märklig hälta

vinkelina

Trådstartare
igår när jag skulle på lektion så började heppan halta när vi travade, i skritt märktes ingenting. är vänster framben

har reagerat ett par dagar med att hon har "kastat" med huvudet i trav, men inte märkt av nån hälta, hon har dessutom varit sitt vanliga glada jag, frustat o haft sig när man jobbat med henne.

på onsdagen var jag ute en lugnt tur i terräng, men hästen ville inte ta det lugnt, hade killen med som sällskap, han var gående. till slut måsta jag fa iväg travandes en bit, för att lugna ner damen, då var hon glad o nöjd. på tillbakavägen så gick hon mest med sidan före, kunde INTE hålla en lugn skritt. hon är alltså pigg o kry på så sätt

jag avbröt lektionen igår, tog in henne, kollade hoven, kännde benen, ev lite varm i benet nere vid hoven, men det var minimalt och på ett mycket begränsat område. en annan kom och kollade, hon kände ingen värme, men tyckte att hon ömmade lite under hoven när hon knackade. spolade benet med kallvatten o smörjde in med lite linement

vad kan det beror på. kan tillägga att hon har hovbensförbråskning (?) från förr

Sv: märklig hälta

funderade lite på de, ev att hon kanske skulle vara överansträngd, för hon haltar inte i skritten, och är pigg o framåt när man red.

nå hon får ett par dagar ledigt nu då

Sv: märklig hälta

En häst haltar för att den har ont. Det onda kan sitta i muskulaturen, i ryggen, i någon led, i en sena eller ett ligament osv. Det finns ingen som kan svara utan att först undersöka hästen.

Prova att ge henne en veckas vila från ridning och kontrollera sedan hältan genom att springa med henne eller longera. Om hältan kvarstår är det dags för ett klinikbesök.

Att hästen inte haltar i skritt är ointressant i sammanhanget och säger inget om diagnosen. Det betyder alltså inte att hältan skulle bero på det ena eller det andra. Hästen ska ha rejält ont innan hältan syns i skritt.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Snurrfian
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I fredags kväll åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: mooi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka