Markarbete?

A

Aeternum

Vill bara få ett begrepp klart.
Markarbete, visst är det dressyr?
Man arbetar på marken, alltså inte över hinder.

Sv: Markarbete?

Enligt mig:

Tränar jag dressyr är det blodigt allvar. Då är det högsta konsentration och då ska hästen + ryttaren göra sitt yttesta.

Markarbete är lite lättare dressyr, gymnastik kanske cavaletti. När det inte är så planerat utan man rider mer för motionens skull.

:)

Markarbete för mig är där jag arbetar hästen från marken. Typ longering och sådant.

Markarbete räknar jag som arbete på marken (nähä :O) dvs man sitter inte på elelr bakom hästen

Cavaletti kan jag sträcka mig till. men inte studs eller dylikt. eller Galoppbommar. Markarbete menar ju just att man arbetar på marken.

Googlade på det och fick fram en sidan där det står att markarbete i exvis Spanien och Portugal alltid innebär att människan arbetar från marken. I Sverige däremot kan man även räkna markarbete som uppsuttet.

Jag använder uttrycket till lite lättare ridning. Arbetar jag från marken så tömkör jag osv. När hoppryttare rider dressyr så brukar de ju alltid säga markarbete.

Men det är väl olika för olika personer.

Ja fast hoppning kan väl inte klassas som markarbete?

i holland är markarbete också från marken. har fått förklara att här är det typ "förberedande övningar inför hoppning" alltså bommar, cavaletti.. osv..

Neee, det tycker inte jag och jag har aldrig sagt det heller.

Nej nej de va inte så jag menade :)
Men en kompis hävdar bestämt att studs och serier är markarbete.

För mig är markarbete lydnadsövningar i hoppning med bommar och låga hinder. Cavaletti, galoppbommar, stuts, bommar och låga hinder på böjda spår. Kanske är 2 hinder på medellinjen som man gör olikaa övningar med, tex halt mellan hindrena, varierar galoppsprång.

Dressyr är dressyr.
Longerin är longering.
Tömkörning är tömkörning.
Hoppning är hoppning.

*kl*

Bara en fundering, ni som anser att markarbete kan utföras uppsuttet, vad kallar ni ex. tomkörning, longering, "ledövningar" (som att visa häst) för något då?

Enligt mig betyder markarbete att leda hästen och longera osv. Enligt de flesta betyder det att skritta, trava och galoppera lite lugnt, kanske rida lite cavaletti. Dvs inget dressyr/hopparbete.

jag anser att markarbete är hoppdressyr.. lite "slappare", lite bommar, mera fart, osv

*kl*

Bara en fundering, ni som anser att markarbete kan utföras uppsuttet, vad kallar ni ex. tomkörning, longering, "ledövningar" (som att visa häst) för något då?

Arbete från marken, alternativt arbete vid hand, lite beroende på vad arbetet går ut på... =)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
512
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter