Markarbete?

T

The Sunshine

Hej!
Jag undrar en sak. Vissa skriver att de har markarbete med sin häst tex en dag i veckan. Kanske en dum fråga och möjligt att den har ställts förr, men vad gör ni vid markarbetet? Longerar, tömkör eller vad? Tips på bra upplägg och övningar när man har markarbete?

Tacksam för svar...:)

Sv: Markarbete?

En grej som jag fick göra när jag började med min unghäst var att med repgrimma och ledrep(eller tygel med bett men fäst det inte direkt i bettet i början för det kan verka lite stressande för hästen) gå bredvid hästen och bara driva den framåt på spåret. Se bara till att går bakom hästens bog för om du går framför den så kommer hästen förmodligen att stanna. Så länge du är bakom bogen så verkar du drivande och när du är framför verkar du avsaktande eller stoppande. Hästen kommer också att tala om för dig när du går på rätt plats i o m att gå framåt lugnt och sansat. Det här är en bra förberedelse övning om du inte har hållt på med det här förut så mycket. Det här kommer hästen också att känna igen vid varje markövning du gör.
Enjoy!!!;)

När någon säger markarbete så tänker jag på ett vanligt dressyrpass, men mer hoppinriktat. Alltså vanlig trimning till häst. En hopphäst rids ju vanligast inte på samma sätt som en dressyrhäst då en dressyrhäst gör skolor ofta, som piaff och liknande. Självklart så kan en hopphäst med kunna det, men då ser jag det som ett dressyrpass. SÅ markarbete för mig är när jag rider min häst varje dag.

Markarbete, då tänker jag på bomövningar, kavalletti och sånt. Longering, tömkörning osv kallar jag arbete för hand.

När jag var liten och gick på ridskola kallade ridläraren markarbete för att rida över bommar, i mellan konor, och allt annat arbete som man "använde marken till", om du fattar? Man blandar ofta ihop markarbete och arbete för hand, men egentligen så spelar det ju ingen roll vad man säger för det finns ju inte driekt någon speciell rörelse som heter markarbete. När jag tränar för hand tömkör jag eller tränar exakt samma sak som vid ridningen, fast att jag går brevid och håller i tyglarna över ryggen. Det är lättare att träna in hjälper, rörelser ocg signaler från marken innan man hoppar upp på ryggen.

Markarbete ÄR uppsutten ridning där hästen rids i en något friare form än vid tex dressyr, man lösgör hästen genom att använda alla förekommande rörelser och även bommar men hoppar alltså inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag ligger efter med ett skolarbete som skulle varit inskickat förra veckan och nu håller jag på att bli underkänd eftersom jag...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Lala99
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 426
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama