jag blev sjuk, inget hände och jag blev inte skyldig något.
Senast jag använde Booking var för en resa till Hurghada över nyår. Bokade hotell i samband med att jag köpte biljett i november.

En vecka innan vi skulle åka hade priserna sjunkit (vanligt, om det finns gott om rum). Så jag bokade likadana rum med de nya priserna och avbokade min tidigare bokning. Inga problem!

En annan poäng med booking tror jag är att man står lite säkrare om hotellet vill jävlas med en. Förrförra året hade jag bokat en natt med ägaren direkt istället för via booking, när jag kom dit förklarade de frankt att de hade överbokat för det hade kommit ett sällskap som ville stanna mer än en natt, och körde mig till ett kass hotell väldigt långt bort. Sedan dess bokar jag enstaka nätter enbart via booking, jag tror inte de vågar vara lika fula då.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 856
Senast: alazzi
·
Äldre Åkte en företagsresa till Stockholm den 12 februari med SJ. På vägen dit så får vi åka ett gammalt tåg istället för det som var planerat...
Svar
16
· Visningar
4 324
Senast: Mischmasch
·
Relationer När min pojkvän fyllde år fick han av sina vänner ett presentkort på en restaurang i stan som har toppbetyg i Michelinguiden och vi har... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 431
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny på Buke
  • WE-tråden