Mariatistel

Skogstroll

Trådstartare
Hur mycket ska man ge av det? jag ger blad just nu till mitt sto
Jag ger henne det morgon och kväll. 1/2 dl per gång? eller mer?

Sv: Mariatistel

ca 15 g, kan du krossa i en mortel innan du ger, tas det upp bättre.:)du kan nog dubbla mängden eftersom det är blad och inte frö, ca 30g

Men kära nån det är inte ens som ett piss i Missisippi. Bladen innehåller i stort sett inget av de aktiva beståndsdelarna. De finns i oljan. I fröna kan det finnas i storleksordningen 15-20 gram aktiv substans per kg. Till människa ger man 20 mg av silibinin (som är den största beständsdelen av de aktiva ämnena) per kg människa per dygn direkt i blodet vid akut förgiftning ( tex flugsvamp). För en människa på 100 kg blir det 2 gram. Det motsvarar gmsnittsligt ett par hekto frön. Men då är det ju extraherat effektivare än vad människan kan göra.

Vid mindre akuta tillstånd på folk ger man ca 300 mg av aktivbeståndsdel silibinin per dag.

Så bladen har hu knappast nån nytta av. Köp olja med deklararerad och helst kvalitetstestad halt av de aktiva bestånddelarna. HH

Olja? har inte sett att det finns mariatistelolja att köpa:crazy:
Då kan jag ge dom ganska rejält mkt av bladen då utan att det är farligt?
Det var blad jag fick när jag beställde mariatistel:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar