Markbundna gångarter - mer underlagskänslig?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Lägger den här tråden på dressyr, då jag ställer frågan ur dressyrhästsperspektivet...

Tror ni att en häst med markbundna gångarter är mer känsliga för underlaget än vad en gångartshäst är? Jag tänker att en mer "medioker" häst inte har samma spänst i steget och "fastnar mer" än vad en häst som av naturen lyfter på hovarna gör. (Och nu tänker jag mig hästar som inte har några hovrelaterade problem över huvud taget)

Vad tror ni andra?

Sv: Markbundna gångarter - mer underlagskänslig?

Inte alls faktiskt förutsatt att det inte är en "snubblig" häst. Tror snarare att mer extrema gångarter lättare leder till överbelastning, speciellt hos unghästar, om man inte är försiktig.

Min mediokra häst rör sig i princip likadant på alla sorters underlag. Min andra som rör sig bättre (ingen flashig storklivare, men iaf 7-8 en bra dag) är jättekänslig för underlag, för hårt gillar han inte och inte för djupt, släpper det lite under fötterna på honom törs han inte alls kliva på.

Tror det beror mkt på hästens rörelsemönster men också mentaliteten.

Min gamla tävlingshäst har markbunden trav. Hon var superkänslig för underlaget på dressyrbanan. Detta handlade nog mer om en mental grej hos henne då hon gjorde ALLT för att komma undan inne på dressyrbanan men under terrängprovet spelade det inte roll om det var leråker eller stenhårt som asfalt...det var liksom jättekul oavsett..:meh:

Så jag instämmer i Angels analys.

En häst som inte rör sig med kraft sätter inte ner fötterna med dito heller.

en som knappt lyfter på fötterna sätter i mjukare. såna som det dammar om framhovarna- släpar:D

De kan nog behöva lite djupare underlag för att komma till arbete. såvida de är fräscha dvs.

Ett underlag skall aldrig vara för tungt då detta enbart sliter extra mycket på hästens leder och risken för inflammationer är överhängande stor.

Bäst underlag är som en nysladdad grusväg tycker jag

Min häst går knappt att rida när underlaget är för tungt allt känns att det går i slowmotion och så segt/jobbigt.
Tungt som bara den och hästen blir trött får mjölksyra rätt snabbt.

Så en häst som redan är markbunden i sin gång får ju inte bättre gång när underlaget är tungt och jobbigt, svårt att få upp hästen och få den luftig och få igång bakbenen.

Prova att springa i djup sand på en sandstrand i 10 minuter, höga benlyft skall du dessutom göra med power i varje påskjut.

Och prova samma sak på en grusväg som är nysladdad... du kommer märka stor skillnad..

Har själv testat detta och det tog 30 sekunder på stranden så fick jag mjölksyra och var helt död. Det gick inte att köra högabelyft de vart halvdanna SJUKT jobbigt.

Sedan grusvägen fick jag mkt bättre steg och kunde lättare köra mina höga benlyft med bra påskjut.

Så du menar att en svensk normal grusväg med 30 cm makadam under (noll svikt) o lös sten på är bra för en häst? Det går bra kortare bitar.

Klart att det inte ska vara FÖR tungt- läs djupt, men om hästen är svag o inte bjuder så blir det som du beskriver. Om man inte håller FÖR länge ska en normal HÄST orka bjuda. Såvida den är något sånär självgående.

Bäst underlag är som en nysladdad grusväg tycker jag

Så en häst som redan är markbunden i sin gång får ju inte bättre gång när underlaget är tungt och jobbigt, svårt att få upp hästen och få den luftig och få igång bakbenen.

Jo, de kan få bättre steg. Vår minishettis ställdes ut för något år sedan, i ett ridhus med något djupare underlag. Hon gick från sin vanliga symaskinsskritt och trav till ett betydligt bättre steg vilket gav 8 på skritt och 7 på trav. Hon har normalt ett betyg lägre, om hon går på ett hårdare underlag.

Grusvägar är stenhårda och inget att rekommendera för några längre sträckor i trav och inte alls i galopp. Såvida de inte har mjukats upp av en hel del regn, då kan de vara trevliga. Det är mer svikt i asfalt än på en grusväg. Är grusvägen här torr så får min häst endast skritta, eller trava ute på kanten där det är mjukare.

Läste någon av er att jag skrev NYHARVAD grusväg???:banghead:

Våra grusvägar vi har här som är nyharvade är suprfina, sviktar perfekt och mjuka och helt underbara att rida på:love:

Och spelar ingen roll om hästen får supersteg i djupt underlag, skulle aldrig never ever rida i ett sånt ridhus/ paddock.
Min häst hälsa går före snygga gångarter

Rider man i ett sådant ridhus skall man inte klaga sedan när man har en häst med kot/hovledsinflammationer.

Alla får ju självklart göra som man vill men min häst kommer aldrig gå i för tungt underlag hon går bäst med lite stummare/plattare underlag(läs ej stenhårt utan med svikt)

Du skrev nySLADDAD grusväg, man harvar inte grusvägar. Är de sladdade så är de ändå för hårda tycker jag, grusvägar saknar svikt. Precis som du säger så får alla göra som de vill. Själv undviker jag träning på stumma grusvägar just för att slippa ev kotledsinflammationer och andra besvär.

Sladdning gör varken till eller från för grusvägar ur underlagssynpunkt, tycker jag, annat än att man jämnar ut de värsta groparna. Svikten påverkas inte.

Grusvägar kan ha fint underlag när det regnat, så att de sviktar lite, ffa vår och höst. På vinter och sommar blir de oftast väldigt hårda, och går knappt att trava på, tycker jag, blir för stumt.

Det är väl olika, men min erfarenhet är att hästar rör sig bäst på ett underlag som sviktar och ger lite "studs" i steget, så att säga, då får de lite hjälp med schwungen. Däremot vet jag inte om det är så bra att rida på ett sånt underlag jämnt, jag har förstått det som att det för vardagsträningen är bättre med ett lite stummare, fastare underlag ur hållbarhetssynpunkt, även om det inte tar fram det extra ur gångarterna på samma sätt. Men inte så stumt som en torr eller frusen grusväg.

Djupt underlag i stil med sandstrand eller pulversnö ska man väl bara rida i som styrketräning, precis som nån påpekade så är det ju sjukt jobbigt att röra sig i sånt, förutom då att det gäller på senorna väldigt mycket. Jag skulle inte få för mig att rida ett dressyrpass på en sandstrand, eller i djup snö.

Nja, jag tror inte man ska generalisera så. Det finns så många olika orsaker till varför en häst är markbunden.

Har hästen mycket egen elasticitet och svikt brukar de palla hårdare underlag bättre tycker jag. Däremot ger större gång och längre kliv mer slitage än kortare steg.

Sen kan hästen damma ner fötterna eller mjukt sätta ner dem, stor gång/rörelser eller ej.
Sätter man balansen i en häst och får den lösgjord har de möjlighet att få mjukare islag. Är de ur balans dammar de i fötterna eller släpar dem/är markbundna.

Det går alltså att rida fram mer gång i många markbundna. Man måste balansera dem och sen vågar de börja röra sig uppåt/lätta med hovarna från marken(eller lyfta högre) när de känner sig trygga i balansen. De både slutar släpa och slutar bredda sig. Men de måste då också vara mjuka i kroppen.

Sen kan alla rena stenmaterial a la grus, sand etc aldrig svikta. Det kan rulla och glida. Men det är nedmalet berg. Hur skulle berg kunna svikta?
För att svikt ska kunna komma måste annat material blandas i. Alt så måste det vara helt av annat material.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 632
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar