Markarbete av häst som inte vill röra sig!

moli

Trådstartare
Har lite problem med en häst. Han låter sig inte ledas. (har tidigare gått att leda, longera och ta med som handhäst) Han har stått i drygt ett halvår. Han verkar ha väldigt lite intresse av att samarbeta.

Jag har just börjat "jobba" med honom. Så det kan vara ringrostighet, men jag vill veta hur jag skall bemöta det på rätt sätt.

Han växer fast var femte meter när man hämtar honom i hagen. Ibland oftare. jag fick in honom i stallet för att rykta och pyssla, och det gick ganska bra. Jag tänkte att han nog följer om man låter honom gå brevid en vuxen häst, och det gick ganska bra hemma på gården, men så snart jag försökte gå därifrån växte han fast, för att så småningom bli supertjurig och försöka vända och krångla. Då provade jag att bara leda runt honom på gården, och det gick inte heller vidare bra.

Jag inser att jag måste markträna honom mer. Men hur gör man med en häst som oftast inte vill gå fram, (eller bak, eller åt sidan, om det inte leder dit han vill..)?. Han verkar inte förstå vad jag vill. Och är mycket okänslig för tillsrättavisningar av typen dask på bringan med rep, eller utfall mot honom. Jag måste väl göra mig intressant, och det begärda arbetet intressant.. Men hur?

Plan A framöver är att jag hämtar honom i hagen och bara pysslar med honom ett par ggr så att han iallafall får gå fram och tillbaka till hagen (100m) och får bekanta sig med mig.

Sedan får vi se om det går att leda honom någon annanstans. :smirk:

Sv: Markarbete av häst som inte vill röra sig!

Jag fick tipset att backa min häst, hon växte också fast ibland förr. Och inte backa så snällt heller, utan pipa och hota att sparka. Sen mycket beröm, när hon gick bakåt :love:
Det funkade.

Jag rekomenderar godis som belöning när du jobbar med hästen, i början. Sedan kan man ta bort godiset, för "en lågskoleelev får beröm om han kan räkna 2+2 men en högskoleelev förväntar sig inte beröm för det".
Funkade superbra på min häst! Vi har gjort många övningar så och försöker verkligen komma på vad det är jag vill att hon ska göra. Och ledarskapet har blivit mycket bättre.

Hej, det löste sig mer eller mindre av sig själv! "Plan A" fungerade. Jag behövde bara "släpa" honom fram och tillbaka till stallet två ggr och låta honom bli pysslad med innan jag faktiskt kunde få med mig honom från gården och ut på promenad där han skötte sig jättebra.

Han ville nog bara lära känna mig lite bättre innan han följde med på äventyr. :smirk:

Alla hästar testar med jämna mellanrum om reglerna fortfarande gäller. Då måste man vara konsekvent och inte ge vika !! :cool:

Nu var det dags att sätta sig på tvären igen.. Försökte handhästa igår. Och jodå, det gick.. Men inte så bra. Jag kopplade honom i en gjord på hästen jag red och sedan SLÄPADE hon runt honom en sväng i skogen. Stackars mitt ben.AJ! På slutet så lättade han på trycket liite iallafall. Duuuktig. Men idag är mitt lår rätt ömt. Jag har inte hjälp just nu förutom av bogserbåten Litfara. :bow:

Mitt ridsällskap nummer ett går på kryckor så hon kunde inte hänga på och rida bakom honom. Nåja. Nästa gång går det säkert bättre. Förra gången fick jag ju honom inte från gården ens.

moli skrev:
Har lite problem med en häst. Han låter sig inte ledas. (har tidigare gått att leda, longera och ta med som handhäst) Han har stått i drygt ett halvår. Han verkar ha väldigt lite intresse av att samarbeta.

Jag har just börjat "jobba" med honom. Så det kan vara ringrostighet, men jag vill veta hur jag skall bemöta det på rätt sätt.

Han växer fast var femte meter när man hämtar honom i hagen. Ibland oftare. jag fick in honom i stallet för att rykta och pyssla, och det gick ganska bra. Jag tänkte att han nog följer om man låter honom gå brevid en vuxen häst, och det gick ganska bra hemma på gården, men så snart jag försökte gå därifrån växte han fast, för att så småningom bli supertjurig och försöka vända och krångla. Då provade jag att bara leda runt honom på gården, och det gick inte heller vidare bra.

Jag inser att jag måste markträna honom mer. Men hur gör man med en häst som oftast inte vill gå fram, (eller bak, eller åt sidan, om det inte leder dit han vill..)?. Han verkar inte förstå vad jag vill. Och är mycket okänslig för tillsrättavisningar av typen dask på bringan med rep, eller utfall mot honom. Jag måste väl göra mig intressant, och det begärda arbetet intressant.. Men hur?

Plan A framöver är att jag hämtar honom i hagen och bara pysslar med honom ett par ggr så att han iallafall får gå fram och tillbaka till hagen (100m) och får bekanta sig med mig.

Sedan får vi se om det går att leda honom någon annanstans. :smirk:

Det första som slår mig när jag läser din tråd är att han har ont eller besvär någonstans, eftersom han surar som han gör. :crazy:
Skulle kollat upp honom.

Att han skulle ha ont har jag också funderat på. Vad som talar emot det är att han springer obehindrat i hagen med spetsade öron. Han "borde" konsekvent vara ovillig att röra sig. Jag löslongerade honom häromdagen och det gick rätt bra. Han travar då och är numera lättare att leda, går fram rätt glatt mellan varven. Jag försöker att göra "jobbet" så intressant jag kan och att inte hålla på särskilt länge.

Men visst skulle han kunna ha ont. :( Det kan man ju inte helt utesluta.

Det första som slår mig när jag läser detta, är att hästen antagligen inte ser dig helt och fullt som sin ledare. Tänk på hur hästar i frihet följer sin ledare och då är de ju just helt fria!
Det finns massa bra böcker att läsa med bra övningar, t ex monty roberts (från mina händer till dina), richard maxwell och parellis-seven games, ta dig tid att göra det, du kommer absolut få ut något av det! Det är ju inte så kul att behöva släpa runt på sin häst..! Men ni kommer att göra framsteg!

Hej, han begrep nog inte riktigt vad som krävdes av honom. Efter att ha ridit ut igen med honom som hadhäst med en hjälpryttare bakom går han nu att handhästa. Pigg och snarare för snabb än för långsam. :-) Handhästade honom med ryttare ett par ggr och han har även gått lös med ryttare på.

Har ridit ut på själv på honom en gång också. I både skritt och trav, plus att han tagit några få töltsteg på eget initiativ.

Det går superframåt alltså.

Senast ändrad:

Tänkte just skriva det, men du hann ju före själv! Det är jätte vanligt att unghästar fryser fast, eller låter sig "släpas" som handhästar. Det kan vara en kombination av brist på ledarskap och att de inte förstår vad som menas. Min Freyja började med det efter ungefär ett halvårs träning, och då var det inget spö eller vift som bet på det kan jag säga! Och att backa var ingen idé för det gjorde hon så glatt själv, ner i diken och in i skogen, och kunde gott fortsätta med det ett bra tag. Det hela slutade ganska plötsligt när hon börjat förstå alla signaler och accepterat att jag krävde mer av henne. Det gäller bara att aldrig ge upp! Och tänk på det om det inträffar igen, att slå knuffas eller sparka hjälper inte...det som imponerar mest i rangordningen är ju så lite beröring som möjligt. Den häst som kan styra och ställa med endast en liten blick eller öronväxling är den häst som de andra i flocken har mest respekt för...! hoppas det fortsätter att gå framåt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka