C

CherryMoan

Nu behöver jag lite hjälp :) Funderade på att lägga tråden på "utrustning" men kom fram till att ni kan hjälpa mig bättre :angel:

Jag köpte den här sadeln
{B0A24F67-EC63-4CE6-A9DB-3BA03D0EA3C2}.jpg

med det här (suddiga) märket..hehe :rofl:
{4B2686FA-EB7C-411C-A38C-3C1BEEC2E0A6}.jpg

Nash Leather USA står det och jag har ingen som helst aning om vad det är för sadel :crazy: Finns den att köpa i sverige öht? Är den importerad eller en budget-ullared-sadel (no offence :D)

Hjälp mej att bli lite klokare!

Sv: Märke?

håller med, budget för mig också. resten är svårt att säga när man inte kan se och känna på den...

haha nåja, den var ju inte dyr iaf :D visserligen begagnad men i väldigt bra skick, mjukt läder och inte sliten alls. Dessutom matchar den min lika spräckliga häst :p

Ni vet inget om märket? hittar inget när jag googlar :eek:

Ja...det är möjligt. Det betyder dock inte att det per automatik att Nash's sadlar är dåliga. De finns i alla prisklasser från mer budget till riktigt dyra där man lagt ner lite mer jobb. De flesta märken har både budget och mer påkostade sadlar.

Hej,

Jag skulle vilja fråga er som kan, en bugetsadel för runt 2 oookr ska kunna ligga bra på en kallblod m kort rygg o utan manke, kan detta vara våran första sadel?

CACLYJWH.jpg

oj :eek: hemskt vad alla var anti budget då..;)
Men va fasen, sålänge den fyller sin funktion och jag är fattig student så får det duga!

Piraja, thank joo :) kul att kolla lite andra modeller med! speciellt de med råååsa :smirk: :D

vad tycker du om sadeln som jag funderade på?

Tycker heller det inte är så konstigt att man tittar på de olika prisklasserna och ibland lönar det sig enbart att ta in kvalitet o strunta i prislappen! Men nu kollar jag in budget. :)

Senast ändrad av en moderator:

Många av de som en del kallar "budget-sadlar" är inget annat än riktigt dåliga sadlar. Det är min absoluta uppfattning!

Att lägga på några tusenlappar och få en bra sadel är en otroligt billig försäkring. En dålig sadel kan förstöra din häst och beloppet på vad veterinärräkningen slutar på, överstiger snabbt de extra tusenlappar en bra sadel hade kostat. I värsta fall har du förstört din häst för livet! Lägg därtill det lidande du faktiskt utsätter hästen för.

Lika viktigt är att sadeln verkligen passar hästen! Om du själv är osäker, ta hjälp av någon i din närhet som kan! Köper du sadel per "postorder" så var beredd på att du kanske måste skicka tillbaka den. Det är fullständigt omöjligt att av en bild kunna avgöra om sadel passar en viss häst.

Jag har bl.a. en god vän som köpt en häst som gått med för trång sadel. Det har tagit månader och MÅNGA tusenlappar i behandlingskostnad för att få hästen ridbar igen.

Så helt krasst, har man inte råd att köpa en riktig sadel till sin häst, då bör man ta sig en rejäl funderare på om man har råd att ha häst överhuvudtaget. Vad händer t.ex. om hästen blir "förstörd" av sadeln, har du då råd att anlita veterinär, massör o.dyl? Det kan sluta på 10.000-tals kronor. En bra sadel hade du fått från början genom att lägga på kanske 5.000 kronor.....

Det spelar ingen roll om hästen kanske är värd 5.000 eller 50.000 kronor. Veterinärräkningen blir lika hög oavsett!

Så bort med dessa dåliga sadlar! För hästarnas skull!

Hej,

Jag skulle vilja fråga er som kan, en bugetsadel för runt 2 oookr ska kunna ligga bra på en kallblod m kort rygg o utan manke, kan detta vara våran första sadel?

CACLYJWH.jpg

Det är fullständigt omöjligt att svara på genom att titta på en bild! Be någon som kan utprovning av sadlar hjälpa dig och se om den passar på din häst.

Ja, oavsett ska man ju inte använda nåt som inte passar. Kan inte tänka mig att gå i ett par storlekar för små skor så det kommer jag inte utsätta hästen för heller.

Sadeln ser välskött ut och om den inte passar oss så kan jag sälja den vidare och det är väl just därför jag ville gärna veta att den inte var en dålig ide från start. :)

tackar för svar! :banana:

Ska man gå enbart efter hur sadeln ser ut på bilden, så ser det inte ut att vara en typisk billighetssadel, även om den inte är direkt påkostad. Är den begagnad så vet vi ju heller inte vad den kostat som ny, 2000:- kan vara långt under.

Men titta ordentligt på den, kläm, känn, pilla, peta. Och prova ordentligt på hästen. Kolla även om det finns med några gamla papper och kvitton till den, där kanske du kan se prisutvecklingen på den.

Fast jag måste säga att de där sadelgjordsstropparna får mig att vilja plocka fram en riktigt vass kniv och göra något åt saken...

/Ida

vad tycker du om sadeln som jag funderade på?

Tycker heller det inte är så konstigt att man tittar på de olika prisklasserna och ibland lönar det sig enbart att ta in kvalitet o strunta i prislappen! Men nu kollar jag in budget. :)

Jag kan inte tycka så mycket om den annat än att man måste ha hitta på en egen lösning vad det gäller gjorden??? och den ser hyfsat bra ut. A och O är att den passar hästen och det får man inte tulla på alls. Jag har själv kommit i ett läge där endast en budgetsadel funkade men det under en kort uppbyggnadstid på 1 år sen passade en sadel från Congress Leather (långt ifrån budget...).

Den sadel jag har idag är också en budgetsadel men kostade 10.000 och är specialgjord för breda tunnor:angel: ...

Absolut! Jag håller fullständigt med, en bra sadel med rätt passform är A och O. Kan ärligt erkänna att det var lite av ett impulsköp :smirk: och passar den inte hästen får man väl hitta en häst som passar sadeln, eller tjäna en tusenlapp genom att sälja den vidare.

Men det där med att "om man inte har pengarna till sadeln så har man inte pengarna till hästen" m.m har jag hört många gånger, både riktat till mig och andra, och jag tycker personligen att det är ett väldigt orättvist sätt att se på saken. Vem vet, kanske har jag en mille på banken som "häst-buffert" men är snål som joakim von anka? Ta nu inte detta som ett påhopp, inte menat så. Vi bukefalister harju en tendens att gnata på varandra har jag hört :rofl:

Men det finns ju dumsnålhet och genomtänkt snålhet.

Den dumsnåle köper något bara för att det är billigt för stunden, och tänker inte på att det kanske inte går att använda mer än ett år, och då har man kanske till på köpet en oridbar häst och stora veterinärräkningar.

Den genomtänkt snåle ser på vad den får för pengarna, vad man får för kostnader längre fram om man lägger ut mindre pengar nu, vilka kostnader längre fram som man kan undvika genom att lägga mer pengar nu. Även andrahandsvärdet är viktigt för den genomtänkt snåle.

Säg att du köper en sadel för 15 000:-, använder den i fem år och säljer den för 10 000:-. Då har den kostat dig en tusenlapp om året att ha. Eller så köper du en sadel för 2 000:-, använder den i fem år varefter den är skrot och får slängas. Under tiden har dessutom din häst mått konstigt till och från på grund av dåligt passande sadel, så du har lagt säg 3 000:- på massage mm. Även denna sadel har då kostat dig en tusenlapp om året, men vad har du fått ut av det? Dessutom har du under tiden blivit utmobbad av den grymma Buke-maffian, hamnat på psyk och försökt begå två självmord :devil:

Så man kan vara snål på olika sätt.

/Ida

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 588
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 467
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar