Markerar i ena varvet

H

Hairspray

min häst markerar i ena varvet när jag longerar henne. Var hos vet och de sa att de är hennes "dåliga" varv och bara träna upp det. Men en häst ska väl inte markerar??, Men sen när man rider på en volt i samma varv är hon helt ren. Vad kan detta beror på?

Hon är 6 år gammal, aldrig varit speciellt tränad innan ja tog över henne. Helt okej i andra varvet. Hon markerar inte i galoppen i de dåliga varvet endast traven. Men ökar man henne så syns de inte längre. Kan de vara en liten vrikning?. Hon har vilat och vilat med blir inte bättre..

Sv: Markerar i ena varvet

Hur länge har det hållt på? Att hästen markerar betyder ju att den har ont och går det inte över på ett par dagar tycker jag att den ska undersökas av veterinär. Jag är mycket tveksam till att hästen är helt ren när du sitter upp, möjligtvis att det blir mindre (och därmed väldigt svårt att se) för att du hjälper hästen och kompenserar. Alternativt att hästen då går och sparar på sig så mycket att hältan inte syns.

Min häst har markerat sen i mars i ena varvet, varit på två olika kliniker men dom har väl inte riktigt kommit fram till varför. Men det lutar åt något i hoven. (inflamation som inte verkar ge med sig).

Han var inte mycket halt men lite. Hade jag ridit honom och samlat ihop honom kanske det inte hade synts. jag vet inte, jag rider inte en häst som markerar :crazy:.

Förra veckan linade jag honom. (han fick butta i början av sommaren och metacam på våren då han också blev sprutad i hovled, sen har han bara gått i hagen..) Men NU!!!! så såg ja ingenting!! Han markerade inte alls och jag hoppas inte min hjärna lurar mig att se detta så det kommer en och ska titta på han i eftermiddag o se. Hur eller hur har han blivit mycket bättre.:laugh:

Ser han helt bra ut så ska jag börja gå promenader med han och sen skritta igång han i ett par månader =). Här ska inte stressas.. Jag hade förberett mig på att han aldrig mer skulle bli ridbar igen faktiskt..

Men jaa lite av min historia. Åk till klinik och kolla upp den.. Jag väntade tio veckor innan jag åkte in för att se att det skulle gå över av sig själv men det gjorde det inte. Han va aldrig varm, svullen eller hade puls.

okej, kan vara att hon gick barfota på bete alltid vart skodd innan, men fick ej ha skor för dom gick i folk. Sen efter de skodde ja på igen efter de började hon markerar. Men hon har slutat nu min stallägare longerar henne just nu för ja inte ska bli "blind" och inte se de. Och har slutat. Men åker nog till lkinik och kollar upp allt ändå:)
Hon är helt ren i ridning, vart en vet och kollat det. Men åker och kollar ändå alltid bäst att vara på säkra sida hehe:D

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar