Markarbete?

Sv: Markarbete?

KL
Orättvist, nu vill jag ha ett enkelt, fint ord för markarbete från marken :P
"De" har ju dressyr, hoppning, western etc.. kan inte jag få behålla markarbete? :rofl:

Markarbete räknar jag som att man lär hästen grundarbete (t.ex. att stanna när man själv stannarnär man leder hästen, när man lärhsäten skänkelvikningar från marken) Ja, allt arbete som är från marken och ej uppsuttet.

*kl

markarbte för mig är lydnadsövningar med bommar och inte så jättestor koncentration på hästens form.. cavaletti och hinder upp t.o.m ca 70 cm räknar jag som markarbete. även serier eller studs kan ingå, fast inte på hög nivå. ;)

Markarbete är för mej då jag tex släpper min häst lös på ridbanan och jobbar lydnad och NH övningar. När jag leder ut min häst i skogen och pekar på saker o förväntar mej att hon utan bråk kliver över/igenom/under saker,träd, buskar mm.

Även tömkörning och longering är markarbete.
Man jobbar sin häst från marken.

Som någon annan skrev på tråden

Dressyr är dressyr
Hoppning är hoppning osv..

Jag ser det såhär: Är du hoppryttare betyder markarbete lite dressyrövningar, kanske bommar, typ hopphästdressyr eller dressyr/gymnasitík för hoppningen.

Är du inte hoppryttare är markarbete att man arbetar hästen fårn marken, dvs ryttaren sitter inte på. Så ser jag det iaf.

Jag har fått lära mig att begreppet "markarbete" är en felöversättning av engelskans groundwork. I min ordbok står det:

groundwork grundläggande (förberedande) arbete, förarbete

Man har alltså översatt ground till mark istället för grundläggande. Det låter rimligt, tycker jag. Markarbete blir då arbetet med att lära hästen det grundläggande i ridningen.

Men begrepp får ju snabbt egna liv, och uppenbarligen har folk olika tolkningar. Kanske är felöversättningen orsaken till förvirringen?

Om någon skulle säga: "jag red markarbete igår" skulle jag tänka på "allmän" dressyr. Typ lösgörande, lydnad, kanske ngn bom inblandat.

*kl*

Bra svar du hade föresten (dig jag svarade på)

Markarbete för mig är faktsikt lite alltihopa. Alltså arbete ifrån marken och motionsträning på ridbanan. Även körning klart i långsammare tempo!

Däremot sägerjag alltid att jag ska longera eller tömköra. säger inte direkt att "jag ska bara ut o göra lite markarbete" Då blir de som att lyfta skrot ifrån marken här på gården istället :P

Lustigt att ett ord kan ha så olik betydelse för så många :D

nej markarbete är för mig hoppdressyr.. dvs med bommar

arbete från marken eller arbete vid hand då är JAG på marken och arbetar hästen..

För mig är och har markarbete alltid innebärt cavaletti, galoppbommar, mindre studs och liknande. tömkörning, NH, longering och lekar från marken kallar jag "arbete från marken";)

För mig är markarbete när hoppryttarna rider någon slags dressyr, ibland över bommar, men inte hoppar, men jag skulle gärna skilja på grundridning (upp till åtminstone lätt klass samtliga discipliner)
hoppning
och dressyr (där dressyr betyder lite mer avancerad dressyr)

Kan det vara så att hoppryttarna inte vill kalla sin lydnadsträning för dressyr för att de inte vill bli beskyllda för att "rida dressyr" som kanske inte är lika häftigt som hoppning?

det är markarbete för mig, alltså dressyr med bommar fast liksom lite hoppinspirerat och man kanske inte rider i dressyrsadel. alla hoppryttare säger väl markarbete om sina "dressyr"pass:D

När jag tränar markarbete blir det oftast lite cavaletti inblandat.

Begreppet markarbete för mig tar jag mest som att det är ridning, inte "ren dressyr" men dvs. ridning som ändå sker på marken, det är inga hinder men kan förekomma bommar, cavalleti. Åtminstone för dressyrhästar är det så.

För hopphästar känns markarbete mer som det arbete hästarna utför när de inte hoppar :p

Men jag vet att vissa även kan tolka det som arbete vid handen (dvs. inte när man rider) .

Markarbete för mig är när man jobbar med bommar, cavaletti osv

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
512
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter