Märkliga frågor om hundbeteende..

FrontLine_

Trådstartare
Okej, ni får tillåtelse att skratta!;)

Jag har några frågor som kommer låta helt otroligt konstiga, men kan inte låta bli att fundera!

1. Kan en hund vara rasist? Mot mörkhyade människor altså?
För min hund beter sig verkligen jätte knasigt när han ser en invandrare.. reser ragg, morrar, och ser allmänt misstänksam ut..
Säger jag åt han att sluta så ger han sig självklart, men varför gör han så?

2. Vet min hund om att jag är gravid??
På något vis har han vänt från ett riktigt monster, till en ängel. Visserligen har vi tränat mycket nu på sista tiden, men jag tycker det har gått så otroligt fort med förbättringen. Tidigare jobbade vi på som tusan utan att knappt komma nån vart, och nu dom senaste tre månaderna är han helt otrolig! Han bråkar inte det minsta :banana:

Det enda negativa jag har märkt med han är att han har blivit otroligt vaktig.. Direkt han hör minsta lilla ljud från trappuppgången morrar han och reser ragg..

Så... Har han nåt fel i skallen?:P
Eller?

Sv: Märkliga frågor om hundbeteende..

1. Inte rasist kanske, men han reagerar säkert för de ser annorlunda ut, tex som en del reagerar på de med keps..

2. Det gör han säkert, det kan ju vara därför han blivit mer vaktig också.

Annars kanske han går igenom någon spökålder/könsmognad/allmän mognad :D men jag tror inte de är fel i huvet på honom ;)

Jag tror att hunden reagerar på din reaktion.

Dvs du beter dig annorlunda pga av din graviditet. Du kanske möter en invandrare och tänker "nu kommer hunden att reagera" och så gör den det.

Ja för nånting är det, visserligen känns det lite tryggt också att han håller koll på saker och ting haha..

Jo jag tror faktist han känner det och det är därför han är mer vaktig också. Ett exempel är att han har ALLTID sovit på sin hundsäng tidigare, men inte längre.. Nu ska han ligga i hallen och som "kolla" läget på nåt vis..
Om jag bråkar med någon, t.ex min pappa eller killen min, så är atlas där direkt och ska som "Säga till" den andra..

Men.. Är det något jätte negativt det här? Bör jag plocka ifrån han "vakten"?

Jag tror att hunden reagerar på din reaktion.

Dvs du beter dig annorlunda pga av din graviditet. Du kanske möter en invandrare och tänker "nu kommer hunden att reagera" och så gör den det.

Jo jag har också tänkt på det, men oftast har det varit att han sett dom före.. Altså så borde ju inte han reagera på min reaktion, eftersom han varit före med att se ??

Jag måste bara tillägga också att han är inte elak när man väl kommer fram. Känner många invandrare som har träffat atlas, och då bryr han sig inte!:)

Med tanke på att hundar tolkar svarta hundar som mer hotande än vita är det mycket möjligt att mörka människor är mer hotande än ljusa.

För min hund beter sig verkligen jätte knasigt när han ser en invandrare.. reser ragg, morrar, och ser allmänt misstänksam ut..

1. Det är naturligt att stöta ut individer i en flock som har avvikande utseende. Därav finns rasism eller mobbing även hundar imellan.
2. Mörka hundar (mörka varelser övht) är svårare för hunden att läsa och kan därav upplevas som otäck/oberäknerlig för andra hundar.
3. I ditt fall handlar det säkert bara om att hunden är ovan och tycker att personen ser otäck ut helt enkelt. Inte alls ovanligt. En del hundar är också oroliga kting storvuxna människor, eller bara män eller barn. Det har att göra med tidigare upplevelser eller icke upplevelser, och helt enkelt hur hunden upplever individen. Det är inte ovanligt att hundar reagerar på mörkhyade människor om de inte är vana vid det.

2. Vet min hund om att jag är gravid??
Djur är väldigt bra på att känna av varandra och varandras tillstånd. Graviditet innebär jättestoa hormonförändringar, förändringar i ditt beteende, emotionella förändringar hos dig, etc. Hunden känner helt klart att det är ngt som är annorlunda, om den vet vad kan jag inte svara på, men det skulle inte förvåna mig om hunden hade en aning. Sånt styrs väldigt undermedvetet hos oss flockdjur.

Ja för nånting är det, visserligen känns det lite tryggt också att han håller koll på saker och ting haha..

Jo jag tror faktist han känner det och det är därför han är mer vaktig också. Ett exempel är att han har ALLTID sovit på sin hundsäng tidigare, men inte längre.. Nu ska han ligga i hallen och som "kolla" läget på nåt vis..
Om jag bråkar med någon, t.ex min pappa eller killen min, så är atlas där direkt och ska som "Säga till" den andra..

Men.. Är det något jätte negativt det här? Bör jag plocka ifrån han "vakten"?

Det är ju verkligen helt upp till dig, själv har jag en Aussie som, om han inte styrdes upp, skulle hitta på egna arbetsuppgifter. Han vaktar gärna om han får, det får han inte för jag är totalt ointresserad av en vakthund, så vid sängdags får han inte ligga kvar i hallen.

Men vill du ha en vakthund så. Däremot anser jag att alla sånna uppgifter sak ges hunden, du ska bestämma att den ska vakta. Det får aldrig vara på hundens eget initiativ.

Håller med!

Det är verkligen upp till dig, och om du känner att något är "onödigt" ska du självklart säga till. Bara för han inte får säga ifrån när ni tjaffsar (för jag antar att ni inte slåss) betyder ju inte de att han inte skulle säga till om någon misshandla dig...

Svarar lite allmänt till alla....

Ja det där om tidigare erfarenheter kan jag inte säga någonting om, eftersom det är en omplaceringshund jag har.. Mycket möjligt att han kanske varit med om någon mindre behaglig situation när det gäller mörkhyade människor..

Man förstår nästan också att atlas vet att något är på g, men jag har absolut inget emot hans beteende nu för han är en ängel! Kanske ska fortsätta vara gravid i all evighet :D

Men att han "väljer" att vara snällare på något vis är ju faktist helt otroligt.. och skönt! känner inte för att bråka med hunden när magen blir större och större haha!:banana:

Och det här med att det är upp till mig om han ska vakta eller inte.. Självklart gör det inte mig något om han "berättar" att det kommer någon eller liknande.. Men om jag ska ge han den uppgiften, hur gör jag det då? Platsar jag han i hallen isf?
Det är ju lite svårt det där för det är ju som både och.. Ibland kan det vara bra, och ibland är det mindre bra.. Men rent allmänt, Hur skulle ni göra om ni vad jag? Ta ifrån han vakten, eller säga åt han att fortsätta? Det jag är orolig över är ju att det skulle gå till överdrift när barnet kommer och så..

Personligen skulle jag inte bry mig så länge jag kan be hunden att vara tyst eller gå där ifrån (beroende på situation). Jag är en liten rädd hare så deet är lugnt.

Om hunden börjar vakta på barnet för du säga åt honom att gå bort, han måste märka att du har kontroll på läget, så att han inte behöver oroa sig. Detta kommer ju ofta naturligt om ni har en bra relation...

Inte rasist kanske, min lilla skäller då ut kungen varje gång han är på TV, annars säger hon inte ett ljud :crazy: Resten av kungafamiljen är tydligen ok. Hon reagerar inte heller på andra människor eller något, men kungen är tydligen speciell.... :crazy:

I ett mörkt ansikte ses både tänder och ögonvitor mycket tydligare än i ett ljust ansikte.

Alltså stirrar man eller visar tänder ( ler) uppfattar en hund det som en större aggression från ett mörkt ansikte. Detta gäller i synnerhet hundar som innan haft liten eller ingen kontakt med mörkhyade människor eller mörkpälsade djur.

Ett fenomen som jag och en del kompisar lagt märke till när vi varit utklädda till orcher( dvs varit antingen svarta eller mörkgråsminkade i ansiktet) på diverse lajv och folk haft hund med sig. Fast även en riktig arg/rädd hund brukar lugna sig snabbt när man dämpar dom signalerna. Dvs tittar bort... låter bli att le/visa tänder mot hunden. Har de bara fått nosa lite på en och inse att man inte är farlig är man helt okej sedan.

Rasism från hundens sida kan man inte tala om snarare att man själv signalerar lite elakare än vad hunden är van vid.

/KT

KungTulle Jaa men det låter ju helt vettigt.. Jag tror inte att atlas haft så mycket kontakt med mörkhyade människor förut med tanke på hur han reagerar.. men med lite träning borde väl det gå utan några problem sen..=)

YorkWann Hahaha så din hund gillar inte kungen!?:D Smart hund, för det gör inte jag heller haha!:P

Min förra hund reagerade på mörkhyade,blev lite spänd/vaktig!
Men för min del tror jag det beror på att vi hamnade i en hotfull situation en gång med en mörkhyad!
Och att han läste av mig vid möten,för jag kanske spände mig,fast jag själv inte var medveten om det!

Det där med gravid kommer jag inte ihåg,det är så länge sen,men jag märker en annan sak på min hund,och det är att just nu går jag med handen i paket(opererad igår),och hon aktar sig noga för min hand!
Samma sak för 4mån sen,då var jag också opererad i samma hand,och aldrig att hon stötte till min hand!
Och "trissar" jag upp henne till totalt frispel,så hon får tokryck:eek:,så brukar hon i normala fall sätta tänderna i armen,men det går inte att trissa henne till den nivån nu när jag är paketerad!
Hon måste märka något,trots att jag ej spöat upp/skrämt henne eller liknande!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 992
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka