Mardrömmen som aldrig tar slut...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaP
  • Startdatum Startdatum
H

HannaP

I Natt fick vi avliva vårat efterlängtade Maloubet föl. :cry:
Efter att ha gått 3 veckor över tiden så fölade hon äntligen i måndags natt. allt gick jättebra. Fölningen, diandet, efterbörden allt UTOM avföringen och kissandet. Kämpade med henne hela dagen i går. Det såg ganska bra ut då vet. varit och satt dropp, smärtstillande och andra åtgärder. För den lilla hade magknip. :(
Vi hade inte heller sett henne kissa knappt bajsat. Vi motionerade dom små stunder ganska ofta, dom flesta gångerna var det spring och lite bus, på "bebis" nivå. Frammåt kvällen blev magen värre. Hon rullade sig,reste sig, la sig och hade ont. Vet. gjorde det mesta man kan göra med en kolikmage´. :cry: magen svullnade mer och mer.

Halv 4 i natt hjälpte inte ens smärtlindringen i höga doser. Hon led! :cry: Hon fick en sista spruta och vandrade till dom evigt gröna ängarna. Stoet fick ha henne hela natten och i morse när jag skulle ta ut henne så ville hon först inte.(ljuvret började att bli väldigt fullt) vi plockade ut dom andra hästarna först. Och när jag sedan gick in i boxen för att försöka få med henne ut så tog hon ett sista farväl av lilla fölis genom att nosa på hela henne sedan följde hon med utan en protest. Jag kan säga att jag har gråtit många gånger i natt och i dag och nu.

Varför händer detta gång på gång på gång. Förra sommaren miste vi ju en fölis och var nära att mista en annan Förra sommaren var SKIT!. Vad är odsen? Nu har vi två föl till som kommer, jag vill inte!! En sak är säker! Nu är det slutavlat för min del!

Hälsningar en mycket mycket ledsen och ARG Hanna

Vet ni var det ironiska är? Förra året köpte jag i februari ett dräktigt sto ett triangelmärkt sto som jag bara ska /skulle använda i avel, går ej att rida på. Hennes föl e: Quite easy var den fölunge vi fick avliva förra året. I år köpte jag ett annat dräktigt sto, ett fullblod sto som jag inte tänkt betäcka om visserligen utan göra "karriär" ;) på. Detta stoet är hon som är mamma till detta föl som vi tog bort i natt! Vad är odsen för det?? Helt sjukt! :(

Jag beklagar verkligen. Det är sånt man själv fasar över ska hända och det är väl det som gör en nervös.

Men ååh vad tråkigt ! Det är verkligen mardrömmen....

Jag gissar att ni kommer att obducera ungen för att se vad som var fel ? Inte för att man blir gladare av det, men för att få veta.

Oh, vad tråkigt! Vilken otur ni har! :(

Kommer ni att obducera fölet för att ta reda på vad som orsakade koliksymptomen? Kan det inte ha varit någon missbildning med tanke på att hon varken kissade eller bajsade?
Inte för att det är någon tröst, men det kan ju vara skönt att veta.
Tröstkramar till er och lycka till med resten av fölen.

Kan bara ge tröstkramar och hoppas att du/ni i alla fall vågar fortsätta med avel.

Kommer att hålla tummarna hårt för de två kommande fölisarna.

Lill / Stall Nöbbeled

Vi kommer att obducera henne. Veterinären som hjälpte oss hela natten är en god vän. Han kommer och hämtar henne i e- middag. hon ligger fortfarande i boxen. Vi har sagt att vi inte vill veta vad det var för fel, tänk om det hade ändå gått att fixa... men han kan ju kanske hjälpa andra föl som får samma symtom.

Det är nämligen så att fölet var inte försäkrat. Vi hade kunnat försöka köra henne till Skara i natt. Det är många om och men... hon hade kanske inte ens klarat resan på 2 timmar. Hon hade så ont. vi valde att inte göra det delvis pga hennes tillstånd och delvis pga konstnaderna.En bukoperation kostar minst 20 000. spekulationerna om orsaken är tarmvred eller någon missbildning. Det gick bara inte över. Jag är så ledsen för stoet skull, det är värst. Hur snabbt glömmer hon?

Mvh Hanna

Förmodligen kommer hon över det direkt. Får de bara chansen att inse att fölet är dött, så brukar de inte vara så berörda sedan.

De glömmer ganska fort. Jag skulle tro att hon är sig själv bara två dygn efter att fölungen är borta från boxen.

Kompisens sto visade inga tecken av saknad redan dagen efter fölungen var borta och hon gick i hagen med de andra stona. ( även med föl )

Lill / Stall Nöbbeled

Fy vad trist! :(

Hoppas att dina föl som kommer blir fina och kan ge dig lite glädje. Du verkar ju ha fått din beskärda del av problem nu.

Stackars er och stackars stoet :cry: Vilken otur ni har! Det finns ju amningjourer ni kan kolla om stoet vill ha ett adoptivbarn i stället :confused:

Jättetråkigt att höra. Jag lider mer dig/er och stoet. :( Fast jag tror nog att stoet är den om som lär komma över det fortast. Djur är ju djur. Men ändå. :(

Bra att ni obducerar! Om inget annat så kan det kanske hjälpa någon annan. Men fy för att ens behöva göra det. :(

Betäck du igen och kanske ta en fosterförsäkring? Har för mig att de täcker upp till 14 dagar efter fölningen? (Folksam).

Lycka till med de andra fölningarna! De kommer säkerligen att gå jättebra! :)

Skickar tröstkramar.

Så ledsen över det tråkiga som hänt... :cry:

Jag hoppas de andra kommande fölisarna får vara friska och krya så att du får nya krafter igen. ;)

I sådana här lägen känns det ju så oerhört tungt som uppfödare. :(

Det är ganska många som haft otur i år - vad är det frågan om egentligen?Jag blir nervös av alla dåliga besked som kommit nu under våren. :crazy:

Skickar en tröstkram!

Är ny här, men jag har läst trådar om ditt sto. Vill bara säga att jag är jätteledsen för din och stoets skull och skickar flera tröstens tankar.

Håller med övriga, det är bra att du obducerar!

//Palten :bump:

USCH, vad trist! :cry:

En av mina grannar fick ett föl för några år sedan som inte heller kissade. Den hade ingen urinblåsa, visade det sig när veterinären obducerade... (I detta fallet var vet. så nyfiken om orsaken att han BAD om att få obducera, så det gjordes direkt hemma i deras garage)

Stoet glömmer ganska fort... Hoppas det löser sig för er!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 635
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: WildHorse
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2