Mabuse
Trådstartare
Red en lektion på en ridskola häromveckan, men blev lite konfunderad över instruktionerna. Jag hade en ganska seg och stel häst, med känslig mun. Råden jag fick var att inte driva, låta honom gå så långsamt han ville (det var väldigt, väldigt långsamt, nätt och jämnt i rätt gångart), och försöka få honom så lång som möjligt. I slutet av lektionen hade han blivit så lång att jag satt och höll i spännet på tyglarna, då fick jag beröm, och ridläraren tyckte det såg bra ut. Likaså skulle jag inte inverka alls på hästen, utan sitta helt blick stilla hela tiden.
Är väldigt ovan vid det är sättet att rida, är det någon som är mer bekant med det? Visst rider jag hästar lång-och-låg annars också, men då handlar det ju om att hästen går med eftergift, blir rund och kommer upp med ryggen, inte att den ska sträcka fram nosen så mycket som möjligt. Detta kändes till slut som att sitta på en mycket långsam dragster.
Är väldigt ovan vid det är sättet att rida, är det någon som är mer bekant med det? Visst rider jag hästar lång-och-låg annars också, men då handlar det ju om att hästen går med eftergift, blir rund och kommer upp med ryggen, inte att den ska sträcka fram nosen så mycket som möjligt. Detta kändes till slut som att sitta på en mycket långsam dragster.