Märkliga märken

S0fia

Trådstartare
Någon som Haft en häst med liknande märken?

Bifogade filer

• IMG_20190704_190636.webp
    IMG_20190704_190636.webp
    231 KB · Visningar: 280
Trodde också gamla ärr, tills han helt plötsligt fick mer nya märken utan att ens haft ett sår. Finns det svamp som yttrar sig så? 🤔

Trodde också gamla ärr, tills han helt plötsligt fick mer nya märken utan att ens haft ett sår. Finns det svamp som yttrar sig så? 🤔
Nu ser jag, det är ju en han :D Jag måste ha kollat utan glasögon förra gången, sorry! :o

Ang svamp tänker jag att det finns mystiska svampinfektioner som kan sätta sig i huden, och det ser ju lite konstigt ut, så därav min gissning. Den stora bilden ser ju mest ut som gamla ärr. Den lilla övre kan vara allt möjligt, ex insektsbett, skrap, ärr, svamp ect ect och den mystiska undre, ser ut som ett gammalt sår, med ett hål?:confused:

Nu ser jag, det är ju en han :D Jag måste ha kollat utan glasögon förra gången, sorry! :o

Ang svamp tänker jag att det finns mystiska svampinfektioner som kan sätta sig i huden, och det ser ju lite konstigt ut, så därav min gissning. Den stora bilden ser ju mest ut som gamla ärr. Den lilla övre kan vara allt möjligt, ex insektsbett, skrap, ärr, svamp ect ect och den mystiska undre, ser ut som ett gammalt sår, med ett hål?:confused:
Ursäkta jag har noll erfarenhet men fick en tanke av ditt svar om hål - ser det inte ut som att den lilla övre är "bara" en äldre version av den undre? För jag håller med om att det ser ut som ett hål på den nedre och tyckte att det såg ut som att det hade varit ett hål på den övre men att den hade läkts mera? Det är ju lite sån där vit/grå torr hud som kan bli lite som skorpor runt läkande sår på den övre tänker jag.

Inte för att jag har en aning om vad som kan orsaka det.

Inte sett på just den placeringen men gissar på svamp.
Ja, vid svampangrepp lossnar oftast håren. Och hur det ser ut där de gjort det kan variera..

Ibland får hästar märken eller till och med skärsår runt skapet/ljumskarna när de står och kliat sig på sly i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
935
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: fio
·
Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka