Mår alltid illa på morgonen.

Sporthorse

Trådstartare
Fler än jag som alltid mår illa på morgonen, fram till lunch och ibland fram till middag?
Det komplexa i situationen är att jag behöver energi, eftersom jag kan bli yr om jag jobbar halva dagen utan mat, men om jag äter, eller ens dricker någonting tex mjölk, eller kaffe latte så mår jag riktigt illa. Så det går bort. Jag får helt enkelt dricka kaffe med lite mjölk för att få energi, och sen äter jag frukost vid 15-16 tiden.

Hur gör ni med samma problem? Just nuär jag riktigt snurrig i skallen och har inte ätit sedan igår.

Rent spontant känner jag att det där inte låter friskt. Hur länge har det pågått?
Det har blivit värre det senaste halvåret, men jag har aldrig egentligen varit någon frukostätare och har även haft en icke akut grad av anorexi i några år då jag var riktigt underviktig. Från april till augusti kunde jag äta frukost utan problem. Men då åt jag inte kött.

Däremot har jag en normal vikt idag och lider inte av anorexi eller liknande. Jag kan äta all mat, även kött och bröd. Så det är ingenting mentalt den här gången, utan någonting helt annat som jag inte kan sätta fingret på. Jag har inte heller lågt blodtryck längre (ingenting jag känner av iaf).

Jag skulle nog boka in ett besök på VC om jag var du. Då kan du få säkra svar på huruvida du behöver medicin eller inte. Men det är nog inte hållbart i längden att må som du gör =/

Ja, när du väl säger det så kan det nog finnas risk för det. Är det någonting som kan självläka eller måste jag gå på medicin?
Regelbunden mat, där kommer du att få tvinga i dig, är det absolut viktigaste.

Men det finns massor med receptfria tabletter som hjälper.

Jag är lite likadan. Kan inte äta före kl 11 utan att må illa. Förr var det framåt 12-13 tiden.
Drickyoghurt har varit min räddning och med hjälp av den har jag kunnat vänja mig vid att äta lite tidigare.
Dessutom får man någonting i magen. Omeprazol har hjälpt bra också de dagar illamåendet bara vägrar släppa.

Det finns ju de som inte äter förrän senare på dagen, och som är pigga och mår bra. Men om man inte KAN äta för att man mår dåligt, då bör man nog söka hjälp. Vad händer om du äter? Kräks du, eller skulle det möjligtvis gå att vänja dig vid att äta frukost och lunch?

Omeprazol och att dricka (rumsvarm) hälsofil (blåbärsmak) innan varje mål hjälper mig... Tycker också du beskriver katarrliknande symptom. När jag hade som värst katarr kaskadspydde jag av vanligt kallt vatten och kunde inte behålla mat förrän middagstid... Jättejobbigt illamående samtidigt som katarren gärna gjorde att det sög i magen och jag kände mig konstant vrålhungrig.

Fler än jag som alltid mår illa på morgonen, fram till lunch och ibland fram till middag?
Det komplexa i situationen är att jag behöver energi, eftersom jag kan bli yr om jag jobbar halva dagen utan mat, men om jag äter, eller ens dricker någonting tex mjölk, eller kaffe latte så mår jag riktigt illa. Så det går bort. Jag får helt enkelt dricka kaffe med lite mjölk för att få energi, och sen äter jag frukost vid 15-16 tiden.

Hur gör ni med samma problem? Just nuär jag riktigt snurrig i skallen och har inte ätit sedan igår.

Jag mår "alltid" illa på fm. Äter ingen frukost eftersom jag måste börja jobba 06.00. Normalt så älskar jag att äta frukost och jag mår normalt aldrig dåligt.Men sen en tid tillbaka så mår jag skit på fm. Ingen skilland om jag ätit frukost eller ej.

Det finns ju de som inte äter förrän senare på dagen, och som är pigga och mår bra. Men om man inte KAN äta för att man mår dåligt, då bör man nog söka hjälp. Vad händer om du äter? Kräks du, eller skulle det möjligtvis gå att vänja dig vid att äta frukost och lunch?
Jag kan verkligen inte äta på morgonen, utan om jag går upp vid 8 så kan jag äta efter 14 tiden ungefär.
Oftast är jag också pigg, men ibland (idag tex) så var jag helt yr i huvudet hela dagen, inte ens kaffe hjälpte och jag kände att jag borde äta någonting med näring men skulle jag göra det så hade jag mått riktigt riktigt dåligt. Jag skulle säkert kräkas om jag drack tex yoghurt.

Är likadan, inte så att jag alltid känner mig som jag ska spy eller så på morgon men småillamående, har alltid haft ibland mer ibland mindre, kan ibland få i mig typ en smoothie eller så men äta nä, äter jag så mår jag ännu mer illa och oftast resten av dagen.

Om det var en hund som mådde illa på morgonen skulle jag säga att den har inflammation/katarr i magen. Kan avhjälpas med att äta en liten måltid sent på kvällen. På hund iaf.
Själv mår jag illa när jag har lågt blodsocker, om jag ätit mycket kolhydrater på kvällen kan jag må-illa-hungring på morgonen, så om man tar något sent ska det vara något "långtidsverkande" blodsockermässigt.
Några dagar med Losec kan kanske häva problemet, men återkommer det sedan lär man gå till doktorn.

Om det var en hund som mådde illa på morgonen skulle jag säga att den har inflammation/katarr i magen. Kan avhjälpas med att äta en liten måltid sent på kvällen. På hund iaf.

De fick jag som tips nångång men har inte följt det nog slaviskt för att känns någon skillnad, min mage är helt enkelt väldigt tjurig, brukar säga att jag har ätveckor och inte ätveckor

Ät lite och ofta, kan du peta i dig ett glas fruktsoppa eller liknande med sked?
Sallad kan vara "kraftigt" för magen. Googla på "magsnäll" mat.
Hur mår du annars? Hur är det med stress, rutiner, sömn o. s. v.?
Men jag föreslår att du går till läkare, för säkerhets skull.

Jag har druckit ett glas milkshake på morgonen nu i en halv vecka och det fungerar faktiskt. Stress är väl som hos de allra flesta - till och från. Men inte så att jag har några direkta besvär. Nu har jag blivit hungrig vid 15 två gånger sedan jag skrev tråden, istället för att det bara ska "fungera" att äta pga yrsel.
Ät lite och ofta, kan du peta i dig ett glas fruktsoppa eller liknande med sked?
Sallad kan vara "kraftigt" för magen. Googla på "magsnäll" mat.
Hur mår du annars? Hur är det med stress, rutiner, sömn o. s. v.?
Men jag föreslår att du går till läkare, för säkerhets skull.

Jag har magmunsbråck och har haft katarr och är en jävel på att lindra illamående efter många års elände. Tyvärr ingår ett visst mått av tvång.
Mina tips är blåbärssoppa som dricks med sugrör. Räcker med några klunkar för att magen ska lugna sig. Sugröret för att det ska komma ner så små omgångar i magen så den inte triggas att må mer illa. Bäst är om det går att dricka den lite värmd.

Mariekex kan funka. Då är det även lättare att dricka vatten utan att må illa då kexet "suger upp" vattnet.

Banan, väldigt mjukt mot ilsken mage.

En eller två klunkar cola lindrar illamående. Det är onyttigt som fan men suveränt i de lägena inget annat hjälper. Och skulle man kräks ändå så blir det inte så obehagligt. Det är det ultimata antikräkmedlet.

När man har sådana problem är det lätt hänt att man spänner magen, vilket gör det hela ännu värre. Lägg handen på magen strax under bröstkorgen, ta ett djupt andetag och slappna av medvetet med magmusklerna. Jag lovar att det hjälper.

Även om man mår så illa att mat är det sista man vill ha så måste man tvinga i sig nåt, hur litet det än är. Det kommer annars bara att bli ännu värre och så är den onda cirkeln igång.

Jag kan må riktigt illa på morgonen och ha svårt att få i mig mat. Tror att det har och göra med att jag blir illamående när jag är hungrig och ofta vaknar med lågt blodsocker. Kan inte äta ägg eller dylikt på morgonen, det som funkar bäst är faktiskt vanlig mat, om än i mindre mängd än vad jag äter till tex lunch. Gärna lite fetare med en smörklick i riset eller potatisen. Kan ta emot första tuggorna men illamåendet går över för mig så fort blodsockret kommer upp.

Om jag struntar i att äta på morgonen sätter jag ofta igång en ond spiral med illamåendet som kan hålla sig i flera dagar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 256
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag vet att detta egentligen är en fråga för 1177 men sitter inte riktigt i en situation där jag kan ringa och tänkte börja med att...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Behöver alla tips jag kan få! Hur ska man göra för att få motivation till att orka göra saker man mår bra av och vad är det för saker...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: fejko
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 991
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30