Markera ej vid böjprov men ridning?

Sv: Markera ej vid böjprov men ridning?

Ja på båda.

Är hästen halt är det inte säkert att den reagerar på böjprov, utan det beror på var hältan sitter.

Och om hästen har tex ledinflamationer är det väldigt vanligt att hältan inte syns innan man böjer den.

Nyfiken! om man misstänker att hästen är halt, låt säga ett bakknä eller ännu högre upp och inget visas på böjprov hur går man då vidare? är det röntgen som gäller då eller hur gör man?

Om hältan sitter högt upp och långt in är det svårt att avgöra vad som är fel på många kliniker. Där har du en stor fördel om du bor nära något av djursjukhusen. Jag gör det inte och där fick vi köra uteslutningsmetoden vilket resulterade i att vi sprutade hästen i båda si-lederna vilket gav ett väldigt positivt resultat.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 069
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Lutten
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 048
Senast: jemeni
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka