Markeringsfärg?

a_c72

Trådstartare
Då jag varit och tittat på körtävlingar har jag sett att det sprayas med någon färg för att lätt kunna ändra avståndet för olika vagnsbredder..

Nu funderar jag lite.. Vi har ju inget ridhus att tillgå utan kör på utomhusridbana som dessutom INTE är helt rektangulär
Min fundering är nu för att träna RAKA fina vändningar upp på medellinjen kan man då köpa sån markeringsspray och mäta upp och spraya med färg hela vägen??

Å var köper man sån färg?

När vi ändå är inne på sånna saker.. Hur lägger ni upp ett träningspass på ridbanan? Vilken är eran favoritövning?
Halter tränar vi MASSOR på för att få herrn att ta med sig hela kroppen..

Anna-Carin

Sv: Markeringsfärg?

Vi har med en sne bana! den lutar dessutom.
Jag har väldigt svårt med det där, är jämnt för mycket till höger.

Sätt en stol eller nåt där domaren sitter eller vid c. sen ställer du upp koner där din vagn får plats gott o väl på medellinjen. Gärna däruppe med så du kommer in helt rätt på den linje du bestämt.

Det viktiga är egentligen inte att du rätar ut din ridbana utan att du tar sikte och har lika mycket i händerna. Hästen ska vara framåtbjudande.

Min ena tränare sa såhär sist: Följ fyrkantspåret, i hörnet, titta dit du ska och kör dit! Släpper du fokus kan du aldrig hitta dit. Jag övade o övade och till slut gick det lätt att köra rakt fram mot något.

När man tränar ute så kan man sitta mitt på kuskbocken, titta på en tuva 50 meter bort, och köra på känsla dit för du ser ju inte tuvan för hästens huvud. Då tränar man känsla och rakriktning.
Att köra rakt är väldigt svårt :)

Min favoritövning är serpentiner! Och trav från halt.

Serpentiner :idea:

De har jag nog förträngt.. Vill minnas att det var väldigt svårt att få till halten först och sen igångsättning i trav och serpentiner

Igångsättningar från TRAV ska vi också lägga in.

Bra tips på att få ordning på alla 4 benen ?

De tips jag fått hjälper mig INTE i vagnen när det gäller detta..
Nämligen pulsa i djupsnö händer dock ibland.. Gå ut och gå i skogsterräng.. rekommenderas väl INTE med vagn och cavalettibommar absolut INTE i vagnen nää..

Vad gör ni när ni kör egentligen? Kör ni med musik på för att simulera lite tävlingsplats eller är de överkurs?

I mitt fall så är det JAG som har problem med nerverna:angel: Pelle är ju en rutinerad herre han. Har startat x-antal gånger på travet, varit med i monte lopp, hopptränat i ridhus och även varit med på någon liten hopptävling..

Anna-Carin

Ett erkännande:
Jag kör bäst när man får publik. Tränar gärna mina dressyrmoment inne på konferensområdet där gästerna står o tittar o berömmer :) Värsta boosten, för de tycker ju allt är så fint, de ser inte den där bogen som sticker ut eller fuskstegen i ökade traven :) Ohh så idylliskt med häst och vagn säger 08.orna :) Jenny bugar och håller med, erbjuder en liten åktur eller att de får klappa på nordsvensken.

:idea:

Jag får alltså se till å träna framför legdan där kossorna fortfarande går ute för att få publik:angel:

Vi har ju liiite folktomt här uppe.

Visst växer man när man får höra att man har en fiin häst..
Min tinkerkorsning när hon gick och köra alltså har fått hur mycket beröm som helst.. Tur att hon INTE tog illa vid sig av att de kallade henne en fin NORDSVENSK... spela ingen roll hur mycket jag pratade med dessa äldre herrar så var de HELT övertygad om att hon är nordis.. mycket man å svans och hovskägg stort huvud= nordsvensk.. VACKER dessutom..

Anna-Carin

Pelle får väl inte alltför ofta höra att han är vacker men SÅÅ LUGN och SNÄLL. Ofta ifrågasätts det HUR han kunnat springa in pengar på travet..

Anna-Carin

Det finns ett sätt att markera vägar, punkter eller vad man nu vill markera som funkar på alla sorters underlag och inte är skadligt för växtlighet eller ömtåliga banor, inne eller ute.TRÄDGÅRDSKALK, den vita sorten. Håller för både en och två rejäla regnskurar, syns på långt håll, behöver inte städas bort, gör ingen illa och är till och med bra för växtligheten på gräsbanor. Lätt att "sudda ut"" om det blir fel.
25-kilossäckar av plast, snorbilligt, en pirra eller skottkärra och en liten skopa, mugg eller dylikt är allt du behöver.
Tycker jag som är banbyggare i bruksridning och körning.

Min favoritövning för att få med hela hästens kropp är en övning med koner och mycket cirkelsvängar. Typ som precisionsträning, med fokus på snäva kurvor och S-svängar.
Exempel 1:
Sätt två portar längs långsidan, nära de respektive hörnen. Mitt på långsidan sätter du sedan en port cirka 2-3 meter ifrån spåret. Målet är att kunna köra mellan porterna i rask trav eller galopp och få jämna svängar där hästen arbetar med hela kroppen.

Exempel 2:
Sätt två eller tre portar bredvid varandra, cirka 3-6 meter ifrån varandra. Kör sedan på en volt eller i serpentiner och ta portarna med samma jämna kurvor som övningen ovan. Öka och korta avstånden, samt öka tempot för att alternera svårighetsgraden.

Min shettiskille älskar dessa övningar, han blir alltid väldigt på hugget när vi gör detta. Som "grund" har jag övat mycket med tömkörning på volt och kommandot "byt", som betyder byt varv utåt. (När jag ropar BYT! så gör han en 180-graderssväng utåt från volten, så att jag lätt kan hänga med utan att trassla in tömmarna.)

Smart lösning OCH billig.. Inte allför ofta de två förekommer i samma mening..
TACK.. Det blir väll lite miljöträning på köpet då.. Har inte en aning om vad herrn tycker om vita fläckar osv...

Anna-Carin

Vi använder vanlig sprayfärg, som man kan köpa i vilken färgaffär som hällst. Just nu rosa, hysteriskt rosa=)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka