Z

zillax89

Hej, jag bara undrar hur man sköter om manen på bästa sätt? jag kanske gör något fel då alla mina hästar har väldigt långa manar....visst det är ju jättemysigt att ha nått att burra in sig i och hästarna verkar inte ha något emot det men dom kan ju inte bli HUR långa som helst. Dessutom är det slitet längst ut så det är inte särskilt lätt att kamma ut manen.

Jag gillar inte att rycka dom, finns det något annat sätt? kan man Klippa med sax? bara toppa? få bort det som är slitet så det blir lättare att kamma ut och sköta om? Svansen klipper man ju...så ja tänkte..ja..

Sv: Manvård

Jag klipper . jag kan inte rycka så visst kan du klippa :P

Hej, jag bara undrar hur man sköter om manen på bästa sätt? jag kanske gör något fel då alla mina hästar har väldigt långa manar....visst det är ju jättemysigt att ha nått att burra in sig i och hästarna verkar inte ha något emot det men dom kan ju inte bli HUR långa som helst. Dessutom är det slitet längst ut så det är inte särskilt lätt att kamma ut manen.

Jag gillar inte att rycka dom, finns det något annat sätt? kan man Klippa med sax? bara toppa? få bort det som är slitet så det blir lättare att kamma ut och sköta om? Svansen klipper man ju...så ja tänkte..ja..

Min pålla har riktigt lång man. Hon passar i det och trivs med det vad jag kan se ;) Brukar klippa topparna lite när den blir sliten... bara att klippa lite slarvigt, skitenkelt :p

Min pålla har riktigt lång man. Hon passar i det och trivs med det vad jag kan se ;) Brukar klippa topparna lite när den blir sliten... bara att klippa lite slarvigt, skitenkelt :p

haha, okey inte svårare än så* hehe* jo jag ÄLSKAR långa manar men man vill ju kunna reda ut dom också... :D

Gillar ej att rycka manen inte att klippa igentligen heller :crazy: så jag har köpt en "solo comb":idea: på h##ks, tro det var så det hette men den funkar som så du klipper manen fast den ser ryckt ut helt toppen tycker jag:)
Prov så får du se det ingår ett skär men man kan köpa till nya när det gamla börjar bli för slött;)

Klipp inte manen!

Det brukar bli ganska fult. Ser oftast ganska ojämt och väldigt avklippt ut, om du förstår vad jag menar. Ta istället och toppa manen med hjälp av en trimkniv. Det gör att manen ser ut att vara jämn och naturligt sliten, och du får bort de slitna topparna;)

Klipp inte manen!

Det brukar bli ganska fult. Ser oftast ganska ojämt och väldigt avklippt ut, om du förstår vad jag menar. Ta istället och toppa manen med hjälp av en trimkniv. Det gör att manen ser ut att vara jämn och naturligt sliten, och du får bort de slitna topparna;)

jo jag tänkte nästan det...jag är ju ingen frisör precis... bra tips jag fått här, ska kolla lita på hööks och lite å se vad jag hittar...

Jag skär topparna med frisör sax för afrohår! Blir kanon, verkligen ett tips! (har också lång man på pollan)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka