Mår dåligt av jobbiga ridpass

Martina_m

Trådstartare
När jag rider hästar som man verkligen behöver "rida" och ta i, både i sits och allt annat typ. Får jag så himla ont i magen. Det märker jag först när jag slappnar av när jag är så slut att jag inte orkar mer (alltså efter typ 10 min :smirk:)

Är det någon mer som känner så?

Har ni några tips på hur man kan göra för att komma åt hästen och få den att gå fram, utan att "rida ihjäl sig"?

Nu rider jag bara en gång i veckan på lektion, och då vill man ju ändå få ut något av lektionen och få hästen att gå fram.

Detta gäller främst på hästar som då är sega och har lätt att tappa bjudningen.

Sv: Mår dåligt av jobbiga ridpass

Hej har haft samma problem och har ibland fortfarande. Det viktigaste jag kom på är att vara pigg och bra utvilad samt ätit innan. Något som med är otroligt viktigt och det är att gå på andra sorters konditionspass någon gång i veckan och att gärna styrke träna hjälper otroligt mycket speciellt mage och rygg träning helst 1-2 gånger i veckan. Då orkar man mycket mer. Sen vet jag inte om du har mycket att göra hemma med hus och barn, det tar ju ut sina krafter med. Hoppas det löser sig.

Jag har också mig dålig efter hårda ridpass några gånger. Jag tror framför allt det hänt om jag varit trött eller hungrig. Det har till och med hänt att jag blivit åksjuk av att rida. :D Lite för mycket volter med lite för lite i magen.

Ätit brukar jag ha jag gjort innan, problemet blir kanske att det blir för tajt inpå ridpasset.

Skulle gärna träna lite styrketräning oxå, men jag har varken råd eller tid. Går sista terminen på högskolan nu och har precis börjat med de två sista kurserna bla. examensarbetet.
Har tidigare gått på bodypump och core, vilket var himla skoj. Kanske kan bli något sen när man får jobb.

Har varken barn eller hus iaf, men tror skolan + extrajobb håller mig väl sysselsatt ;).

Tänkte om man kanske ska lugna ner sig lite och ta det lugnt på lektionerna ändå :confused:...

Känner igen! Under perioder med sämre fys & ork ”tar jag slut” efter kort tid. Så här gör jag när jag då rider ”tröghäst”:
- Är noga vid framridningen. Inget ”igångåkande” öht utan ”avdelning framåt marsch” omedelbart.
- Ser till att BARA lägga till skänkeln när bjudningen avtar. Omedelbar eftergift när den ökar igen.
- Dressyrspö som extra skänkelhjälp (om hästen är van vid det och inte ser spö som bestraffning!).

Kan tyckas vara allmänna råd –och det är det ju egentligen – men det spar på krafterna med en mer uppmärksam häst, så när jag vet med mig att inte orken är på topp är jag extra noga med detta!

Vid dessa tillfällen använder jag stadiga stövlar (rider annars helst med ridskor/jodp.byxor) och helskodda ridbyxor.

En annan sak – ta en micropaus med jämna mellanrum. Titta upp i taket, skjut fram bröstkorgen och djup andas ett par gånger (med magen – förutsätter att inte ridbyxorna sitter för tight i midjan!).

Har ni några tips på hur man kan göra för att komma åt hästen och få den att gå fram, utan att "rida ihjäl sig"?

Nu rider jag bara en gång i veckan på lektion, och då vill man ju ändå få ut något av lektionen och få hästen att gå fram.

Detta gäller främst på hästar som då är sega och har lätt att tappa bjudningen.

Om det varit din häst så hade du kunnat lösa det med att lära den att ta mindre hjälper, att rida är ganska avslappnande egentligen.

Nu är det inte din häst, du rider en gång i veckan och verkar byta häst ofta också. Så mycket beror på din ridlärare och dennes inställning till hjälper och belöning för hästen när den slappnar av och trampar på. Svårt att råda, men fråga din ridlärare om just den häst du sitter på och kanske be att få ha samma häst flera gånger, det brukar vara lättare när man lär känna hästen.

Balans och följsamhet är viktigare än muskler för en ryttare ;)

hmm, bra tips! :)

Ska försöka tänka på det!

Ska nog försöka ta o springa lite oxå (när vädret bli nåååågot värmare bara), för att kanske kunna få lite bättre flås iaf. :smirk:

Mer tips?

Om det varit din häst så hade du kunnat lösa det med att lära den att ta mindre hjälper, att rida är ganska avslappnande egentligen.

Nu är det inte din häst, du rider en gång i veckan och verkar byta häst ofta också. Så mycket beror på din ridlärare och dennes inställning till hjälper och belöning för hästen när den slappnar av och trampar på. Svårt att råda, men fråga din ridlärare om just den häst du sitter på och kanske be att få ha samma häst flera gånger, det brukar vara lättare när man lär känna hästen.

Balans och följsamhet är viktigare än muskler för en ryttare ;)

Nä, det är ju inte min häst (och tur är väl det ;)). Fick några kommentarer som "Det är ett riktigt jobbigt gympapass att rida den" och "att rida den, är som att rida 10 hästar samtidigt" :eek:

Haha, så jag ska väl vara nöjd ändå. Kommer förmodligen att ha denna hästen 2 ggr till. byter var 3 gång.
(har inte riktigt koll, då jag börjat på den ridskolan nu i vår och dessutom precis bytt till en ny ridgrupp...)

Ska verkligen försöka slappna av och tänka på det, istället för att hästen ska gå bra. Det kommer väl förhoppningsvis oxå så småningom :)

Att ge hästen hjälper som den kan förstå borde egentligen inte vara så svårt som det ofta är. Vilken häst känner inte om man viker ett hårstrå åt sidan, en fluga landar...

Du får se det som en ordentlig körare att få jobba med din kropp så!

Men om man fick önska så handlade det mer om din kropp vad gäller muskler och kontroll, iom lättridning, kontroll av kroppen, koncentration och följsamhet, istället för ren muskelstyrka i armar, ben och säte.

...men tänk vilka magmuskler du kommer få av att rida den kusen! :D

Läste din lilla post och blev lite :confused:... Du säger att du bara rider en gång iveckan och att du då inte får ut tillräkligt för att du måste "rida"...
Kan förstå din frustration, men börja träna dina mag, lår sätesmuskler fler dagar iveckan. Det gör du stört enkelt på antingen en stoll alt balansboll.... Om du ska få ut mer av ridningen måste du träna dig själv... Det är inte bara hästen som är idrottare... det är DU MED::::
Upp med hakan och jobba upp din egen kondis.. så kommer din ridning att bli MYCKET ROLIGARE och framför allt njutbar

Försök stärka bålen, ganska många enklare övningar kan man göra hemma, enklare o billigare än gym om man inte har den möjligheten.

Rid med sätet o jobba med magen (därav bålträningen.. ;) )

Och (vis av egen erfarenhet efter dagens ridpass.. hrm..) glöm för allt i världen inte att ANDAS!!! :D Det gör ganska mycket för styrkan, hihi ;)

Glömde säga en sak:idea: försök att inte överarbeta på hästen :d utan arbeta med hästens naturliga rörelser... tex när hästen skrittar och du känner att bakdelen är någonstans nere i Kina och framänden i sverige... Försök inte stöta fram hästen utan mer med mjuka höftrörelser gå med hästen .. vänsterhöft fram (v framben fram) oxå visseversa:angel: svårt att förklara, så här is krift lättare att typ visa
Lycka Till

Man ska promenera med hästen har jag precis lärt mig! :idea: Men sluta dingla med benen när man tävlar för det gillar inte domaren.. :angel: Men, men, det funkar.. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka