P

Patzy

Jag är intressead av att börja köra marathon med min shettis. Vart finns tävlingar och vad ska man tänka på? Hur ska man träna för att hästen ska klara av det? Vill ha så mkt tips det går! ;) och gärna lite bilder från någon tävling ni vart på!
Skulle bli tacksam för svar! :bow:

Sv: Marathon

Tävlingstermin kan du hitta på www.kuskringen.nu.
Man kan inte köra enbart Maraton. Börja att med att hitta en klubb som har med ett lag i lagseriekörningen. Där lär du dig att tävla.
Åk och titta på en tävling. Det är jättekul att körtävla!!

Som förra skrivaren skrev man kan inte tävla maraton speparat. Maraton är nästan som fältävlan. Det är en farlig sport och det är inte bara att ge sig utt. Utan hästen skall vara i bra kondis, hålla fokus och man skall träna mycket dressyr med den :idea:.

Mvh
Emma

Nått tips på hur man kan träna osv? Måste man ha en speciell vagn för marathon-momentet?:confused:

En bra maraton vagn: Bra fjädring, svägel, helst stoppat sätte, helst maratonplatta. A-b/c skall man helst ha en rockard eller gig om man inte kör par. Större kan man ha maratonvagn!

Som träning kan man:

- Konditonsträna! Galopp i olika tempo eller galopp intervaller i början.
- Köra mellan konner.
- Köra på volter, som man sedan skall minska ! Tillslut skall man kunna vända snabbt på ett ställe.
- Köra snävt.
- Eller så åker man till en maratonbana!

Mvh
Emma

Marathonbana?! :D vart kan det finnas nånstans? Det skulle ju vara kul att prova!:angel:

Om du vill börja att tävla med din häst så är det jätte bra att först börja att tävla i ett lag dvs lagserien i en körklbubb.
Där brukar dom även anordna träningar och dom flesta körklubbar har nog maratonhinder som man kan träna på.Börja först i skritt och vänj hästen vid dom även att du ska bli van.
Sen tävlar man inte bara i maraton utan på en tävling som du kommer köra i lag så brukar det vara:
Dressyr-Precision
Dressyr-Maraton
Detta kommer vara under en dag.
Du behöver inte ha en riktig maratonvagn nu i början men klart att det ses som en bra fördel.
Tänk på att du måste ha grönt kort och körlicens när du ska tävla.
Jag ska med börja tävla i år.
Lycka till!:bump:

Okey :) Vad har du för häst då? Lycka till med ditt tävlande! :D

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: yamyam
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 145
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar