Markarbee övningstips!

Sandinista

Trådstartare
Skulle vilja ha lite tips på olika övningar man kan göra med hästen för att få den orädd och trygg (öka självförtroende mm) Håller just nu på med min 5-åring. Hon har endast gått på pressening ett par gånger och de va inga som helst problem. Gärna tips på liknande övningar!

Tränar också mycket ledövningar och lydnadsövningar med henne från marken, lite liknande NHS. Så kom gärna med förslag på övningar där också :)

Är hästen rädd och otrygg och i så fall i vilka situationer? Är du orädd och trygg i dessa situationer? Oftast är det den som hanterar hästen som behöver träna på att slappna av. Lugna, trygga personer har sällan problem med hästar. ;)

Är hästen rädd och otrygg och i så fall i vilka situationer? Är du orädd och trygg i dessa situationer? Oftast är det den som hanterar hästen som behöver träna på att slappna av. Lugna, trygga personer har sällan problem med hästar. ;)

Har även jag märkt, så kallade nervösa och rädda hästar i trafiken, har aldrig visat minsta tecken till nervösitet eller rädsla när jag ridit dem på trafikerade vägar ...

Hon är väldigt lugn i alla situationer. Hon är 5 år och har aldrig varit hanterad innan. Vi pysslade med henne i boxen första 10 gångerna innan vi provade binda upp henne i stallgången (då med snören som lätt går av) och de var inga problem. Hon har gått över pressening och har även strukit över henne med olika material, typ, jackor och plast. Inga tecken på rädsla eller panik. En otroligt lugn, trevlig och lättlärd häst! :)

Och jag har inte direkt något problem med henne, utan vill bara ha nya övningar att lära henne så man kan gå vidare och göra lite nya spännande saker :)

Om hästen är orädd och trygg så behöver du ju inte träna på det. Då hade jag nog hellre gått vidare med att lära henne kommandon t ex backa, vända, stå still, skritt-trav-galopp på kommando. Saker som är till nytta helt enkelt. Ska den ridas/tränas? Isåfall är dessa kommandon väldigt bra att kunna. :)

Att vänja hästen vid plastkassar som far runt kan kanske vara bra? Stoppa i något lätt som håller den uppe och vifta lite med den och så småningom dra den i snöre vid hästens bakdel. Släpa plåthink i snöre när man leder hästen kräver också en hel del av hästen, den både skramlar och studsar runt.

Sedan finns det även övningar för att öka hästens kroppsmedvetenhet och få bättre koll på bakdelen. Backa mellan 2+2 bommar lagda i vinkel kräver förstås flera stegs träning innan man kommer dit, flytta sig i sidled med fram- och bakdel på varsin sida om en bom etc.

Själv gillar jag hästar som medvetet tränats att stå stilla!

Själv gillar jag hästar som medvetet tränats att stå stilla!
Det där har jag funderat på hur man tränar det på bästa sätt?
Har själv en häst här hemma som kan stå still lugnt och tryggt här hemma i paddocken, men om jag vill att hästen ska stå lika lugnt och tryggt, t ex i skogen, är det svårare.
Är lugn och trygg i mig själv.

Hjälper till med en 4:åring ibland, vi har vart iväg på miljöträningar men ägaren har även vissa trailsaker hemma. Tycker det är jätteskoj :D Skriver ner saker vi gjort så kanske du ser något du tycker låter roligt!

Du måste kanske bygga ihop lite av grejerna. Men en bro, vippbräda, skumgummi "rör" som sitter ut från hinderstöd typ, så går man genom dom och minskar avståndet när hästen vänjer sig, kallas nog car wash va?
Plastremsor som hänger ner från något som man också traskar genom, en "pool" med tomma små PETflaskor eller vatten, paraplyer, flaggor, säck med tomburkar som skramlar, både att hästen får följa den (väldigt spännande, tyckte 4-åringen :D) och att den dras bakom hästen.
En pilatesboll som man kan rulla mot hästen, och att hästen får följa bollen (också skoj!).
Badankor som låter när man trycker på dom, och annat konstigt smått och gott på presenningen, att gå mellan.
En repgrind att öppna och stänga, gå slalom mellan koner men skicka hästen mellan dom, gå inte själv mellan konerna, samma kan du göra över bommar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 038
Senast: gammalek
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
402
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama