Maratonselar.

Mia_R

Trådstartare
Om man ska köpa en maratonsele, men tycker det blir för dyrt att slanta upp > 20' för en komplett Tärnsjösele, vilket märke skulle ni köpa då? Vad har ni idag? Hur nöjda/missnöjda är ni med era selar?

Jag är lite inne på ev. den här selen: Maratonsele
Den är tänkt till mina hbl. :cool:

Kan man dra risslor och andra slädar med en maratonsele, eller är det smartare att köpa en loksele isf? :confused: Inte för att det är så mycket snö här i Sthlm att åka på för tillfället... :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Maratonselar.

Inte för att jag fått så väldigt många svar på min tråd ;) , men är det någon som har testat syntetselarna från Zilco? :confused:

Jag har en maratonsele från www.equilex.se. Är jättenöjd med den! Skulle jag köpa en till skulle det förmodligen bli en likadan. Det enda jag är missnöjd med på den är att främre tömringen är lite hög, men det var lätt att sätta dit en extra.

Till slädar skulle jag valt att använda en loksele.

Jag har en ideal harness sele som jag är väldigt nöjd med! Men jag känner dom som köppt samma sele som har problem med att lädret "skrövlar" sig.. (så är de inte på min) Det har ingen betydelse för brukandet men det kan ju se lite illa ut.. Selen kostar runt 6000:-

ang loksele..
Många länder som fortfarande använder häst använder ju bröstselar till att plöja med, medans vi här i sverige tjatar om dessa klumpiga lokselar så fort det är fler än 2 pers på vagnen, eller man ska dra något utan hjul..
Jag har kört med loksele en gång, och den tyngde på mankammen, skramlade hela tiden och var allmänt otymplig. Ska "aldrig " köpa en loksele..

Jag har finselen från Willabs/Hansbo. Jag tycker att lädret är av fin kvalite, samt att den är välsydd och rejäl!

Jag har kört med loksele en gång, och den tyngde på mankammen, skramlade hela tiden och var allmänt otymplig.
Dålig kvalité, dåligt anpassad eller fel storlek?
Otymplig i bemärkelse tung är jag med på, men inte resten.

LIA

Jag har en Willab maratonsele som jag är nöjd med. mycket bättre kvalitet på lädret än hööks modell som annars är väldigt snarlik.

Tack för era svar. Jag har nu fått napp på en begagnad maratonsele av mkt fin kvalité som jag får köpa för mindre än hälften av nypriset som var då 19'! :bow: Jag fick låna den tidigare i våras när jag påbörjade inkörningen av min ena häst och nu ska ägaren sälja, så jag får köpa loss den av henne för kompispris! :D Nästan helt komplett Tärnsjö, tror det var bakselen som var av annat märke. :banana:

Jag har en syntetsele från zilco, och är dessutom återförsäljare för dem i Sverige.
Jag är jättenöjd med mina selar, och mer än så törs jag nog inte skriva förrän moderatorn flyttar ut min tråd bland annonserna! *s*

Liknande trådar

Körning Jag tänker då och då att jag borde "hänga något bakom" mitt halvblodssto. Hon är en tämligen cool häst och jag känner när jag tömkör...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Lydia
·
Körning Har suttit och glott lite i några bildtrådar här på Körning och jag måste bara säga att Gaaaaahh vad körsugen man blir! Men VARFÖR ska...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: a_c72
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 657
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar