Maratonsele hööks

M

Mezcal

Hej jag undrar om det är någon som har hökks maratonsele för par. Funderar på att köpa denna och undrar då hur de är i storlekarna och om man skulle kunna använda selen även till enbett, hur gör man då med skakelinfästningarna?

Sv: Maratonsele hööks

Jag skulle rekommendera dig att köpa en sele från någon som vet hur en sele ska sitta och ha för inverkan, det vet inte Hööks.

är hööks selar så dåliga då? selen det är fråga om skulle jag kunna köpa mycket billigt då de säljer ut, eftersom de enbart ska ha kvar den billiga bröstselen.
Resonerade som så att om man kan köpa den så billigt så kan man lägga lite på att ändra om selen så att man får den med rätt infästningar m.m. De ser ju ut att vara bra kvalitet på iaf.

Jag tänkte så en gång, köpa parsele men även kunna använda enbet, eftersom jag ville kunna göra både och...
Fick rådet att köpa parselen och så en extra enbetsdäckel.
Lät ju bra :angel:
Problemet var ju bara att remmarna inte stämde breddmässigt mellan parselen och enbetsdäckeln!
Fick rådet att skära ner remmarna på däckeln, kan säga att det såg inte bra ut, är ju förstärkt med syntetremmar (lite namnstopp här), alternativet hade varit att lämna in på lite omfixning på ena delen av parselen. Men det hade inte sett så kul ut med parselar som sett olika ut.

Så ja det kan nog säkert fungera bra med vissa selar, men i det här fallet fungerade det inte alls och då hade vi att göra med en som nog ses som kunnig :)

Var alltså inte Hööks sele utan en annan.

Den maratonselen inne på "vårat" Hööks skulle jag inte sätta på någon häst alls.
Den är illa och fult sydd och känns som riktigt dåligt hantverk. Sneda sömmar och korta stygn. Sydd från fel håll på sina ställen med vad som verkar vara vanlig symaskin.

Bättre att lägga till någon tusenlapp (eller fler) så får man en sele som både är snygg och funktionell.

Jag har dock bara sett en enda och kan inte säga något om kvaliteten över lag. Men man kan väl säga att om ett exemplar ser ut så här så är ju å andra sidan inte kvalitetskollen något som verkar vara prioriterat.

är hööks selar så dåliga då? selen det är fråga om skulle jag kunna köpa mycket billigt då de säljer ut, eftersom de enbart ska ha kvar den billiga bröstselen.
Resonerade som så att om man kan köpa den så billigt så kan man lägga lite på att ändra om selen så att man får den med rätt infästningar m.m. De ser ju ut att vara bra kvalitet på iaf.

Ja den är verkligen så dålig. Hade du ändå tänkt lägga pengar på att göra om den så köp en riktig sele från början som du slipper göra om. Anledningen till att dom säljer ut som är för att folk som kan såpass mycket om körning så dom ger sig på att köra par, aldrig skulle köpa en sådan sele.

Jag skulle rekommendera dig att köpa en sele från någon som vet hur en sele ska sitta och ha för inverkan, det vet inte Hööks.

Men vad har det att göra med selen egentiligen? Den kan ju vara bra även fast dom från hööks inte vet hur den ska sista eller har för inverkan eller?

Men vad har det att göra med selen egentiligen? Den kan ju vara bra även fast dom från hööks inte vet hur den ska sista eller har för inverkan eller?

För att ingen som kan mycket om selar eller körning (som man ju borde göra om man är återförsäljare av selar...) skulle rekommendera en sådan sele, och det gör dom på Hööks. Sen kanske man vill veta att dom man köpt utrustningen ifrån vet vad det är dom säljer och vet hur den ska anpassas etc?

Sant, men jag tror säkert att någon som jobbar på hööks kan körning med. Min häst uppföddare jobbar på hööks. Och hon kan mycket om körning. Hon har aldrig sakt något dåligt om den selen. Fast jag har ju aldrig frågat heller :D

Men som sakt det finns folk som jobbar på hööks som kan körning med. I alla fall 2 som jag vet. Finns säkert mer.

Jag har ringt runt till flera Hökks-butiker för att försöka få något vettigt svar ang. deras "skitsele", men har ännu inte fått prata med någon som har vetat nåt. Men det finns det säkert, fast jag har svårt att tro att någon som är kunnig inom körning någonsin skulle rekommendera dessa selar.

Okej nästa gång du ringer, ring till hööks i kållered då. Där finns det i alla fall två som vet ;)

Det var det andra stället jag ringde till... Åker oftast dit eller till Borås, måste säga att dom är bättre i Kållered än i Borås, men jag har inga bra erfarenheter av någon av dom, servicen är allt annat än bra och kunskapen brister rejält på vissa plan, men dom du känner kanske inte var där just då ;)

Alla selar på Hööks är iaf inte skit, köpte en loksele där för massa år sen som jag va mycke nöjd med. Bra läder, snygg att se på, satt bra på hästen och höll för tunga grejer :devil: hehe..
Men maratonselen har jag inte tittat närmare på.

Jag har pratat med den sk körintresserade på h**ks i kungens kurva. De har en skylt och foto på alla och under hennes namn står det körning. Bah!!!

Hon körde med skitsele, och när jag frågade hur hon då kunde skriva att hon kan körning så hänvisar hon bara till deras fantastiska försäljningssiffror vad gäller skitselen.
och lite galla....
H**ks är nog den sämsta hästbutik som finns om man har en fråga. Jag brukar tjuvlyssna på stackars förvirrade sadelkunder i butiken och får nästan binda fast mig med ett transportgrimsskaft för att inte springa fram och förvisa kunden ut ur butiken med hänvisning till RIKTIGA ridsportbutiker! Stackars alla dessa ponnyer och hästar som tvingas leva på sanningar sagda av h**ks.

Jag kan bara hålla med dig, jag tror inte jag fått ett enda vettigt svar från dom, vare sig när det gäller körning eller annan utrustning. Visst har dom en del hyffsade grejer till bra priser, men kunskapen hos dom som jobbar där (iaf dom jag träffat/pratat med) är ju allt annat än tillfredställande. När jag var där i förra veckan såg jag en tjej som köpte en hel "körutrustning" med skitsele och allt, det var nästan att jag inte kunde hålla tyst men man kan ju inte lägga sig i allt ;)

Jag har faktiskt flera gånger stoppat sådana köp, och de har blivit väldigt glada. som tur är :) Höökspersonalen blir inte så glada..

Det värsta jag vet i just ridsportbutiker (om vi ska snacka bett mm) är när det kommer in en ung tjej, och säger att hon vill ha ett skarpt bett. Genast radas det upp diverse stänger, pessoa(!!!!) gagbett mm, gärna DELADE stångbett för det är tydligen mildare? ÅHHH..Varför kan de inte ha utbildad personal, för helt ärligt så träffar jag bara så okunniga människor i just dessa butiker som vänder sig till hästfolk, det är som om de lever i en glasbubbla från 70talet. Det var bara förra året de tog bort ur katalogen att bettet skulle sticka ut 1 cm på var sida..och att tjockt är milt. Numera står det ju även att baksele bör alltid användas vid körning, men skitselen är samtidigt "komplett" ????? (nu har jag snart inget hår kvar) Finns det ingen som jobbar på hööks som kan läsa detta och framföra det till the boss?
Jag har ju redan mejlat med honom till ingen nytta.

Enda posetiva från hööks sida är att de skriver att man skall använda baksele, men hur många skiter inte i den :smirk: ? De tänker vad f'n skall jag ha den till ?

Där finns så mycket bättre och billiga selar! Piffifens(stavas?) hobby och standard... Tyvärr är folk för mycket av sig " det där kan jag , hur svårt kan det vara ?" när man inte ens gjort det.

Mvh
Eran Emma

Liknande trådar

R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
832
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Kakis
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
973
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Funderar på att köpa ett par sånna, men det är en helt ny marknad för mig. Jag hatar handskar och vantar, tycker de är obekväma och...
Svar
17
· Visningar
542
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur