Märklig ridlektion

Mabuse

Trådstartare
Red en lektion på en ridskola häromveckan, men blev lite konfunderad över instruktionerna. Jag hade en ganska seg och stel häst, med känslig mun. Råden jag fick var att inte driva, låta honom gå så långsamt han ville (det var väldigt, väldigt långsamt, nätt och jämnt i rätt gångart), och försöka få honom så lång som möjligt. I slutet av lektionen hade han blivit så lång att jag satt och höll i spännet på tyglarna, då fick jag beröm, och ridläraren tyckte det såg bra ut. Likaså skulle jag inte inverka alls på hästen, utan sitta helt blick stilla hela tiden.

Är väldigt ovan vid det är sättet att rida, är det någon som är mer bekant med det? Visst rider jag hästar lång-och-låg annars också, men då handlar det ju om att hästen går med eftergift, blir rund och kommer upp med ryggen, inte att den ska sträcka fram nosen så mycket som möjligt. Detta kändes till slut som att sitta på en mycket långsam dragster.

Sv: Märklig ridlektion

hmm,, ja det låter faktist mycket konstigt!! du borde frågat ridläraren om varför du skulle göra så, vad vare för häst?

En helt vanlig häst, ett åttaårigt halvblod med vanlig stam, inga konstigheter alls.

Jag hann ju inte prata så mycket med ridläraren, men jag frågade om inte hästen ska gå med eftergift, och då tyckte hon att du vet att huvudet spelar ingen roll, det är bakdelen som är det viktigaste.

Vilket jag inte tycker stämmer riktigt, huvud och bakdel hänger ju ihop. På en välskolad häst har man ju bakbenen i handen, tar man en halvhalt så händer det mer därbak. Och hur man aktiverar bakdelen genom att låta hästen gå i självvalt snigeltempo på långtygel vet inte jag.

Låter riktigt konstigt tycker jag, när du bara ska sitta där så "åker" du ju häst och inte rider

Fast när jag fick rida för en gammal mycket välutbildad hästgubbe som försökte lära mig grunderna i den klassiska dressyren där man inte rider med handen mer än som stöd, då var första veckan med 9 lektioner om dagen likadan :D
Fick bara "åka" häst, fick sitsträning också iofs någon gång där. Allt detta för att jag skulle lära mig att sluta använda handen som jag lärt mig i alla år. Och allvarligt talat: när jag försökte rida dessa hingstar som jag alltid gjort (och som alltid fungerat på alla sorters hästar) så kunde jag inte ens svänga på en volt... Men UTAN hand och med exakt hans anledning så gick detta.
Kan tillägga att jag efter en vecka fick gå över från volt till piaff och galoppombyten :)
Dessutom red ¨jag hans utbildningshäst som var extremt felriden sedan tidigare och var där för rehabilitering och denna häst var livrädd för alla möjliga hjälper men främst hand och skänkel, reagerade med flykt så fort det gick.

Genom hans sätt och att försöka få honom så lååång och lätt i tygeln som möjligt med rätt motor bakifrån så blev det en helt annan häst!
Så jag ser inte tvingandes att handen spelar den största rollen direkt...

Nu menar jag inte att din lärare gjorde just detta, men tycker det lät som en ridinstruktör som ville få hästen avslappnat utan att dra och driva och kanske hjälpa dig att bli lättare i handen? Men då borde ju denna förklarat också.. Hm...

Fast att svänga och rida för bara skänkeln tycker jag inte är så svårt. Likaså är jag helt med på lång och låg - men det går i min värld inte ut på att få hästen att sträcka fram huvudet så mycket som möjligt.

Men visst blev hästen avslappnad - på slutet var den så avslappnad att lite till så hade den somnat stående altenativt gjort en volt framlänges. Däremot var den givetvis inte ett smul lösgjord, utan lika stel som när jag satt upp.

Håller med om att det där lät lite skumt.. Som du säger, visst: hästen ska gå avslappnat, bakbenen är viktigare än huvudet osv. Men bara för det ska den väl inte gå som en ko i slow motion? Lite måste man ju få inverka! Det är en annan sak om temat är sitsträning och man blir longerad eller något. Och när den blir så lång som du beskriver det så är det mkt svårt att få den till arbete, hamnar på bogarna.

Precis, den gick ju på bogarna något fruktansvärt, mer och mer ju längre och långsammare den blev. Visst är det viktigt att sitta rätt, men det är ju att sitta rätt och inverka som är det svåra - fokuserar man bara på att sitta är det inte så svårt att sitta snyggt.

Det finns en sådan metod som man ofta använder på stora, loja unghästar. Man vill att de ska hitta en egen bjudning och att de ska balansera sig själva. Vet inte om det var det som var syftet, men "sega" hästar blir ofta skänkeldöda om man sitter och driver väldigt mycket.

Fast ska man på denna åttaåring sitta och vänta på att den börjar bjuda av sig själv får man nog vänta tills den trillar av pinn. Det var ingen valpig unghäst, utan en färdig, balanserad vuxen häst. Fast framtung då, vilket blev värre ju längre den gick.

Visst kan en häst bli skänkeldöv av kraftig drivning, men att inte driva alls löser inte heller problemet. Då handlar det ju snarare om hur man driver, tycker jag.

På en unghäst som inte hittat sin balans än kan jag förstå att det inte är så stor poäng att kräva att den ska gå fortare och mer energiskt om den inte har balansen för det.

Precis! Och att bara sitta snyggt hjälper inte så långt, gäller att kunna inverka också :idea:
Ser framför mig en stor och lång häst som gräver sig längre och längre ner i ridhusbottnen medan ryttaren sitter krampaktigt rak i ryggen och med omvridna händer... :p :D:D

Snarare en ryttare som försöker fundera på hur hon kan bli ännu mer avslappnad, och inser att om man slappnar av precis överallt kan man inte sitta på hästen till slut utan ramlar runt i sadeln som en trasdocka. Prova själv att slappna av helt i mage och rygg, man blir som en lealös nickedocka i sadeln. Väldigt obekvämt både för häst och ryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka